شناسهٔ خبر: 30682309 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

ماجرای تصاحب بزرگترین قصرموزه شهر بادگیرها با تمام اشیای آن!

آنهایی که به یزد سفر کردند،به‌طورحتم در کنار خانه‌های تاریخی و بافت زیبای یزد، نام موزه قصر آئینه را شنیده‌اند.موزه ای که چند روزی است به تصاحب یک نهاد درآمده است آن هم با تمام اشیای آن!حال در دعوای حقوقی دو نهاد تکلیف اشیای تاریخی ارزشمند چه می‌شود؟

صاحب‌خبر -

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، موزه ای زیبا در دل شهر که بنایی مربوط به دوره پهلوی در شهر یزد است. مالکیت این بنا در اختیار بنیاد مستضعفان است و در فهرست میراث فرهنگی به ثبت رسیده و از سال ها پیش بر اساس تفاهم نامه بین بنیاد مستضعفان و سازمان میراث فرهنگی، به عنوان موزه مورد استفاده قرار می گیرد.

موزه قصر آیینه و روشنایی شامل اشیای روشنایی پی سوز (نصبی، آویز، پایه دار، دستی)، شمع سوز (نصبی، آویز، پایه دار، دستی)، نفت سوزها، گاز سوزها، برق سوزها، مجموعه آیینه ها است. 124 شیء در این موزه به نمایش گذاشته شده بود. قدیمی ترین شیء موجود در موزه پی سوزهای متعلق به دوران ساسانی است.

فراخوان به مردم برای واگذاری میراث تاریخی خانوادگی/ورود وزارت خارجه برای پس گیری آثار ایران در موزه های جهان

راز بزرگترین بنای آجری جهان پس از نیم قرن / بزرگترین موزه تزیینات اسلامی و معماری آذری ایران کجاست + تصویر

چرا ایران حتی یک موزه گردشگری ادبی ندارد

گردشگران داخلی و خارجی که به کهن شهر یزد سفر می کنند، در بازدید از این موزه علاوه بر آشنایی با وسایل روشنایی قدیمی با سبک معماری بسیار زیبایی نیز روبه رو می شوند که لذت بازدید از این موزه را دو چندان می کند.

تصاحب موزه با تمام اشیای داخل آن!

با این حال، خبر رسید که بنیاد مستضعفان به عنوان مالک این موزه، به خاطر طلبی که بابت معوق شدن اجاره بهای ملک دارد، در اقدامی قابل تأمل نسبت به تصاحب این موزه اقدام کرده است. بنیاد مستضعفان بر اساس حکم تخلیه ای که در دست داشته است، تمام کارمندان موزه را از محل موزه بیرون و موزه قصر آئینه را با تمام اشیای تاریخی و ارزشمند داخل آن تصاحب کرده است.

این اقدام بنیاد مستضعفان، موجی از انتقادات را به دنبال داشت، چرا که موضوع میراث فرهنگی، موضوعی است که جنبه ملی دارد و افکار عمومی نسبت به این حوزه همیشه حساسیت داشته است.

از همین رو بلافاصله بعد از خبر تصاحب این موزه توسط بنیاد مستضعفان، خبرگزاری ها، سایت های خبری و شبکه های اجتماعی فعال در حوزه میراث فرهنگی خواستار بازگشایی مجدد این موزه شدند و مسئولان سازمان میراث فرهنگی نیز برای رفع این مشکل وارد عمل شده اند تا در فاصله زمانی اندک بتوانند این مشکل را حل کنند.

در همین ارتباط ابراهیم شقاقی - مدیرکل حقوقی و املاک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به تصاحب موزه قصر آئینه توسط بنیاد مستضعفان گفت: «این اتفاق به دلیل معوق شدن اجاره بهای ملک مذکور اتفاق افتاده که البته موضوع در حال پیگیری و رسیدگی است.»

شقاقی تصریح کرد: «موزه قصر آئینه در تملک بنیاد مستضعفان است که البته ثبت ملی شده و بر اساس تفاهم نامه ای از چند سال پیش برای فعالیت های فرهنگی در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفته و تبدیل به موزه شده است.»

وی افزود: «متاسفانه به دلیل عدم تأمین اعتبار، اجاره بهای این ملک معوق شده و بنیاد مستضعفان نیز به همین خاطر اقدام حقوقی کرده و حکم تخلیه گرفته است.»

