شناسهٔ خبر: 30682502 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ساختار سی و دومین نمایشگاه کتاب تصویب شد/سلیم نیساری حافظ‌شناس بزرگ درگذشت

مهمترین اخبار حوزه ادبیات را با یک کلیک مشاهده کنید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه ادبیات در هفته گذشته شاهد رویدادهایی بود که در ادامه به آن می پردازیم.

ساختار سی و دومین نمایشگاه کتاب تصویب شد

سومین جلسه شورای سیاست‌گذاری سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به ریاست محسن جوادی رئیس شورا و معاون امور فرهنگی و اعضای شورا در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

ایوب دهقانکار سخنگوی شورای سیاست‌گذاری سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به موضوعات این جلسه گفت: در ابتدا گزارشی از جلسه مشترک مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با شهرداری و شورای عالی ترافیک با ریاست شهردار تهران ارائه شد که در آن طرفین بر همکاری و هم‌افزایی به منظور کاهش بار ترافیکی محدوده مصلی به عنوان محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران تاکید کردند.

وی با بیان اینکه در ادامه این جلسه ساختار نمایشگاه مورد بحث و تبادل نظر میان اعضا قرار گرفت و در پایان ساختار جدید نمایشگاه به تصویب رسید، گفت: در ساختار جدید تعداد کمیته‌ها از ۱۲ به هشت کمیته کاهش پیدا کرد و همچنین تعدادی از بخش‌ها و کارگروه‌ها در یکدیگر ادغام شدند.

دهقانکار تصریح کرد: مقرر شد در جلسه آینده شورا، شیوه واگذاری و تفکیک وظایف میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنف نشر بررسی شود.

صالحی با خانواده زنده‌یاد امیرحسین فردی دیدار کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با خانواده زنده‌یاد امیرحسین فردی نویسنده فقید انقلاب اسلامی و مدیر مسئول کیهان بچه‌ها دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

سید عباس صالحی در این دیدار ابتدا بخشی از کتاب‌های زنده‌یاد فردی را از نزدیک مطالعه و در مورد این کتاب‌ها با خانواده آن مرحوم صحبت کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد ضرورت گردآوری خاطرات زنده‌یاد فردی بیان کرد: وظیفه خانواده آن مرحوم است که شاخه‌های متعدد دوستان ایشان را جستجو کنند و در قالب روایت‌های تصویری منتشر کنند.

وی تصریح کرد: زنده‌یاد فردی در شاخه‌های فرهنگی به ویژه در حوزه کودک و نوجوان و حوزه‌های مختلف سینمایی و ادبیات اقدامات شایانی را داشته که باید مورد بررسی قرار بگیرد و از تجربیات ایشان استفاده کرد.

صالحی در توصیه به خانواده مرحوم فردی گفت: می‌توان فهرستی از دوستان آن مرحوم را فراهم و در یک خوشه‌بندی آماری قرار داد و خاطرات وی را براساس زمان‌بندی زندگی وی تفکیک کرد.

وی افزود: فوتبال مورد توجه وی بوده و همیشه درگیر این مساله بود و از تجربه وی در امر ورزش می‌توان استفاده کرد. ورزش هم در حوزه عمومی و هم ورزش قهرمانی تقسیم می‌شود که آن زنده یاد خیلی از افراد را در هر دو بخش پرورش داده است.

شاعران جشنواره بین‌المللی شعر فجر به پایتخت شور و شعور حسینی سفر می‌کنند


فرهنگسرای امام خمینی (ره) زنجان میزبان شعرای آیینی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در آستانه شهادت حضرت فاطمه (س) خواهد بود.

در این محفل شاهی اردبیلی، ساعد باقری، حاج ولی االله کلامی، سعید بیابانکی، احمد علوی، حاج جواد رسولی، بهروز منزوی، محمد سعید میرزایی، مهدی رحیمی، امیر اکبرزاده و شاعران استان زنجان شعرخوانی خواهند کرد.

نامزد‌های جشنواره نقد کتاب در سه گروه معرفی شدند

از مجموع ۱۷۲ مقاله ارزیابی شده در مرحله نخست داوری در گروه‌های کودک و نوجوان، زبان و زبان شناسی و هنر، تعداد پنج مقاله در گروه کودک و نوجوان و هشت مقاله در گروه زبان و زبان شناسی و ۱۰ مقاله در گروه هنر به عنوان نامزد‌های پانزدهمین دوره جشنواره نقد کتاب شناخته شدند.

