شناسهٔ خبر: 30677930 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

از سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ در کرج تا تولید ۳۴۰ محصول دارویی در ایران

در این بسته خبری به مرور مهمترین اخبار حوزه سلامت در هفته گذشته می‌پردازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

سقوط هواپیمای غیرمسافربری در زیبادشت کرج+ تعداد و اسامی مصدومان و فوتی‌ها

ساعت ۸:۳۰ صبح دوشنبه  یک هواپیمای باری در حین فرود در زیبادشت کرج از باند فرودگاه فتح منحرف و دچار حادثه شد.

هواپیمای باری بوئینگ ۷۰۷ به سمت فرودگاه پیام در حال حرکت بود که خلبان به اشتباه در فرودگاه فتح کرج فرود آمد. این هواپیما پس از خروج از باند فرودگاه فتح با منازل مسکونی این شهرک برخورد کرد.

مهرداد راضی، جوان ۲۸ساله کرجی فردی بود که  از جان خود گذشت تا بتواند سرنشینان هواپیما را نجات دهد. او فیلمی از آن لحظات ضبط کرد که در  لینک خبر مشاهده می‌کنید.

کولیوند سرپرست اورژانس کشور درباره جزئیات حادثه خروج هواپیمای بویینگ ۷۰۷ از باند گفت: هواپیما به منازل مسکونی شهرک زیبادشت کرج  که خالی از سکنه است، برخورد کرده و تاکنون فقط مهندس پرواز زنده یافت شده و به بیمارستان منتقل شده است.

کولیوند با بیان اینکه یک پیکر بی جان نیز یافت شده است، تصریح کرد: به گفته مهندس پرواز تعداد خدمه پرواز ۱۶ نفر بوده است.

فوت سالیانه ۱۷ هزار نفر به دلیل خودرو‌های غیر استاندارد/ قاچاق سیگار در کشور غوغا می‌کند

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: قانون جامع مبارزه با دخانیات در سال ۸۳ در مجلس به تصویب رسیده است که مبنی بر آن سالیانه ۱۰ درصد به میزان مالیات بر سیگار افزوده می‌شود، اما متاسفانه علی‌رغم تاکید رهبری قاچاق سیگار در کشور غوغا می‌کند.

وی افزود: متاسفانه خیلی از کالا‌ها به وسیله دشمنان تحریم شده است، اما سیگار جزو کالا‌های تحریمی نبوده و قاچاق سیگار سهم زیادی از بازار کشور را گرفته است به طوری که این دخانیات و تنباکو به صورت کانتینر وارد کشور می‌شود.

شهریاری با اشاره به اینکه برخی از افراد مخالف افزایش مالیات بر سیگار هستند، افزود: افزایش مالیات بر سیگار منافع تعدادی از افراد را به خطر می‌اندازد و امروزه گروه‌های مختلفی برای بیان نظرات خود به مجلس می‌آیند، اما شخصی یا گروهی به خاطر پایین بودن مالیات در سیگار و مسائل دخانیات به مجلس انتقادی نمی‌کند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه سالیانه بین ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان منابع بر اثر فروش سیگار به دست می‌آید، افزود: باید برای افزایش مالیات در سیگار از طرف مردم مطالبه‌گری انجام شود، زیرا این کار سلامت جامعه را ارتقا می‌بخشد.

واردات ۴۶ قلم مکمل تغذیه‌ای ممنوع شد/ قیمت مکمل‌ها کنترل می‌شود

مهناز خانوی مدیرکل فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه واردات مکمل‌های تغذیه‌ای مشابه تولید داخل ممنوع است، گفت: واردات ۴۶ قلم از مکمل‌هایی که مشابه تولید داخل هستند، ممنوع است.

وی با اشاره به اینکه برای واردات مکمل‌های تغذیه‌ای یکسری محدودیت‌هایی وجود دارد، اما واردات آن‌ها ممنوع نیست، اظهار کرد: این محدودیت‌ها شامل ممنوعیت واردات مکمل‌های دارای مشابه داخلی که شامل ۴۶ قلم بوده و اجازه ثبت فراورده‌های وارداتی مشابه داده نشده است.

وی در مورد کنترل سقف قیمت‌های مکمل‌ها نیز توضیح داد: سندیکا و اتحادیه‌های مرتبط در زمینه نظارت بر قیمت مکمل‌ها با سازمان غذا و دارو همکاری می‌کنند. سازمان غذا و دارو همچنین در زمینه مصرف مکمل‌ها نیز، در حوزه کنترل کیفیت فرآورده‌ها مداخله می‌کند. اما نحوه مصرف عملاً جزو وظایف این سازمان نبوده و به حوزه سلامت و درمان مرتبط است.

نوزادان با شیرمادر ۹ برابر باهوش‌تر می‌شوند/ در چه صورت مادران نمی‌توانند به کودکشان شیر بدهند؟

فرید ایمان‌زاده رئیس کنگره انجمن علمی تغذیه کودکان ایران، رئیس سمینار تغذیه با شیر مادر و رئیس بیمارستان کودکان مفید اظهار کرد:

متأسفانه امروزه برخی مادران تصور می‌کنند که در هنگام ابتلا به بیماری نباید به کودکان‌شان شیر بدهند در حالی که مادران تنها در صورت ابتلا به چند بیماری مانند سرطان یا مصرف برخی دارو‌ها مانند دارو‌های رادیو اکتیو و لیتیوم باید از شیر دادن به نوزاد خودداری کنند و حتی مادران مبتلا به HIV و هپاتیت B. هم می‌توانند به کودک‌شان شیر بدهند.

