شناسهٔ خبر: 30678165 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

احداث ۱۵ مدرسه در نقاط محروم؛خیرین مدرسه‌ساز شاخص سوادآموزی مهاباد را ارتقا می‌دهند

R41361/P/S6,48/CT7

آذربایجان غربی در شاخص سوادآموزی در رتبه پایینی در کشور قرار گرفته و در این میان خیرین مدرسه‌ساز با آغاز ساخت مدارس متعددی بسترهای لازم برای انجام‌وظیفه آموزش و پروش در تعلیم و تربیت دانش آموزان را آماده می‌کنند تا شاخص سواد ارتقا پیدا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مهاباد، این شهرستان در جنوب آذربایجان غربی جزو مناطق کردنشین این استان است که از سابقه و پیشینه زیادی برخوردار است، این شهر حدوداً 200 هزار نفری تا در دوره قاجار "ساوجبلاغ" نام داشت که در لهجه مهابادی "سابلاغ" بود اما در زمان حکومت رضاشاه و به واسطه ادامه سیاست‌های تغییر اسامی در این دوره به مهاباد تغییر نام داده شد.

شهروندان مهاباد جزو مردمان اصیل و با فرهنگ کشور به شمار می‌روند و چهره‌های علمی و فرهنگی و هنری متعددی از این شهر به کشور و دنیا معرفی شده‌اند.

اما این شهر همچون دیگر شهرهای آذربایجان غربی در شاخص‌های توسعه از رتبه مطلوبی برخوردار نیست و در این میان مشکل سوادآموزی، بازماندگی از تحصیل و بی‌سوادی بزرگ‌سالان در مهاباد نیز جزو مشکلات و مسائل آموزش‌وپرورش به شمار می‌آید.

ضرورت تمرکززدایی آموزشی در مهاباد

فرماندار مهاباد درباره عزم و اراده دولت در حل مشکلات حوزه آموزش‌وپرورش می‌گوید: شورای آموزش‌وپرورش شهرستان مهاباد در تلاش است در این حوزه تا تمرکز زایی کند و امکان تصمیم‌گیری محلی برای حل مشکلات را فراهم آورد.

 ایرج شجاعی می‌گوید: معتقدم خود شهرستان‌ها نیز به واسطه وجود شوراهای آموزش‌وپرورش می‌توانند به بسیاری از مسائل و مشکلات این حوزه ورود کرده و تصمیمات کارآمدی برای حل آنها اتخاذ کنند.

وی می‌افزاید: شورای آموزش‌وپرورش شهرستان مهاباد باید تقویت شده و قدرت اجرایی بیشتری داشته باشد تا لازم نباشد برای هر امر ساده‌ای دستور مدیر کل استان اخذ شود چرا که پروسه طولانی اداری سبب خلاقیت کشی می‌شود اما اعتماد داشتن به مسئولان استانی سبب قدرت گرفتن مدیران شهرستانی و تربیت مدیران کارآمدتر خواهد شد.

خیرین مدرسه ساز محور توسعه آموزشی مهاباد

مدیر آموزش‌وپرورش مهاباد نقش خیرین مدرسه‌ساز را در حل مسائل این حوزه بسیار پر اهمیت ارزیابی کرده و می‌گوید: خوشبختانه تلاش زیادی از سوی خیران و مسئولان برای ارتقای شاخص‌های آموزش‌وپرورش در مهاباد صورت گرفته بطوریکه امسال 37 مدرسه و یک سالن ورزشی در دست احداث است که برخی از آنها در دهه فجر افتتاح می‌شوند.

کامبیز شاوله با اشاره به نقش پررنگ خیرین در توسعه فضاهای آموزشی می‌گوید: بدون خیرین مدرسه‌ساز و ایفای نقش آنها اساساً آموزشی در مهاباد وجود نخواهد داشت.

ساخت 51 مدرسه خیرساز در مهاباد

مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز شهرستان مهاباد نیز تأسیس 51 مدرسه از ابتدای تأسیس این مجمع در این شهرستان خبر داده و می‌گوید: 25 مورد زمین اهدایی و کمک‌های مالی و اجناسی در طول این مدت برای توسعه فضاهای آموزش‌وپرورش مهاباد اهدا شده است.

ناصر حاجی سعیدی می‌گوید: مجمع خیرین مدرسه‌ساز شهرستان مهاباد از زمان برگزاری جشنواره نوزدهم تا بیستم تعهد احداث 15 ساختمان مدرسه و اهدای 6 زمین را برعهده‌گرفته است که فقط 2 مورد آن به دلیل مسائل فنی اجرا نشده و مابقی مدارس در حال احداث هستند.

به گفته وی به تازگی یکی از خیرین مدرسه‌ساز پاداش بازنشستگی خود را برای توسعه فضاهای آموزشی و دو نفر از خیران نیز دیه فرزندانشان را به این امر با برکت اهدا کرده‌اند.

ضرورت برداشته شدن موانع تحصیل دختران

امام جمعه مهاباد نیز معتقد است: فعالیت خیرین این شهرستان در حوزه آموزش‌وپرورش به مراتب از سایر حوزه‌ها کارآمدتر است.

ماموستا عبدالسلام امامی می‌گوید: نتایج مثبت سرمایه‌گذاری دولت در بخش آموزش‌وپرورش در جامعه به‌سرعت خود را نشان می‌دهد مثلاً تعیین یک معلم و سرمایه‌گذاری برای تحصیل یک دانش‌آموز در یکی از روستاهای محروم مهاباد بزرگترین افتخار  است.

امامی با اشاره به برخی موانع تحصیل دختران در شهرستان اظهار می‌کند: نبوغ فکری، علمی و سخنوری حضرت زینب (س) نوه پیامبر اکرم ناشی از حمایت و تأکید ایشان به امر آموزش دختران است که باید به الگویی برای سایر خانواده‌ها تبدیل شود که از آموزش دختران خود بنا به فرموده‌های پیامبر حمایت کنند.

گزارش از ژیلا علیقلی نیا

انتهای پیام/ ع

نظر شما