شقاقی با بیان اینکه، هفته گذشته جلسه ای با حضور معاون میراث فرهنگی و معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی در خصوص تعیین تکلیف این موضوع برگزار شده است افزود: «در این جلسه درباره راهکارهای رفع این مشکل رایزنی شد و موضوعاتی نیز پیشنهاد شد، از جمله این که با توجه به تمایل شهرداری برای فعالیت در این اثر تاریخی، موزه قصر آئینه به شهرداری واگذار شود که متاسفانه این موضوع بنا به دلایلی تحقق نیافت.»

شقاقی گفت: «با این حال با توجه به اقدام بنیاد مستضعفان و تصاحب این موزه، موضوع از طریق معاونت توسعه مدیریت در حال پیگری است و امیدواریم با تأمین اعتبار مورد نیاز و پرداخت آن به بنیاد مستضعفان، این مشکل هرچه سریعتر رفع شود.»

اگرچه گفته می شود، بنیاد مستضعفان از سه ماه پیش حکم تخلیه را گرفته و در این مدت نیز سازمان میراث فرهنگی به دنبال رفع این مشکل بوده است اما بنیاد مستضعفان که به نظر می رسد کاسه صبرش سرآمده در اقدامی قابل تأمل  موزه قصر آئینه در شهر یزد را تصاحب می کند.

این در حالی است که این موضوع به طور جدی در دستور کار معاونت میراث فرهنگی و نیز معاونت توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته و به طور حتم در مدت زمان اندکی این مشکل رفع خواهد شد و مجدداد شاهد بازگشایی موزه خواهیم بود.

با این حال سوال مهمی که اینجا مطرح می شود این است که در دعوی حقوقی بنیاد مستضعفان، تکلیف اشیای تاریخی ارزشمند که بیانگر هویت تاریخی و متعلق به همه ملت است چه می شود؟ و  بهتر این نبود که بنیاد به جای تصاحب مستقیم این ملک، ابتدا با همکاری مسئولان سازمان میراث فرهنگی فکری برای اشیای تاریخی می کرد، اشیایی که معرف هویت تاریخی و فرهنگ غنی ایران زمین است و تاریخ را روایت می کنند.

در این رایطه مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد از حل شدن مشکلات موزه آیینه و روشنایی این استان با پیگیری و تلاش های استاندار یزد و مدیران ارشد سازمان میراث فرهنگی خبر داده است بطوریکه سید مصطفی فاطمی - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به بازگشایی موزه قصرآینه یزد گفت: «موزه آیینه و روشنایی که روز پیش توسط بنیاد مستضعفان با حکم قضایی به علت پرداخت نشدن اجاره بها پلمپ شده بود با تلاش و پیگیری های استاندار یزد و مدیران ارشد سازمان میراث فرهنگی مشکل برطرف و فعالیت موزه از سرگرفته شد.»

فاطمی با بیان اینکه این موزه پس از یک روز تعطیلی دوباره فعالیت خود را آغاز می کند، بیان کرد: «موزه قصر آیینه تنها موزه شهر یزد و درعین حال بزرگترین موزه استان به حساب می آید که صد ها شی و اثر تاریخی و باستانی در آن به نمایش گذاشته شده و مالکیت آن ها با سازمان میراث فرهنگی است.»

وی با اشاره به اینکه این موزه در محور گردشگری استان قرار دارد، افزود: هر روزی که موزه تعطیل باشد به ضرر گردشگری شهر است.

فاطمی همچنین به مرمت بنای ساختمان موزه از چند ماه اخیر توسط این اداره کل اشاره و تصریح کرد: «در حال حاضر نیز با توجه به بارندگی ها و تغییرات دما، ساختمان نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد.»

عمارت قصر آیینه (موزه آیینه و روشنایی) بنایی مربوط به دوره پهلوی در شهر یزد است که در سال 1320 برای استفاده به عنوان مهمانسرای خصوصی توسط صراف زاده ساخته شد و پس از انقلاب مصادره و به بنیاد مستضعفان تحویل و در سال 1377 با دستور شهید محراب آیت الله محمد صدوقی نماینده حضرت امام (ره) و امام جمعه فقید مرکز استان به موزه تبدیل و به عنوان نخستین گنجینه یزد آغاز به کار کرد.

مجموعه ساختمان موزه قصر آیینه با زیر بنای 837 متر مربع در باغی مصفا به وسعت هشت هزار و 174 متر مربع در خیابان کاشانی مقابل پارک هفت تیر یزد قرار دارد و ساختمان آن کوشکی در میان باغ است. حیاط وسیع با استخری در وسط، اتاق های گچ بری و آینه کاری رو به استخر، راهرو های تو در تو و حوضخانه از جاذبه های چشم نواز این بنا دوره پهلوی اول است.

کشوری که با کبریت گردشگر جذب کرد + تصاویر

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما