شناسهٔ خبر: 30679397 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

گزارش مرکز آمار ايران از رفتار فرهنگي خانوار ايراني در سال 1396

صاحب‌خبر -
گزارش مرکز آمار ايران از رفتار فرهنگي خانوار ايراني در سال 1396
خبرگزاري آريا - مرکز آمار ايران اخيرا گزارشي از يافته‌هاي «طرح آمارگيري از فرهنگ رفتاري خانوار» در 1396 منتشر کرده است که به شاخص‌هاي بحث‌برانگيزي چون سرانه مطالعه، مصرف توليدات فرهنگي و عضويت و حضور در شبکه‌هاي اجتماعي مي‌پردازد. اين طرح در نقاط شهري و روستايي کشور انجام شده است و جامعه آماري متشکل از 40 هزار خانوار(حدودا 60 ميليون نفر) و افراد 15 سال به بالا را دربر مي‌گيرد.
شبکه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| مرکز آمار ايران اخيرا گزارشي از يافته‌هاي «طرح آمارگيري از فرهنگ رفتاري خانوار» در 1396 منتشر کرده است که به شاخص‌هاي بحث‌برانگيزي چون سرانه مطالعه، مصرف توليدات فرهنگي و عضويت و حضور در شبکه‌هاي اجتماعي مي‌پردازد. اين طرح در نقاط شهري و روستايي کشور انجام شده است و جامعه آماري متشکل از 40 هزار خانوار(حدودا 60 ميليون نفر) و افراد 15 سال به بالا را دربر مي‌گيرد.
در اين طرح «رفتارهاي فرهنگي» به شکل رفتارهايي اعم از «مطالعه (وضعيت مطالعه کتاب و روزنامه اعم از چاپي و الکترونيکي، سرانه مطالعه)، سينما و تئاتر (وضعيت رفتن به سينما و تئاتر و دفعات آن‌ها)، ورزش (وضعيت انجام ورزش، سرانه زمان انجام ورزش، رشته‌هاي ورزشي)، موسيقي (وضعيت گوش‌دادن به موسيقي و سرانه زمان گوش‌دادن به موسيقي)، تماشاي سيماي جمهوري اسلامي (وضعيت تماشا در روزهاي غير تعطيل و تعطيل، سرانه زمان تماشا و نوع برنامه) و برخي رفتارهاي مصرفي تعريف و بررسي شده‌اند.
سرانه مطالعه که کتاب‌ها و روزنامه‌هاي ديجيتال را شامل مي‌شود معمولا در جامعه ايران (و نسبت به جامعه جهاني) بسيار پايين است. بر اساس نتايج اين گزارش حدوداً 58 درصد افراد باسواد که بيش از 30 ميليون نفر را شامل مي‌شوند در سال 95 مطالعه کتب غير درسي داشته‌اند. اما قابل توجه است که گرچه سرانه مطالعه کتاب غير درسي اين جمعيت 7 ساعت و 41 دقيقه در ماه است، 3 ساعت و 7 دقيقه آن به مطالعه قرآن و کتب مذهبي باز مي‌گردد. علاوه بر آن پيشتاز بودن قم با سرانه مطالعه 20 ساعت و هفت دقيقه و خراسان رضوي با 10 ساعت و 33 دقيقه مشخص مي‌کند که وزن مطالعه قرآن و کتاب‌هاي مذهبي بيشتر است. با اين وجود بايد به اين نکته هم دقت کرد که بيش از 20 ميليون از جمعيت آماري در سال گذشته هيچ‌گونه مطالعه غير درسي نداشته‌اند که رقم بسيار بالايي است.
از سوي ديگر حدوداً 30 درصد از اين افراد روزنامه مطالعه مي‌کنند که با توجه به سرانه ماهانه 1 ساعت و 27 دقيقه‌اي رقم نااميدکننده‌اي محسوب مي‌شود.
"آمارهاي مربوط به سينما و تئاتر نيز بسيار پايين هستند. فقط 19درصد از افراد در سال قبل از آمارگيري به سينما رفته‌اند و تنها 5,1 درصد آنها موفق به تماشاي تئاتر شده‌اند. با اين‌ وجود، 91,4 درصد اعلام کرده‌اند که با سرانه حدودا 5 ساعت در روز، برنامه‌هاي سيماي جمهوري اسلامي را تماشا مي‌کنند. اين گزارش تنها به آمار مربوط به تلويزيون داخلي ايران مي‌پردازد و در مورد تماشاي شبکه‌هاي خارج از ايران يا اينترنتي اطلاعاتي جمع‌آوري نکرده است."
روزنامه جام‌ جم در ادامه نوشت: «شما‭ ‬را‭ ‬نمي‌دانيم‭ ‬اما‭ ‬ما‭ ‬هر‭ ‬وقت‭ ‬مي‌شنويم‭ ‬اينجا‭ ‬و‭ ‬آنجا‭ ‬مي‌گويند‭ ‬ايرانيان‭ ‬رفتار‭ ‬فرهنگي‭ ‬فلان‭ ‬و‭ ‬بهماني‭ ‬دارند،‭ ‬کفري‭ ‬مي‌شويم. ‬چرا؟‭ ‬چون‭ ‬معتقديم‭ ‬چنين‭ ‬گزاره‌هاي‭ ‬قاطعانه‌اي‭ ‬تنها‭ ‬و‭ ‬تنها‭ ‬بايد‭ ‬مبتني‭ ‬بر‭ ‬آمارهاي‭ ‬مستند‭ ‬صادر‭ ‬شوند‭ ‬و‭ ‬نه‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬باورهاي‭ ‬تجربي‭ ‬و‭ ‬شخصي‭. ‬حالا‭ ‬اگر‭ ‬آمارها‭ ‬هم‭ ‬همان‭ ‬را‭ ‬بگويد‭ ‬که‭ ‬ما‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬تجربه‭ ‬و‭ ‬باورهاي‭ ‬انفرادي‭ ‬يا‭ ‬جمعي‌مان‭ ‬مي‌گوييم‭ ‬که‭ ‬بهتر،‭ ‬اما‭ ‬وقتي‭ ‬مي‌بينيم‭ ‬آمارها‭ ‬وضعي‭ ‬خوشبينانه‌تر‭ ‬يا‭ ‬بدبينانه‌تر‭ ‬از‭ ‬آن چه‭ ‬را‭ ‬ما‭ ‬بدون‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬اعداد‭ ‬و‭ ‬ارقام‭ ‬مي‌گوييم‭ ‬ساخته‌اند،‭ ‬بايد‭ ‬به‭ ‬خود‭ ‬بياييم‭ ‬و‭ ‬ياد‭ ‬بگيريم‭ ‬تحليل‌هاي‌مان‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬نتايج‭ ‬به‌دست‭ ‬آمده‭ ‬از‭ ‬آمار‭ ‬مستدل‭ ‬کنيم‭.‬"
زمان مي گويد: "با توجه به اين آمارها همچنان بخش زيادي از جمعيت ايران علاوه بر فقر اقتصادي با فقر فرهنگي نيز مواجه هستند که يکديگر را تحت تاثير قرار مي‌دهند."
خلاصه نتايج طرح آمارگيري از فرهنگ رفتاري خانوار ـ ١٣٩٦
طرح آمارگيري از فرهنگ رفتاري خانوار يکي از طرح‌هاي آماري جديد مرکز آمار ايران است که با هدف تهيه آمار و اطلاعات مربوط به فعاليت‌هاي فرهنگي و رفتارهاي خانوارهاي کشور و استفاده از نتايج آن در برنامه‌ريزي‌هاي فرهنگي کشور در سال١٣٩٦ در سطح کشور، در نقاط شهري و روستايي براي افراد ١٥ ساله و بيشتر اجرا شد.
طرح آمارگيري از فرهنگ رفتاري خانوار يکي از طرح‌هاي آماري جديد مرکز آمار ايران است که با هدف تهيه آمار و اطلاعات مربوط به فعاليت‌هاي فرهنگي و رفتارهاي خانوارهاي کشور و استفاده از نتايج آن در برنامه‌ريزي‌هاي فرهنگي کشور در سال١٣٩٦ در سطح کشور، در نقاط شهري و روستايي براي افراد ١٥ ساله و بيشتر اجرا شد.
برخي از مهم‌ترين يافته‌هاي حاصل از اين طرح که در سال ١٣٩٦ اجرا شده، به اين شرح است:
ـ حدود ٥٨ درصد افراد ١٥ ساله و بيشتر باسواد طي سال قبل از آمارگيري، مطالعه کتاب غيردرسي داشته‌اند.
ـ سرانه مطالعه کتاب غيردرسي افراد ١٥ ساله و بيشتر باسواد، ٧ ساعت و ٤١ دقيقه در ماه بوده است که از اين ميزان سرانه ماهانه مطالعه قران و ادعيه ٣ ساعت و ٧ دقيقه بود.
ـ ٢٩,٩ درصد از افراد ١٥ ساله و بيشتر باسواد، در ماه قبل از آمارگيري روزنامه مطالعه کرده‌اند.
ـ سرانه ماهانه مطالعه روزنامه افراد ١٥ ساله و بيشتر باسواد، ١ ساعت و ٢٧ دقيقه بوده است
ـ سرانه تماشاي برنامه‌هاي سيماي جمهوري اسلامي ايران توسط افراد ١٥ ساله و بيشتر، ٤ ساعت و ٥٢ دقيقه در روز بوده است.
ـ سرانه حضور افراد ١٥ ساله و بيشتر در شبکه‌هاي اجتماعي، ١ ساعت و ٤ دقيقه در روز بوده است
ـ حدود ٥١,١ درصد افراد ١٥ ساله و بيشتر اظهار نموده اند که ورزش مي‌کنند.
ـ سرانه انجام ورزش افراد ١٥ ساله و بيشتر، ٢٧ دقيقه در روز بوده است
ـ ٧٨,٩ درصد افراد ١٥ ساله و بيشتر در هفته شير مصرف کرده اند. سرانه هفتگي شير، ٣.٧ ليوان بوده است.
ـ ٥٤,٨ درصد افراد ١٥ ساله و بيشتر در هفته نوشابه مصرف کرده اند. سرانه هفتگي نوشابه، ١.٧ ليوان بوده است.
منابع
- مرکز آمار ايران
- زمان
- روزنامه جام جم
- ايسنا

