شناسهٔ خبر: 30681384 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران خواستار شفاف‌سازی دلیل بازداشت «مرضیه هاشمی» شد

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، مستقر در نیویورک در بیانیه‌ای روز جمعه خواستار توضیح وزارت دادگستری آمریکا درباره دلیل بازداشت مجری پرس‌تی‌وی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک نهاد غیرانتفاعی در نیویورک از وزارت دادگستری آمریکا خواسته دلیل بازداشت «مرضیه هاشمی»، مجری شبکه خبری «پرس‌تی‌وی» را مشخص کند. 

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، مستقر در نیویورک در بیانیه‌ای روز جمعه خواستار توضیح وزارت دادگستری آمریکا درباره دلیل بازداشت مجری پرس‌تی‌وی شد. 

خانم هاشمی که اصالتاً آمریکایی است از روز یکشنبه ۱۱ ژانویه در فرودگاه «سنت لوئیز» بازداشت شده است. مسئولان آمریکایی هنوز هیچ اتهامی علیه او مطرح نکرده‌اند.

«حسین هاشمی»، پسر ارشد او در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفته که مادرش به عنوان «شاهد کلیدی» بازداشت شده و قرار است برای ادای شهادت مقابل یک «هیئت منصفه» حاضر شود. 

«شاهد کلیدی» در قوانین آمریکا به فردی اطلاق می‌شود که از اطلاعاتی برخوردار است که حائز اهمیتی اساسی در رسیدگی به یک پرونده قضایی است. در آمریکا استناد به این بند برای بازداشت مظنونان، به ویژه برای ادای شهادت در هنگام جاری بودن تحقیقات هیئت منصفه مورد انتقاد قرار گرفته است.

کارشناسان مسائل حقوقی می‌گویند دولت آمریکا بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ از اختیارات این بند برای بازداشت مظنونان برای مدت‌ نامعلوم و بدون طرح اتهام علیه آنها استفاده کرده‌اند. 

«ریکاردو باسکاس»، استاد دانشکده حقوق دانشگاه «میامی» بازداشت مرضیه هاشمی را نقض متمم چهارم قانون اساسی آمریکا دانسته است. این متمم، بازداشت افراد، از جمله شاهدان را بدون دلایل منطقی و موجه ممنوع اعلام می‌کند. او به آسوشیتدپرس گفت: «دولت، فقط زمانی به این روش متوسل می‌شود که دنبال دلیل برای بازداشت افراد است، اما چنین دلایلی در اختیار ندارد.»

حسین هاشمی می‌گوید خانواده مجری پرس‌تی‌وی به دنبال استخدام وکیل برای رسیدگی به پرونده او هستند، اما انجام این کار با توجه به اینکه هنوز اتهامی علیه او مطرح نشده دشوار است. 

انتهای پیام/ 

نظر شما