شناسهٔ خبر: 30678647 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آنکارا: نباید به دولت سوریه اجازه داد که وارد منبج شود

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه با ادعای اینکه نباید به دولت سوریه اجازه داد که وارد منبج شود، گفت قضیه خروج آمریکایی‌ها از سوریه نباید در خدمت منافع شبه‌نظامیان کُرد باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه ترکیه امروز (جمعه) با تاکید مجدد بر لزوم مبارزه با تروریست‌های حاضر در شمال سوریه، گفت خروج نظامیان آمریکایی از سوریه نباید به نفع شبه‌نظامیان کُرد در این مناطق تمام شود.

«حامی آکسوی» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی گفت: « عقب‌نشینی آمریکایی‌ها نباید در خدمت نقشه‌های یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) و حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) باشد و همچنین نباید یک "واقعیت انجام‌شده" بر منطقه تحمیل شود».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» آکسوی با با بیان اینکه نباید اجازه داد اقدامات تحریک‌آمیز، توافق ادلب را تضعیف کند، مدعی شد: «دولت سوریه نباید اجازه داشته باشد که (بعد از عقب‌نشینی آمریکایی‌ها) وارد شهر منبج شود».

وی در توضیح این مسئله گفت که نباید به شبه‌نظامیان کُرد اجازه داد تا از قضیه خروج نظامیان آمریکایی از شمال سوریه سوءاستفاده کرده و اقداماتشان برای وارد شدن نیروهای دولتی سوریه به منبج را ادامه دهند.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه همچنین گفت که درپی سفر هیأت آمریکایی به رهبری سناتور «لیندزی گراهام» به آنکارا، درباره بحران سوریه  با آنها گفت‌وگو خواهند کرد.

بحث بر سر شمال سوریه و وضعیت کردها در این منطقه پس از آن بالا گرفت که رئیس‌جمهور آمریکا 28 آذر گذشته، اعلام کرد نیروهای آمریکایی از سوریه خارج خواهند شد. تصمیم ترکیه برای استقرار این نیروهای مسلح در شمال سوریه و تعجیل در آغاز حمله به منبج و شرق فرات نیز بعد از اعلام تصمیم آمریکایی‌ها بود.

عملیات‌های نظامی متعدد ترکیه در شمال سوریه که به بهانه نابود کردن گروه‌های شبه‌نظامی کُرد از سال 2016 آغاز شد و همچنین حضور آمریکایی‌ها در این کشور، همگی بدون موافقت و مجوز دولت دمشق انجام گرفته و از نظر قوانین بین‌المللی نیز غیرقانونی است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا چندی پیش اعلام کرد که تمام ۲۰۰۰ نیروی نظامی این کشور سوریه را ترک می‌کنند، چراکه به گفته وی گروه تروریستی «داعش» شکست خورده و کشورهای همجوار سوریه این توان را دارند که باقی‌مانده‌های این گروه را از میان بردارند.

انتهای پیام/

نظر شما