شناسهٔ خبر: 30678654 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بهره‌برداری از تجهیزات تصویربرداری نوری از مغز در دانشگاه شهید بهشتی

معاونت علمی ریاست جمهوری

چهار دستگاه و تجهیزات پیشرفته تصویربرداری نوری از مغز و اپتوژنتیک ساخت محققان و متخصصان کشور تحت حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در پژوهشکده لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید بهشتی به بهره‌برداری رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محققان کشور در یک تلاش علمی موفق شدند با حمایت‌های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، دستگاه‌های پیشرفته تصویربرداری نوری از مغز با روش سیگنال ذاتی، تصویربرداری نوری از مغز به روش استفاده از رنگدانه‌های حساس به ولتاژ، تصویربرداری نوری به روش اسپکل لیزری و اپتوژنتیک برای استفاده در زمینه علوم اعصاب شناختی در کشور را طراحی و تولید کنند.

با بهره‌برداری از این دستگاه‌ها و تجهیزات طراحی و ساخته شده، متخصصان قادرند به روش‌های گوناگون از مغز تصویربرداری کنند.

دستیابی به تکنیک "اپتوژنتیک" برای تحریک و کنترل سیستم‌های عصبی از طریق دستکاری‌های سیستم‌های عصبی و حساس کردن سلول‌های عصبی به نور، یکی از موفقیت‌های محققان کشور در پژوهشکده لیزر و پلاسما دانشگاه شهید بهشتی و مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است؛ بطوری که با استفاده از این تکنیک می‌توان بصورت همزمان تحریک نوری و ثبت فعالیت مغز را انجام داد که قابلیت کاربرد بر روی حیوان بیهوش و یا درحال حرکت را داراست.

از سوی دیگر با تلاش‌های محققان در دانشگاه شهید بهشتی، همچنین میکروسکوپ لیزری کانفوکال با چهار طول موج و همچنین میکروسکوپ نوری با تابش طرح‌دار برای تصویربرداری با دقت بالا ساخته شده و مراحل تحقیقاتی نهایی خود را طی می‌کند.

بر اساس اعلام ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی، با بهره‌برداری از تجهیزات حوزه نورواپتیک در پژوهشکده لیزر و پلاسما دانشگاه شهید بهشتی، محققان حوزه علوم اعصاب شناختی در سراسر کشور می‌توانند از خدمات این دستگاه‌ها برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی در حوزه‌های علوم اعصاب شناختی استفاده کنند.

انتهای پیام

نظر شما