شناسهٔ خبر: 30681173 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

دلیل ساخت سیمرغ‌های فجر در خارج کشور

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز، ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و هفتمین دوره جشنوار فیلم فجر شب گذشته (پنجشنبه ۲۷ دی ماه) مهمان برنامه «شهر فرنگ» بود.

او در ابتدای این برنامه که که اجرای آن را حمیدرضا مدقق برعهده داشت، جدیدترین خبرها از جشنواره فجر را اعلام کرد و گفت: برای اولین بار برنامه نمایش تمام فیلم‌های سینمایی را که در جشنواره و در سینمای مردمی به نمایش گذاشته می‌شود، پیش از آغاز پیش‌فروش بلیت‌های جشنواره منتشر کردیم. ( جدول نمایش فیلم‌های جشنواره ۳۷ در سینماهای مردمی)
دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: سه گروه یازده فیلمی هستند که فیلم‌ها و سانس‌های اکران در آن کاملا مشخص است و می توانند انتخاب کنند و فیلم دلخواهشان را تماشا کنند. خرید بلیت تک فیلم از طریق گیشه است اما بلیت فیلم های ردیفی از طریق پیش فروش اینترنتی قابل خرید است.

داروغه زاده در پاسخ به این سوال که گفته می شود باید انتظار یک جشنواره متوسط بدون شگفتی داشته باشیم، گفت: کاملا برعکس، امسال خوشبختانه جشنواره بسیار بسیار با کیفیت و خوبی داریم و فیلم هایی که در جشنواره حضور دارند به لحظات ساختار، محتوا و ارتباط با مخاطب و همینطور کارگردان های نامی که در جشنواره حضور دارند از بهترین دوره های جشنواره در سال های اخیر است و منتقدان و رسانه ها امسال فیلم های خوبی را خواهند دید و دچار شگفتی خواهند شد.

* همه فیلم‌های انتخابی به جشنواره می‌رسند
او در پاسخ به این سوال که آیا همه این فیلم هایی که منتظر دیدن آنها هستیم به جشنواره می رسند، افزود: بله خوشبختانه فکر می کنم تمام فیلم هایی که انتخاب شدند به جشنواره می رسند و مردم آماده باشند که از اولین روز که فیلم ها در برنامه قرار دارند به تماشای آنها بنشینند. سال گذشته هم تغییری در جدول نمایش نداشتیم و کاملا منظم برگزار شد. امیدواریم امسال هم منظم نمایش ها را داشته باشیم.

داروغه زاده درباره اینکه ممکن است فیلم های رزرو وارد چرخه نمایش شوند، گفت: احتمال خیلی کمی است که فیلمی به جشنواره نرسد ولی اگر نرسند می‌توانیم از فیلم های رزرو استفاده کنیم.

* برخی فیلم‌های امسال چالش‌برانگیزند
دبیر سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر در پاسخ به سوال مدقق مبنی براینکه ممکن است جشنواره دچار حاشیه شود، گفت: فیلم هایی هستند که می توانند فضایی ایجاد کنند که چالش برانگیز باشد و امکان گفتگو بین موافقان و مخالفان وجود داشته باشد و این هم خوب است و ذات سینما این است که فضای نقد و گفت و گو را فراهم کند، بله معتقدم برخی فیلم‌ها هستند که در جشنواره می‌توانند چالش برانگیز باشند اما حاشیه‌ساز نه.

داروغه زاده در پاسخ به این سوال که «گفته می شود که بیشتر فیلم ها این دوره جشنواره ژانر اجتماعی دارند و تنوع اندک است» آیا این ادعا درست است، گفت: نه برعکس امسال به شدت تنوع موضوعی و ژانر و مضمون داریم و شاهد فیلم هایی با ساختارهای متفاوتی هستیم. مثلا در فیلم های اول یا همان بخش نگاه نو جشنواره، فیلم هایی داریم که می توانند ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کنند و از لحاظ مضمونی و ساختاری جشنواره متنوع و جذابی خواهیم داشت.

وی افزود: در این دوره فیلم هایی با محور دفاع مقدس، فرهنگ عاشورا، تروریسم منطقه‌ای و... داریم. طبیعتا باید صبر کنید تا فیلم ها به نمایش دربیاید.