اضافه نمودن به: `Share/Save/Bookmark`
نظر شما:
نام:
پست الکترونيکي:
نظر

کد امنيتي:

پربيننده ترين مطالب روابط عمومي
` اثرات منفي تبليغات تجاري در برنامه‌هاي کودک: تبليغات صدا و سيما براي جسم و جان کودکان مضر است
` مديرعامل بانک ملي ايران: روابط عمومي فعال و تهاجمي مطلوب ماست
` محدوديت هاي روابط عمومي سنتي
` کارگاه استراتژي و مديريت استراتژيک روابط عمومي در خراسان جنوبي برگزار مي شود
` مدير روابط‌عمومي ‌نظام‌‌ پزشکي‌ از سمت خود کناره گيري کرد
` مارتي، ربات کنترل از راه دوري که مواظب تميزي فروشگاه‌هاست
` گردهمايي روابط عمومي اداره هاي جغتاي
` سومين اجلاس مديران و رؤساي روابط عمومي صنعت پتروشيمي برگزار شد
` مشاور وزير کشور: متاسفانه امروزه نقش روابط عموميها کمرنگ شده است
` ميشلن، راهنماي شهرها



مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومي
مديريت
رويدادها
روابط عمومي ايران
کتابخانه
تازه هاي شبکه
آخرين رويدادها
فن آوري هاي نو
تبليغات و بازاريابي
ايده هاي برتر
بادپخش صوتي
گزارش تصويري
پيشنهادهاي کاربران
اخبار بانک و بيمه
نيازمندي ها
خدمات
خبرنگار افتخاري
بخش اعضا
دانلود کتاب
پيوندها
جستجوي پيشرفته
موبايل
آر اس اس
بخشنامه ها
پيشکسوتان
لوح هاي سپاس
پيام هاي تسليت
مناسبت ها
جملات حکيمانه
پايان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب اين سايت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به شارا است
info@shara.ir
خبر فوري: پنج ويژگي يک متخصص روابط عمومي ممتاز

نظر شما