در گروه کودک و نوجوان از میان ۷۸ مقاله ارزیابی شده در مرحله نخست داوری مقاله‌های «در کشاکش عشق و تنهایی، کندوکاوی در پیچ و خم ­های سفر‌های کرگدن فریبا کلهر، لاله آتشی، مطالعات ادبیات کودک، ش۱۶، پاییز و زمستان ۱۳۹۶»، «درباب ویرگول: تأملی در نشانه­ های سجاوندی پرکاربرد در داستان من و دادش رباتم، مهتاب مهدوی، نقد کتاب کودک و نوجوان، ش۱۳، بهار ۱۳۹۶»، «شگرد‌های طنزآفرینی در آثار شهرام شفیعی: نقد مجموعه غرب وحشی، زیبا علیخانی، نقد کتاب کودک و نوجوان، ش۱۵، پاییز ۱۳۹۶»، «گذر کنسرو‌ها از سرزمین بوف­های کور، واکاوی پیوند‌های بینامتنی رمان کنسرو غول با بوف کور، سمانه اسدی، مطالعات ادبیات کودک، ش۱۶، پاییز و زمستان ۱۳۹۶» و «یک روایت چند صدا، بررسی شیوه­ های گفتگومندی و چند صدایی در رمان لالایی برای دختر مرده، امین ایزدپناه، مطالعات ادبیات کودک، ش۱۵، بهار و تابستان ۱۳۹۶» به عنوان نامزد این دوره از جشنواره معرفی شدند.

آثار راه یافته به جشنواره نقد کتاب در گروه دین معرفی شدند

مقاله‌های راه یافته به مرحله دوم پانزدهمین دوره جشنواره نقد کتاب در گروه دین شاخه قرآن و حدیث و فقه و حقوق معرفی شدند.

در گروه قرآن و حدیث از میان ۸۲ مقاله ارزیابی شده در مرحله نخست داوری مقالات «بررسی اصالت اخبار غیرمسند کتاب دلائل الامامه، محی ­الدین سلطانی­ فر، شیعه پژوهی، ش۱۲، پاییز ۱۳۹۶»، «بررسی کتاب اصول و قواعد تفسیر، روش ­شناسی تفسیر من وحی القرآن، وحید باغبانی، نقد قرآن و حدیث، ش۱۱، پاییز۱۳۹۶»، «تبارشناسی کتاب مصباح ­الشریعه، پرویز رستگار، محسن قاسم­پور، کاوس روحی برندق و...، مطالعات عرفانی، ش۲۵، بهار و تابستان ۱۳۹۶»، «تفسیرالقرآن ابن ماهیار(ره)،اصالت، مصادر و محتوا، علی راد و فاطمه غلامشاهیان، رهیافت هایی در علوم قرآن و حدیث، ش۱، بهار و تابستان ۱۳۹۶»، «توحید مفضل بن عمر جعفی در ترازوی نقد، هادی نصیری و محمدعلی صالحی، کتاب قیم، ش۱۶، بهار و تابستان۱۳۹۶»، «روایات عاشورایی أنساب الاشراف بلاذری در میزان نقد و بررسی، محسن رفعت و محمد کاظم رحمان ستایش، حدیث­ پژوهی، ش۱۷، بهار و تابستان ۱۳۹۶»، «روایات عاشورایی کامل­ا الزیارات در بوته نقد، محسن رفعت، محمد کاظم رحمان ­ستایش و مریم­ السادات حجازی، شیعه پژوهی، ش۱۲، پاییز ۱۳۹۶» و «روایات عاشورایی مقتل شیخ صدوق در میزان نقد، محسن رفعت، شیعه پژوهی، ش۱۰، بهار ۱۳۹۶» به مرحله دوم داوری راه پیدا کردند.

سلیم نیساری حافظ‌شناس بزرگ درگذشت

سلیم نیساری در کنار زنده‌یاد استاد منوچهر مرتضوی و زنده‌یاد علامه محمد قزوینی و زنده‌یاد استاد رشید عیوضی یکی از استادان بزرگ حافظ شناسی در دوران معاصر بود.

سلیم نیساری متولد ۲۱ آذر ۱۲۹۹ درتبریز، استاد ادبیات‌فارسی و حافظ‌پژوه، نسخه‌پژوه و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.

وی دانش‌آموخته مقطع دکترای فلسفه از دانشگاه ایندیانای آمریکا بود و اولین کتاب‌ها را در زمینه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان تألیف کرده‌ است.

آثار وی عبارتند از:

«تمبر‌های ایران»

«تدریس زبان فارسی در دبستان یا آموزش هنر‌های زبان»

«نمونه‌هایی از آثار جاویدان شعر فارسی»

«غزل‌های حافظ» بر اساس ۴۳ نسخه خطی سده نهم

«کلّیات روش تدریس»

«دفتر دیگرسانی‌ها در غزل‌های حافظ»

«دستور خطّ فارسی»

«پژوهشی درباره پیوستگی خطّ فارسی با زبان فارسی»

«نسخه‌های خطّی حافظ (سده نهم)»

«تاریخ ادبیات ایران»

«درس انشای فارسی»

«کتاب اول فارسی (دارا و سارا با دوستان)»

«فارسی یاد بگیرید»

«راهنمای مکالمه انگلیسی و فارسی»

«برگزیده‌ای از غزل‌های سعدی»

«برگزیده‌ای از غزل‌های حافظ»

«مقدمه‌ای بر تدوین غزل‌های حافظ»

«دیوان حافظ (بر اساس ۴۸ نسخه خطی سده نهم)».

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما