شناسهٔ خبر: 30683460 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

جاده ها برفی است، با تجهیزات ایمن سفر کنید

پلیس راه و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای: رعایت نکات ایمنی، تمهیدات لازم و اطلاع از وضعیت راهها با استفاده از سامانه 141 از الزامات سفر در جاده های برفگیر و کوهستانی است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
رئیس پلیس راه کشور در ارتباط تلنفی با برنامه گفتگوی 18:30 درباره آمار و علت تصادفات در راه ها گفت: نداشتن توجه به جلو در زمان بارندگی و رعایت نکردن فاصله طولی و رعایت نکردن سرعت مطمئنه منجر به تصادفاتی شده است که در برخی موارد هم فوتی داشته ایم، ایران 200 هزار کیلومتر جاده دارد و 19 استان درگیر بارندگی و برف است نمی توان گفت که حادثه ای اتفاق نخواهد افتاد بنابراین با رعایت نکات ایمنی و تمهیدات لازم و اطلاع از وضعیت راهها می توان از تصادفات بیشتر جلوگیری کرد.
 
سردار حمیدی رئیس پلیس راه کشور درباره وضعیت راه ها در محورهای مواصلاتی گفت: اکنون اکثر راه های کشور باز است و تردد در آنها در جریان است بجز محور شمشک به دیزین که به دلیل نبود ایمنی مسدود است.
 
جاده‌های برفی و امدادرسانی به مسافران 
او گفت: در یک ماه اول طرح امداد و نجات زمستانه مجموعه هماهنگی ها شرایط مطلوب تری را نسبت به سال های گذشته داشته است اما همچنان 2 ماه از زمستان باقی است و برخی مناطق مستعد ریزش بهمن، طوفان، کولاک و طغیان رودخانه ها هستند؛ 110 گردنه برفگیر در کشور داریم و برخی مناطق کویری هم طوفان شن پیش بینی می شود بنابراین هرجا احساس می شود ایمنی مردم به خطر می افتد می توان با حوصله به بازگشایی راه ها اقدام کرد.

سردار حمیدی درباره اطلاعات راه ها افزود: ما 2 نوع انسداد داریم یکی انسدادی است که پیش بینی می شود و از قبل اعلام می شود؛ نوع دیگر از انسدادها مقطعی است که در لحظه اتفاق می افتد و مرجع و تصمیم گیرنده اصلی پلیس راهور است البته ممکن است اطلاعات از پلیس راه به راهداری و رسانه ها با وقفه ای صورت گیرد.
 
حیدر مطاعی معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: سامانه بارشی که از یکشنبه هفته گذشته وارد کشور شد و بسیاری از استان های کشور از جمله جنوب غربی کشور را تحت تاثیر قرار داد، روز دوشنبه هم بارش داشتیم اما خوشبختانه با ورود این سامانه هیچ یک از راه ها و جاده های اصلی کشور مسدود نشد و رفت و آمد ادامه داشت.
 
وی گفت: سامانه بارشی که روز چهارشنبه وارد کشور شد بارش ها را تشدید کرد و کل کشور را تحت تاثیر قرار داد، این سامانه همراه با کولاک و وزش باد بود و همه قسمت ها  امداد و نجات و راهداری تلاش کردند که جاده های کشور بسته نشود.
 
مطاعی ادامه داد: با وجودی که این سامانه همراه با بارش برف و کولاک شدید همراه بود که حتی روز گذشته  تهران را نیز دربرگرفت اما با تلاش راهداران محورهای اصلی باز بود فقط  پلیس راهور در جهت اطمینان اعلام کرد که 2 محور فیروزکوه و هراز بسته است، تنها جاده چالوس به دلیل احتمال ریزش بهمن چند ساعت بسته شد که با تلاش همگانی همه نیروها باز شد و مشکلی پیش نیامد.

جاده‌های برفی و امدادرسانی به مسافران 
مطاعی درباره تعامل راهداری با پلیس راه گفت: هیچ گونه دوگانگی در اطلاع رسانی عمومی برای راه ها با پلیس راهور نداریم و مرجع اصلی تصمیم گیری را پلیس می دانیم و هماهنگ هستیم.

او درباره سامانه اطلاع رسانی 141 گفت: در تماس های تلفنی اطلاعات به صورت زنده پخش می شود و به صورت آنلاین و شبانه روزی اپراتورها پاسخگو هستند.
 
او گفت: نرم افزارهای نصب شده در گوشی های همراه در برون شهری کاربرد ندارد و در بیشتر موارد هموطنان به بیراهه کشیده شده اند بنابراین توصیه می شود اطلاعات را از منابع معتبر، زیرنویس های شبکه خبر و سامانه 141 راه ها بگیرند و احتیاط را حتما رعایت کنند.
 
شاهین فتحی  معاون عملیات سازمان امداد و نجات دیگر مهمان برنامه گفت: همه پایگاه های ما در طرح امداد و نجات زمستانه بعلاوه هزار 280 پایگاه در حال آماده باش و  آماده خدمات رسانی هستند.
 
وی گفت: در 48 ساعت گذشته در 19 استان بالغ بر 7 هزار و 681 نفر از خدمات جمعیت هلال احمر و امداد رسان استفاده کردند و 411 نفر در راه مانده اسکان اضطراری داده شدند، نکته مهم این است که 805 خودرو از مسیر برف و کولاک نجات داده و به مناطق امن برده شدند.

او افزود: در 19 استان گرفتار، 124 تیم عملیاتی ما در 101 محور کوهستانی به صورت شبانه روزی خدمت رسانی می کنند.
 
فتحی درباره مهمترین علت گرفتاری در جاده ها در روزهای برفی گفت: نداشتن اطلاع از وضعیت جاده ها و نداشتن امکانات لازم یکی از دلایل گرفتاری در جاده هاست.
 
وی ادامه داد: سازمان هواشناسی اطلاعیه های لازم را دارد بنابراین به همراه داشتن وسایل گرم و مواد خوارکی برای افراد توصیه می شود که اگر ترافیک، برف و مسدود شدن راه اتفاق افتاد مسافران بتوانند از خود محافظت کنند.

جاده‌های برفی و امدادرسانی به مسافران 
او گفت: تلفن 112 برای امداد رسانی هلال احمر اعلام شده و بدون سیم کارت هم می توان تماس گرفت؛ برای امداد رسانی نزدیک ترین تیم به محل اعزام می شود و میانگین سرعت رسیدن به محل به کمتر از 10 دقیقه رسیده است.

فتحی گفت: در سیلاب های 7 استان در  48 ساعت گذشته، نیروهای امداد رسان به بیش از 40 منزل امداد رسانی کردند و آب داخل منزل را تخلیه کردند.

او از نیروهای راهداری، پلیس و اورژانس و امداد و نجات، هلال احمر و مجموعه عوامل امدادی که در راهها تلاش می کنند مردم راحت باشند،تشکر کرد.
 
جاده‌های برفی و امدادرسانی به مسافران 
احد وظیفه مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی در ارتباط تلفنی گفت: بارش ها در نیمه غربی و مرکزی کشور پایان یافته و به صورت پراکنده بارش هایی در استان های آذرباریجان غربی، کردستان، همدان و زنجان داشتیم که بتدریج در ساعات آینده به پایان می رسد فقط در ارتفاعات استان گلستان و نیمه شرقی استان و خراسان شمالی بارش برف ادامه دارد که تا فردا به پایان خواهد رسید.

او افزود: برودت و سرما در بیشتر مناطق کشور شاهد خواهیم بود، دمای هوای تهران فردا بین 0 تا 3- درجه در نوسان خواهد بود و روز سه شنبه افزایش نسبی دما را خواهیم داشت اما برای روزهای یکشنبه و دوشنبه برای تهران و شهرهای صنعتی افزایش نسبی آلاینده ها را خواهیم داشت، تا پایان هفته موج فعالی نخواهیم داشت که بارشی ایجادکند به طور کل این هفته کشور بدون بارش خواهد بود.
 

نظر شما