شناسهٔ خبر: 30678515 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

خطیب جمعه تهران تأکید کرد:

ضرورت مواجهه هوشمندانه با نسخه‎های استعماری برای مبارزه با پولشویی و تروریسم

گروه سیاسی ــ آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه دوم نماز جمعه تهران تأکید کرد: ما در کشور قانون مبارزه با پولشویی و مبارزه با ترورسیم داریم و به سمت شفافیت مالی هم حرکت می‎کنیم، اما در مواجهه با نسخه‎های استعماری با تدبیر و هوشمندی باید عمل کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا، آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی؛ عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری امروز، 28 دی‎ماه، در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با توصیه همگان به رعایت تقوای الهی، گفت: تا زنده هستید آنچه برای سفر آخرت لازم است، تهیه کنید؛  از چیزهایی که در اختیار دارید و قهراً با مرگ از دست شما خارج می‎شود، چیزی تهیه کنید که برای شما بماند و از این نعم ذائل شدنی استفاده کنید.

امام جمعه موقت تهران در ادامه با گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: انقلاب اسلامی تفکری نو در عرصه حکومت با تکیه بر معنویت، اسلام و مردم سالاری به مردم عرضه کرد و در مقابل در طول این چهل سال نظام سلطه به سرکردگی آمریکا، تمام تلاش و توان خود را برای شکست انقلاب یا حداقل مهار آن بکار گرفت و از هیچ اقدام و جنایتی فروگذار نکرد.

وی اضافه کرد: پس از چهل سال، امروز ایران وابسته، ضعیف و برده آمریکا به اذعان و اعتراف خود غربی‎ها جزو 15 کشور قدرتمند دنیاست. جالب اینجاست که اخیراً دو مؤسسه معتبر آمریکایی ایران را هفتمین قدرت دنیا معرفی کرده‎اند و این سخنی است که دشمن می‎گوید.

موحدی کرمانی یادآور شد: البته ما در کشور مشکلات، ضعف‎ها و نارسایی‎های زیادی داریم که مهم‎ترین آنها وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم است که بخشی از آن ناشی از تحریم‎هاست. اما نکته مهم این است که هر جا رویکرد مسئولان تکیه بر ظرفیت‎های عظیم داخلی کشور در عرصه‎های مختلف و اعتماد به مردم و جوانان بوده، شاهد موفقیت و پیروزی بوده‎ا‎یم و هرجا که با رویکرد اعتماد به بیرون و قدرت‎های غربی عمل کرده‎ایم، فرصت را از دست داده و جز ضرر و خسران چیزی نصیب‎مان نشده است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه آنچه تا کنون نظام را حفظ کرده و پیش برده، حرکت در چارجوب گفتمان انقلاب اسلامی، تکیه بر توان داخلی، سعی بر استحکام درونی نظام، میدان دادن به جوانان پرشور و انقلابی و در یک کلمه تبعیت از رهبر معظم انقلاب بوده، اظهار کرد: راه تداوم انقلاب و حل مشکلات کشور نیز همین است.

موحدی کرمانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تدبیر حکمیانه رهبر معظم انقلاب و دستور تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران و تفویض اختیارات ویژه به این شورا جهت تصمیم‎گیرهای کلان اقتصادی  به بیان تذکراتی به مسئولان پرداخت که شامل ضرورت استفاده از نظرات و راه‎حل‎های اقتصاددانان دلسوز برای تقویت ارزش پول ملی و کاهش فشار بر طبقات ضعیف، حمایت از افزایش تولید به خصوص در بخش صنعت و کشاورزی و تقویت اقتصاد دانش‎بنیان، برطرف‎کردن موانع کسب و کار، تأمین مواد اولیه کارخانجات، الزام شبکه‎های بانکی به اعطای تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان و امر ازدواج جوانان، برخورد جدی با مفسدان اقتصادی، پایش مستمر بر نحوه قیمت‏‎گذاری‎ها، نظارت دقیق بر عملکرد گمرکات، تسهیل روند ترخیص کالا و مبارزه بی‎امان با قاچاق و... بود.