* نمایش حداقل ۱۲ فیلم در هر استان
در ادامه برنامه شهر فرنگ، مدقق از داروغه زاده پرسید «چرا در چهل سالگی انقلاب فیلمی با موضوع چهل سالگی انقلاب نداریم؟» که دبیر جشنواره در پاسخ به وی گفت: کل سینمای ایران که افتخار آمیز هم هست، از مهمترین دستاورد انقلاب است. سینما بعد از انقلاب کاملا متحول شد و با مخاطب داخل ارتباط خوب و اثرگذاری برقرار کرد هم در خارج از کشور افتخارآفرین شد. اگر فیلم‌های خوبی داشته باشیم یعنی دستاوردهای انقلاب را در جشنواره به نمایش می گذاریم. امسال با موضوعات مرتبط و همسو با خود انقلاب فیلم‌های خوبی داریم که فیلم‌های با کیفیت و جذابی هستند و از نظر ساختاری هم فیلم های خوبی هستند.

داروغه زاده در واکنش به برخی اخبار درباره بودجه نداشتن ستاد جشنواره فیلم فجر و احتمال برگزار نشدن جشنواره در شهرستان ها، اظهار داشت: ما مشکل مالی اصلا نداریم چون از سال گذشته با بهینه کردن هزینه ها توانستیم کاهش یک سومی نسبت به جشنواره های سال‌های قبل تر داشته باشیم. یعنی جشنواره سال گذشته نسبت به سال قبل از آن را باکاهش یک سومی برگزار کردیم و در همه بخش ها برنامه داشتیم و نمایش استان ها را هم داشتیم.

وی افزود: سال گذشته یک و نیم میلیارد فروش بلیت در ایام جشنواره داشتیم که باعث شد یک و نیم میلیارد از هزینه ای که در ایام جشنواره کردیم به خزانه برگردد. امسال درآمد حاصل از فروش بلیت سینماهای مردمی را کاملا به صاحبان آثار برمیگردانیم و این برای اولین بار در ادوار مختلف جشنواره اتفاق خواهد افتاد. مثل سال گذشته هم در تمامی مراکز استان ها و سه منطقه آزاد کیش، قشم و الوند نمایش فیلم های جشنواره را خواهیم داشتیم. در هر استان هم حداقل ۱۲ فیلم نمایش داده خواهد شد.

دبیر جشنواره فجر در بخش دیگر این برنامه درباره هزینه جشنواره، گفت: در این دوره هزینه فروش بلیت ها را به صاحبان آثار برمی‌گردانیم، یعنی سال گذشته اگر ۵ میلیارد تومان هزینه جشنواره بوده امسال با توجه به تورمی که وجود دارد احتمال دارد که هزینه‌ها بالاتر رود ولی امیدواریم خیلی بالا نرود. پیش بینی می کنیم ۲۰ درصدافزایش هزینه ها را داشته باشیم. تلاش می کنیم با مدیریت خوب و بهینه خیلی افزایش هزینه نداشته باشیم.

* دریافت آرای مردمی توسط نرم‌افزار
داروغه زاده درباره روند جمع آوری آرای مردمی هم گفت: یکی از بهترین و حساس ترین و جذاب ترین سیمرغ ها سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم است، که این هم از سال گذشته نوع رای‌گیری آن تغییر کرد و دیگر دستی نبود ولی از سال گذشته این موضوع مکانیزه شد و اینترنتی شد. این روش تمام حرف و حدیث ها و حاشیه ها را از بین برد و توانستیم با دقت این بخش را برگزار کنیم و امسال هم از این روش استفاده می کنیم. یک اپلیکشینی معرفی می شود و تمام کسانی که بلیت های جشنواره را اینترنتی پیش خرید کردند می توانند در این رأی‌گیری شرکت کنند. تفاوتی بین امسال و سال گذشته نیست.

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره نحوه داوری انیمیشن های جشنواره گفت: ۳ فیلم انیمیشن در جشنواره داریم که در آیین نامه یک سیمرغ به عنوان جایزه ویژه هیات داوران به آنها تخصیص داده می شود، یعنی هیات داورانی که سودای سیمرغ را داوری میکند از بین این سه انیمیشن یک سیمرغ با نظر خودش به بهترین فیلم انیمیشن اهدا می کند.

* دلیل انصراف فیلم‌های کوتاه
داروغه زاده درباره انصراف برخی فیلم های کوتاه هم گفت: با مدیرعامل انجمن سینمای جوان گفت و گوهایی دوسال قبل شده بود و قرار بر این بود که فیلم های داستانی کمتر از ۱۵ دقیقه در جشنواره فیلم فجر به انتخاب خود دوستان معرفی شود و داوران از بین آن فیلم های کاندید و معرفی شده بهترین فیلم را انتخاب کنند. سال گذشته ۵ فیلم کاندیدا شد. امسال گفتند سه تای فیلم داریم که بالای ۱۵ دقیقه هستند، لذا قرار شد اگر این فیلم ها توانستند این تایم را براساس ایین نامه به زیر ۱۵ دقیقه برسانند در جشنواره حضور داشته باشند ولی آن سه فیلم نتوانستند به این زمان مورد نظر برسند. ما هم نمی توانستیم از آیین نامه تخطی کنیم.

داروغه زاده در ادامه درباره انتقادات به زمان نمایش مستندها و فیلم های کوتاه در جشنواره فجر، گفت: باید به این نکته اشاره کنم که مستندها پیش از این در جشنواره سینماحقیقت و آثار کوتاه در جشنواره فیلم کوتاه تهران به نمایش درآمده بودند. با این وجود ما یک سانس در سینمای اهالی رسانه برای کسانی که علاقه مند بودند این فیلم ها را ببینند برای نمایش این آثار قرار دادیم و در عین حال این فیلم ها در سینما آزادی و فرهنگ و همچنین سینمای اختصاص یافته به هنرمندان هم به نمایش درخواهد آمد.

* پاسخ به انتقادات درباره ساخت تندیس سیمرغ در خارج از کشور
دبیر سی و هفتمین دوره جشنواره فجر در پاسخ به انتقادات درباره ساخت تندیس در خارج از کشور آن هم در شرایط تحریم، گفت: سیمرغ بلورینی که ۳۷ دوره تعریف شده همیشه به شکل یک‌تکه و کریستال بوده است و امکان ساخت آن در داخل کشور نیست. ربطی به امسال هم نیست و چندین سال است که خارج از کشور ساخته می شود چون امکانات و ابزاری که باید برای ساخت سیمرغ کریستال و تراش خورده استفاده شود در داخل کشور وجود ندارد، شاید برای تولیدکنندگان داخل به صرفه نباشد که برای ساخت ۳۰ سیمرغ در سال آن ابزار و امکانات را بیاورند. چندین بار هم با تولیدکنندگان داخلی صحبت شده ولی امکانپذیر نشد، چون دستگاه‌های پیشرفته ای که بتوانند این سیمرغ را در داخل کشور تولید کند وجود ندارد.

وی درباره اینکه آیا نمی توان شکل تندیس را تغییر داد تا امکان تولید در داخل داشته باشد، گفت: این تندیس جهانی شده است و ۳۷ دوره است که برگزار شده و فلسفه‌ای پشت آن بلورین بودن و شفافیت وجود داشته است. شاید اگر نیاز به تغییر باشد مربوط به حیطه اختیارات سازمان سینمایی یا شورای سیاستگذاری جشنواره است و حتی مشورت با خود سینماگران تا این تغییر صورت گیرد.

* داوری‌های جشنواره کار بسیار سختی است
دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به این سوال که پیش بینی می کنید امسال هم اعتراضی به داوری فیلم ها در جشنواره شود، گفت: جشنواره فیلم فجر مهمترین رویداد فرهنگی و هنری کشور است، در واقع سال نو سینمای ایران است و چهره های به نام و شاخص در جشنواره شرکت می کنند و زحمت یک سال شان را ارائه می کنند. لذا طبیعی است که وقتی ۲۲ فیلم داریم که هرکدام در ۱۵ تا ۱۶ رشته شانس برنده شدن دارند و از طرفی امکان محدودی برای جایزه دادن به برگزیده ها وجود دارد، ممکن است آنها که برگزیده نمی شوند دلخور شوند. هر تیم داوری که بچینیم هم این اتفاق می افتد.

او ادامه داد: اکثر فیلم های حاضر در جشنواره هم خوب هستند و کیفیت بالایی دارند و نزدیک بهم هستند. فیلم های خوبمان نزدیک به هم هستند، یا کاندیداها بازیگری، کارگردانی، فیلمبرداری و... نزدیک بهم هستند در نتیجه کار داوری بسیار سخت است و هر فیلمسازی که انتخاب نشوند می توانند این تصور را داشته باشند که حقش ضایع شده است. ولی جشنواره هم یک مسابقه است و امکان ما هم محدود است. همین جا هم از فیلمسازانی که در جشنواره هستند و باعث گرمی جشنواره شدند تشکر می کنم و اگر احتمالا فکر کردند حق شان ضایع شده از اینجا از آنها عذرخواهی می‌کنم.

* ماجرای مذاکره با اصغر فرهادی
داروغه زاده درباره مذاکره برای انتخاب هیات داوران، گفت: هیچ مذاکره ای برای انتخاب داوران نداشتیم، با آقای فرهادی هم سال گذشته با واسطه ای مذاکره ای داشتیم و از ایشان استمزاج شد که علاقه دارید داور باشید یا نه؟ آقای فرهادی هم ابراز لطف و محبت داشتند و گفتند به خاطر ملاحظاتی که وجود دارد و انتظارات سینماگران از داوران، حتی پیشنهادات داوری در جشنواره‌های خارج از کشور را که فیلمسازان ایرانی در آن حضور دارند، دو سالی است که نمی‌پذیرند.

او گفت: هنوز با آقای مجیدی هم صحبتی نکردیم، با هیچ کارگردان و فیلمسازی برای داوری مذاکره ای نشده است اما هفته آینده اسامی داوران قطعا اعلام خواهد شد.

* اسامی فیلم‌های پذیرفته نشده را علنی نمی‌کنیم
دبیر سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر درباره نگاه های چندگانه درباره حضور فیلم ها در جشنواره، اظهار داشت: هرسال ۸۰ تا ۹۰ فیلم برای شرکت در جشنواره ثبت نام می کنند که از بین اینها ۲۲ فیلم برای سودای سیمرغ و ۱۰ فیلم برای فیلم های اول شانس حضور در جشنواره را پیدا می کنند. یعنی حدود ۶۰ فیلم بیرون از مسابقه می مانند. در این دو سال گذشته هم ما اسامی آن ۶۰ فیلم را اعلام نکرده ایم، من اصرار داشتم که فیلم هایی که ثبت نام می‌کنند علنی نشوند چون ممکن است بازخورد منفی برای فیلم هایی که وارد بخش مسابقه نشده اند ایجاد نشود. تمام فیلم هایی که آماده بودند و می‌توانستند نسخه شان را کامل کنند ثبت نام کردند و مورد بازبینی هیات انتخاب قرار گرفتند.

او ادامه داد: بعضی از فیلم ها هم هستند که اساسا برای جشنواره ساخته نمی شوند و صرفا از اول برای مخاطب عام تولید می شوند و طبیعتا اگر در جشنواره هم باشند شانسی ندارند لذا ممکن است از این منظر در جشنواره نباشند. من از هر اقدامی که تبلیغی برای فیلم ها بشود استقبال می‌کنم حتی اگر این روش شرکت نکردن در جشنواره باشد یا گفتن اینکه در جشنواره شرکت نمی کنیم یا فیلم مان را از جشنواره بیرون کشیدیم و...همه این ها می تواند برای آن فیلم در زمان اکران خوب باشد.

* فیلم‌های اصلاح رنگ نشده را می‌پذیریم
داروغه‌زاده در پاسخ به این ادعاکه دو فیلم جشنواره با رانت و رابطه‌بازی وارد شدند، گفت: نه اینگونه نیست. هر فیلمی که یک نسخه قابل داوری و بازبینی داشته باشد‌، دبیرخانه جشنواره می پذیرد. مثلا اصلاح رنگ نشده باشد یا موسیقی آن کامل نشده باشد قابل پذیرش است. اگر فیلمی خیلی ناقص باشد که اصلا هیات انتخاب نمی تواند تشخیص دهد که می تواند در جشنواره باشد یا نه. سال گذشته هم هیچ فیلمی نداشتیم که در زمان مقرر نتواند نسخه کامل خودش را به جشنواره برساند.

داروغه زاده گفت: جشنواره براساس کیفیت فیلم ها است نه نوبت. هر فیلمی که بهتر باشد و بتوانند به برنامه جشنواره برساند باید انتخاب شود. اگر قرار باشد فیلم ها فقط از نسخه کامل انتخاب شود ممکن است برخی فیلم های خوب به جشنواره نرسند. برای ما مهم این است که بهترین فیلم هایی که می توانند در زمان نمایش فیلم نسخه کامل خودشان را ارائه دهند انتخاب و داوری شوند.

* اکران نوروزی فیلم‌های جشنواره فجر ختمی نیست
دبیر جشنواره درباره برخی نقل قول ها درباره اکران نوروزی فیلم ها و اولویت داشتن فیلم های جشنواره هم اظهار داشت: این یک مساله و روال طبیعی است نه یک حکم قانونی. همیشه فیلم هایی که در جشنواره موفق هستند معمولا شانس بیشتری در اکران نوروزی دارند.

وی ادامه داد: این هم همه ساله هم می افتد فکر می‌کنم فیلم های امسال جشنواره هم می توانند شگفتی ایجاد کنند و مورد استقبال قرار بگیرند به نحوی که سینماها ترجیح دهند از این فیلم ها در اکران نوروزی استفاده کنند. در نهایت بعد از جشنواره اکران نوروزی مشخص می شود. البته اکران نوروزی هم با نظارت سازمان سینمایی است چون باید تنوع آثار باید حفظ شود و از گونه های متنوع در اکران نوروزی داشته باشیم.

داروغه‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا همه فیلم‌های جشنواره امکان نمایش عمومی پیدا خواهند کرد، گفت: بله حتما اکران عمومی خواهند یافت. البته پروانه نمایش فیلم ها برای جشنواره است ولی هیچکدام مشکلی برای نمایش عمومی نخواهند داشت. سال گذشته هم همه فیلم های اکران شده در جشنواره، پروانه اکران عمومی گرفتند.

* بازنگری در آیین‌نامه جشنواره فیلم فجر ۳۸
دبیر جشنواره در ادامه تاکید کرد: در یک آسیب‌شناسی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که در مورد دفعات حضور یک فیلم در جشنواره باید بازنگری در آیین نامه صورت بگیرد تا به این ترتیب هر فیلم فقط یک بار بتواند در جشنواره ثبت نام کند و در معرض دید هیات انتخاب قرار بگیرد.

او درباره ابهامات بر سر پروانه های ساخت فیلم ها گفت: طبق آیین نامه ملاک پروانه ساخت سینمایی بوده که به نظرم این هم نیازمند بازنگری است. چون بعضی از فیلم ها با پروانه ویدئویی ساخته می شود و در گروه هنر و تجربه اکران می شود یا در جشنواره های سینمایی دنیا حضور پیدا می کنند. این فیلمسازان را نمی‌شود گفت فیلمسازان فیلم اول هستند. این نقص وجود دارد و نیازمند بازنگری است.حتما در آیین نامه جشنواره فجر سی و هشتم که فکر میکنم قبل از عید منتشر شود این بازنگری صورت خواهد گرفت.

* شهرداری برای ساخت کاخ جشنواره پیش‌قدم شود
داروغه زاده درباره مستاجر بودن جشنواره و نداشتن کاخ جشنواره، گفت: حداقل در چند سال اخیر پردیس های سینمایی خوبی در تهران ساخته شده است. امیدواریم شهردار جدید تهران پیشقدم ساخت یک مجموعه فرهنگی و هنری مخصوص جشنواره باشند. ولی توجه کنید که جشنواره فجر و نوع برگزاری آن به نحوی است که امکان برگزاری آن در یک مجموعه وجود ندارد چون جشنواره فجر یک جشنواره سینمای حرفه ای و مردمی است. یعنی جشن سینما در ایام دهه فجر است. در دهه فجر هیچ جشن دیگری به این باشکوهی و فراگیری نداریم. در نتیجه فکر می کنم آن گستردگی جشنواره سبب شده که امکان برگزاری آن در یک مجموعه وجود نداشته باشد.

