شناسهٔ خبر: 30681122 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

رتبه ۲۱ ایران در ثبت پتنت فناوری نانو در سال ۲۰۱۸

در سال ۲۰۱۸ تعداد ۱۳ هزار و ۵۰ ثبت پتنت نانو در دو دفتر آمریکا و اروپا انجام شده است که ایران با ثبت ۴۲ پتنت و رشد ۶۸ درصدی نسبت به سال قبل در رده بیست‌ویکم دنیا قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شفاف، پایگاه آمار و اطلاعات استت ‌نانو (statnano.com) از سال ۲۰۱۰ با استفاده از روش‌های علمی و با استفاده از یک عبارت جستجوی مناسب به استخراج آمار و اطلاعات فناوری نانو از منابع معتبر و انتشار آنها می‌پردازد و مرجع محققان و سیاست‌گذاران در دنیا به حساب می‌آید.

مطابق استاندارد ایزو (ISO/TS ۱۸۱۱۰) اختراعاتی در حوزه فناوری نانو قرار می‌گیرند که حداقل دارای یک ادعا مرتبط با فناوری نانو باشند و یا بر اساس کدهای طبقه‌بندی IPC دارای کدی مرتبط با حوزه فناوری نانو باشند. بر اساس این تعریف، در سال ۲۰۱۸ در کل، ۱۳۰۵۰ ثبت اختراع نانو در دو دفتر ثبت پتنت آمریکا (USPTO) و اروپا (EPO) انجام شده است که از این میزان سهم USPTO، تعداد ۱۱۲۸۰ ثبت پتنت بود.

سهم پتنت‌های فناوری نانو از کل پتنت‌های ثبت‌شده قابل‌توجه نبوده و در چند سال اخیر رشد اندکی بین ۲.۵ تا ۳ درصد داشته است. این در حالی است که این سهم برای مقالات علمی حدود ۱۰ درصد است. این آمار نشان می‌دهد که همچنان سهم بیشتری از دستاوردهای علمی حوزه نانو در حد انتشار مقالات علمی بوده و به مرحله نوآوری و فناوری نرسیده است.

۲۵ کشور برتر در ثبت اختراعات فناوری نانو در سال ۲۰۱۸ به همراه سهم پتنت‌های نانوی آنها از کل پتنت‌های آنها به این شرح است: 

بیش از نیمی از ثبت پتنت در حوزه فناوری نانو در USPTO متعلق به آمریکا بوده و این کشور در EPO نیز بعد از ژاپن در رده دوم قرار دارد. بعد از آمریکا کشورهای شرق آسیا رده‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند که نشان‌دهنده توجه خاص این کشورها به بازار فناوری نانو در آمریکا و اروپا است.

از میان ۵ کشور اول در تولید علوم نانو، هند با ۶۶ ثبت پتنت در رده هفدهم و ایران با ۴۲ ثبت در رتبه بیست‌ویکم قرار دارند. ایران در سال گذشته حدود ۶۸ درصد در تعداد ثبت پتنت فناوری نانو رشد داشته و رتبه خود را در این شاخص بهبود داده است. این تعداد درخواست حدود ۲۷درصد از کل ثبت پتنت ایران در USPTO را در سال ۲۰۱۸ شامل می‌شود و از این منظر یعنی "سهم پتنت‌های نانو از کل پتنت‌های یک کشور" در رده اول قرار گرفته و بعد از آن عربستان با ۱۸درصد قرار دارد که نشان‌دهنده توجه بیشتر این کشورها به این حوزه از فناوری است.

نظر شما