وی همچنین از وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی خواست به طور فعال در جهت ساماندهی این فضا و مقابله با ابتذال اخلاقی و جنگ روانی دشمن و نیز چاره اندیشی برای بومی سازی آن و تقویت شبکه ملی اطلاعات و رصد و مقابله با شبکه‎های معاند و غیر اخلاقی گامی اساسی بردارند و نیز حمایت دولت از پیام‎رسان‎های داخلی به میزان حمایت از یک پروژه ملی باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه به بحث «اف ای تی اف» اشاره کرد و با بیان اینکه این مسئله، یک مسئله تخصصی است ولی در عین حال مردم وارد بحث شده‌اند، سابقه تشکیل گروه اقدام مالی در سی سال قبل در پاریس توسط آمریکا، فراسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن با هدف شفافیت مالی و مبارزه با پولشویی را یادآوری کرد و گفت: بعد از حادثه 11 سپتامبر، مبارزه با تامین مالی تروریسم به اهداف این گروه اضافه شد.

وی متذکرشد: گرچه در ظاهر این گروه به منظور مقابله با پولشویی و تروریسم شکل گرفته، ولی در حقیقت سازوکاری برای اشراف اطلاعاتی بر منابع و سیستم‎های مالی سایر کشورها و بازوی خزانه داری آمریکا در اعمال هرچه مؤثرتر تحریم‎های این کشور علیه ایران و سایر کشورها به ویژه جریان مقاومت است. این سخن هم اعتراف صریح یکی از مسئولان وزارت خزانه‎داری آمریکاست که می‎گوید برای قرار دادن ایران در تنگنا و سخت‎تر کردن شرایط این کشور، به حضورر کامل در اف ای تی اف نیاز است.

امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم بهانه و دروغ است، چرا که مرکز پولشویی دنیا آمریکا و اروپاست و مادر تروریسم اروپا، امریکا و اسرائیل است. مگر ترامپ اعتراف نکرد که امریکا داعش را بوجود آورده است؟ خانم کلینتون نیز در کتاب خاطراتش می‎گوید با هدف تقسیم خاورمیانه داعش را بوجود آوردیم.

وی اضافه کرد: امریکا، اروپا، اسرائیل و مزدوران منطقه ای آنها، بزرگ‎ترین حامیان تروریسم هستند و امکانات مالی و تسلیحاتی آن‎ها را فراهم کرده‎اند و حتی زخمی‎های آن‌ها را درمان کرده‌اند؛ پشت حمایت اروپا و امریکا، داعش، النصره و احرارالشام وحشیانه‎ترین جنایات بشری را مرتکب شده‌اند و هزاران انسان بی‌گناه با فجیع‎ترین روش‌ها کشته شدند، شهرها ویران، اماکن مذهبی تخریب و میراث فرهنگی تاریخ به غارت برده شد و ایران بود که با تروریسم ساخته شده به دست آنها مبارزه کرد و داعش را از سوریه  و عراق بیرون راند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآورشد: ما در کشور قانون مبارزه با پولشویی و مبارزه با ترورسیم داریم و به سمت شفافیت مالی هم حرکت می‎کنیم، اما در مواجهه با نسخه‎های استعماری با تدبیر و هوشمندی باید عمل کرد. نقش وزارت خارجه در این زمینه بسیار مهم است و باید با دیپلماسی فعال و هوشمندانه مواضع به حق ایران را تبیین کند.

آیت الله موحدی کرمانی در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت سالروز مقاومت مردم غزه، اظهار کرد: از اوایل امسال بعد از اقدام ترامپ در شناسایی قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت به آنجا، مردم غزه هر جمعه در امتداد مرزها اقدام به راهپیمایی بازگشت می کنند که در این تظاهرات مسالمت آمیز تا کنون بیش از 270 نفر از زن، کودک و جوان شهید و بیش از 27 هزار نفر مجروح شده اند. 

وی افزود: نکته تأسف انگیز اینکه جهان متمدن، مدافعان حقوق بشر و تأسف‎بارتر حاکمان عرب، گویا کورند و این مظلومان را نمی‎بینند و فریادخواهی آنها را نمی‎شنود همچنان که در یمن نیز شاهد آن هستیم.

امام جمعه موقت تهران، تنها راه مقابله با رژیم صهیونیستی و امریکا را مقاومت و ایستادگی بیان کرد و گفت: خوشبختانه شاهد نتایج مثبت آن نیز در سوریه، عراق و لبنان هستیم و این مقاومت بود که سوریه را در برابر اتحادیه اروپا پیروز کرد و امروز شاهد خروج مفتضحانه آمریکا از سوریه هستیم و این مقاومت است که امروز مردم غزه و فلسطین را در مقابل ظلم و ستم امریکا استوار و ستبر نگاه داشته و تردیدی نیست که پیروزی از آن مقاومت است.

وی در بخش بعدی سخنان خود، یاد و خاطره روحانی مجاهد و بصیر شهید نواب صفوی و یاران باوفایش را گرامی داشت و گفت: نقش این شهید و تأثیر او در تاریخ معاصر ایران مورد غفلت قرار گرفته است. نقش این شهید بزرگوار در اسلام‌گرایی و آرمان‌های او مبنی بر برپایی حکومت اسلامی و دیدگاه خاص ایشان مبنی بر حکومت ناب اسلامی برای جنبش مردمی ضداستعماری و همچنین نقش بزرگش در بیداری اسلامی که زمینه‌ساز حرکت امام خمینی (ره) شد، بسیار حائز اهمیت است و علاقه شخصیت‌های بزرگی همچون آیت‌الله خویی و علامه امینی و بسیاری از بزرگان دینی  به ایشان بیانگر همین مسئله است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: شهید نواب ماهیت رژیم پهلوی را آشکار کرد و از هر فرصتی برای روشنگری مردم در این خصوص استفاده کرده است. این درحالی است که پس از دیدار شاه با شهید نواب، پهلوی گفته است که این سید مانند افسر با سرباز با من رفتار کرد که نشان از شهامت و شجاعت وی است.

امام جمعه موقت تهران در پایان، به برخی مناسبت های ایام اشاره کرد و ولادت فیلسوف بزرگ ابن‌سینا و حکیم خواجه‌ نصیرالدین طوسی و سالروز آغاز عملیات بیت‌المقدس 2 را گرامی داشت و حادثه تأسف‌بار هواپیمای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که منجر به شهادت 15 نفر از پرسنل غیور این نیرو شد را به خانواده‌های آنها تسلیت گفت.

گزارش ایکنا حاکیست، آیت‎الله موحدی کرمانی در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران، ضمن دعوت همگان به رعایت تقوای الهی، گفت: قرآن می فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُونَ »؛ تنها یک گروه هستند که از خطر شیطان در امانند، و آن‌ها افراد متقی هستند.

وی در ادامه به بحث راه‎های تحصیل تقوا پرداخت و گفت: به اندازه ای که تحمل آتش جهنم دارید گناه کنید؛ ما باید واعظ درونی داشته باشیم که پیوسته ما را نصیحت کند و جایگاه خطیب جمعه نیز نصیحت است و قبل از مستمعین باید خودش را نصیحت کند. خطیب باید دردهای جامعه را بفهمد؛ هم دردهای معنوی که اصل است و هم دردهای اقتصادی و مادی  را.

خطیب جمعه تهران با اشاره به واکنش امام علی(ع) در مقابل یک توقع اندک عقیل برادر خود، تصریح کرد: بیت المال بسیار مهم است؛ یک نفر که میلیاردها غارت می‎کند، تصور می‌کند تمام شده است، فکر نمی‎کند قیامت و جهنمی است و خداوند چه مقدار آتش برای او مقرر کرده است. معصوم می‎فرماید، آن‎ها که به ما محبت دارند را نمی‎گذاریم در جهنم جاودان باشند و شفاعتشان می‌کنیم، اما گاهی این نجات بعد از 400 هزارسال است لذا ای کسی که هزاران میلیارد غارت کردی، خود را برای هزاران سال آتش آماده کن. 

امام جمعه موقت تهران در ادامه خطاب به مسئولان متذکر شد: شما امانتدار و امین مردم هستید، مراقب باشید به امانت خیانت نکنید و به وظیفه خود عمل کنید. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، همچنین به جایگاه خطیر قضاوت در اسلام اشاره کرد و گفت: در کشور قضات پاکدست و امین زیاد هستند ولی بالاخره مبادا یک قاضی فریب بخورد؛ چرا که قاضی جای امیرالمؤمنین(ع) و امام صادق(ع) نشسته است.

موحدی کرمانی در ادامه با اشاره به در پیش بودن ایام شهادت حضرت زهرا(س)، گفت: این داغ مجدد زنده می شود. به ایام شهادت کسی نزدیک می شویم که روح، جان، پاره تن و قطعه جگر پیامبر(ص) است و جایگاهی همانند مادر ایشان را دارد؛ در روایت داریم وقتی حضرت زهرا(س) بر پدر وارد می‎شود، ایشان به استقبال دختر می‎آید و براساس بعضی نقل‎ها دست دختر را می‎بوسد و جای خود می‎نشاند. امام علی(ع) نیز وقتی به میدان جنگ می رفتند، اداره خانه با حضرت زهرا(س) بود و ایشان مشک را بر می‎داشت و از فاصله دور برای تهیه آب می‎رفت. 

انتهای پیام

نظر شما