او گفت: اگر یک مجموعه سینمایی داشته باشیم که جشنواره هایی مانند فیلم کوتاه، مستند، مقاومت و... را در آن مرکز فرهنگی و هنری برگزار کنیم قطعا بهتر است. ان‌شاءالله شهرداری تهران اینکار را انجام دهد. در همه جای دنیا این وظیفه شهرداری‌ها است و ربطی به جشنواره و دبیر جشنواره ندارد. این یک خواسته سینمایی و مردمی و رسانه ای است و یک همت بالا می خواهد.

* داوران به آیین‌نامه پایبند باشند تا تعداد جوایز تغییر نکند
داروغه زاده در پاسخ به این سوال که فکر می کنید در تعداد جوایز جشنواره سی و هفتم تغییری صورت گیرد، گفت: خواهش ما از داوران این است که پایبند به آیین نامه باشند تا مجبور نشویم که تعداد جوایز را تغییر دهیم. ولی بستگی به شرایط داوری دارد. گاهی داوران بر سر یک جایزه به نتیجه نمی رسند. ولی امیدواریم که امسال این اتفاق نیفتد و به آیین‌نامه پایبند باشیم. سال گذشته کارگردانی «به وقت شام» و «تنگه ابوقریب» خیلی بهم نزدیک بودند و داوران نتوانستند که یک فیلم را انتخاب کنند لذا خواستند که دو سیمرغ کارگردانی داشته باشیم.

داروغه زاده در پاسخ به این سوال که مهمترین تغییری که باید جشنواره بعد از سی و هفت دوره داشته باشد، چیست، گفت: مهمترین تغییری که باید جشنواره بکند این است که هیچ تغییری نکند، اتفاقا جشنواره ما نیازمند ثبات در آیین نامه و شکل برگزاری است. تلاش ما در این دو سال این بود که آن شاکله اصلی آیین نامه را حفظ کنیم. امیدوارم با آیین نامه‌ای که تا قبل از پایان سال منتشر می‌کنیم نقاط ضعف های کوچکی که دارد هم مرتفع کنیم و یک آیین‌نامه ثبات‌بخشی داشته باشیم که بتوانیم جشنواره ای بدون تغییر و باثبات را برگزار کنیم. معتقدم ثبات در نحوه برگزاری جشنواره مهمترین نیاز جشنواره است.

او درباره نحوه تامین مالی جشنواره فیلم فجر و جشنواره جهانی فیلم فجر، گفت: جشنواره فیلم فجر از طریق موسسه رسانه های تصویری که یکی از موسسه های زیرمجموعه سازمان سینمایی است پشتیبانی مالی می شود، جشنواره جهانی هم امسال از طریق همین موسسه رسانه های تصویری پشتیبانی مالی شد. اگر قرار باشد این مشکل حل شود باید برای جشنواره ها یک سازمان یا موسسه جشنواره ها داشته باشیم. با توجه به اینکه رییس سازمان سینمایی دستور دادند که موسسه رسانه های تصویری و برخی دیگر از موسسات ادغام شوند شاید یک فضایی ایجاد شود که موسسه ای برای برگزاری جشنواره ها تاسیس شود.

* دبیری جشنواره سی‌وهشتم اگر پیشنهاد شود، می‌پذیرم
داروغه زاده در پاسخ به سوال مدقق که پرسید اگر به شما پیشنهاد دبیری جشنواره سی و هشتم را بدهند آن را می‌پذیرید، گفت: دبیری جشنواره فیلم فجر هم بسیار بسیار جذاب است هم بسیار بسیار سخت. چون انتظارات زیادی در سینما و رسانه ها و خارج از سینما وجود دارد به هرحال هرکسی که این مسئولیت را می پذیرد مسئولیت سخت و طاقت فرسایی را می پذیرد ولی اگر پیشنهاد شود بله می پذیرم. خسته نمی شوم چون لذت بخش است.

وی در توصیه به دبیر جشنواره بعدی گفت: به دبیر بعدی توصیه می کنم که از دبیری جشنواره فجر که از ارزشمندترین جایگاه ها در سینمای ایران است لذت ببرد.

منبع:فارس

نظر شما