ایمان‌زاده با اشاره به فروش شیرخشک قاچاق در سوپرمارکت ها بیان کرد: قوانین درباره واردات شیرخشک‌ وجود دارد که بررسی ترکیب موجود در شیرخشک‌ها و مصرف آن در کشور مبدا تولید کننده از جمله این قوانی است همچنین سازمان استاندارد نمونه شیرخشک‌های وارداتی را از نظر بار میکروبی آنالیز می‌کند، بنابراین هر شیرخشکی که مجوز ورود به کشور را داشته باشد، می‌تواند در ایران مصرف شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه امروزه شاهد هستیم که برخی شیرخشک‌ها مجوز ورود ندارند، ولی در بازار ایران به فروش می‌رسند همچنین برخی شیرخشک‌ها هستند که مجوز ورود دارند، ولی به شکل قاچاق و از مبادی غیررسمی وارد می‌شوند بنابراین علی‌رغم نظارت شدید وزارت بهداشت و سازمان غذاودارو، گاهی شیرخشک های قاچاق در سوپرمارکت ها به فروش می رسند.

وی بیان کرد: هدف از برگزاری سمینار تغذیه با شیر مادر، تشویق مادران به شیردهی و استفاده بیشتر نوزادان و شیرخواران از شیر مادر است، شیر مادر بهترین تغذیه برای کودکان است و بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهند ضریب هوشی نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند نسبت به کودکانی با شیرخشک تغذیه می‌شوند ۹ برابر بیشتر است.

رئیس کنگره انجمن علمی تغذیه کودکان ایران درباره فواید دیگر شیر مادر، افزود: کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، نسبت به کودکانی که با شیرخشک تغذیه می‌شوند، کمتر بیمار می‌شوند چرا که شیر مادر حاوی مواد دفاعی و آنتی بادی‌های زیاد و مفید برای بدن است.

دولت به تنهایی از پس تحریم‌ها برنمی‌آید/ نمی‌گذاریم با عزت مردم بازی شود/ عبور از شرایط سخت اقتصادی با تکیه بر اقتصاد دانش‌بنیان محقق می‌شود

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوریاظهار کرد: در سالگرد انقلاب علی‌رغم محدودیت‌ها توفیقات زیادی در بخش‌های مختلف به خصوص حوزه سلامت بدست آورده‌ایم؛ گزارش موفقیت‌ها بار‌ها باید در صدا و سیما پخش شود تا مردم از دستاورد‌ها مطلع شوند.وی افزود: توسعه جدی ایران با توسعه علم و فناوری محقق می‌شود و نسخه گذر از شرایط سخت اقتصادی، تکیه بر اقتصاد مقاومتی و توجه به موضوعات دانش‌بنیان است در صورتی که  متکی بر مغز فرزندان ایرانی شویم،  آینده‌ای مطمئن در انتظارمان است. 

معاون اول رئیس جمهوری گفت: باید عزتمندانه تحریم‌ها را مدیریت کنیم، نمی‌گذاریم با عزت مردم بازی شود، نخبگان می‌توانند  با مدیریت درست در شرایط سخت به ما کمک کنند زیرا دولت به تنهایی نمی‌تواند از پس تحریم و مشکلات برآید. 

جهانگیری اظهار کرد: پزشکان برای عبور از مشکلات می‌توانند نقش مؤثری داشته باشند، این قشر از جامعه مهمترین گروه‌ برای مردم هستند و سرمایه اجتماعی قوی‌ دارند؛ باید مراقبت کنیم که سلامت مردم آسیبی نبیند و در این زمینه خوش‌بین هستیم و منابع را برای تأمین دارو در نظر گرفته‌ایم.

جهانگیری بیان داشت: ۹۵ تا ۹۷ درصد دارو‌های مورد نیاز در کشور تولید می‌شود و ۵۰۰ میلیون دلار ارز برای آن اختصاص داده شده، است، باقی داروها خارجی هستند که بودجه یک میلیارد و ۸۰۰ میلیونی ارز طلب می‌کند، باید این سه درصد را یا در کشور تولید کنیم تا فشار کمتری به اقتصاد کشور وارد شود.

تولید ۳۴۰ محصول دارویی در ایران/ باید سرمایه‌های انسانی کشور را حفظ کنیم

رضا ملک زاده معاون‌ تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت عنوان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی تولید ۳۰ درصد علم کشور را بر عهده دارند این در حالی است که تنها ۱۰ درصد از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در دانشگاه‌های پزشکی هستند، این مطالب نشان می‌دهد یکی از بخش‌های فعال در تولید علم و تحقیق به خصوص در ۳ سال اخیر هستیم که توانستیم شاخص‌های کیفی را بهبود ببخشیم تا ۱۰ سال زودتر از افق چشم انداز به جایگاه اول در منطقه برسیم.

معاون‌ تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: از نظر تعداد مقالات و فناوری نیز توسعه خوبی داشتیم، ۱۱۰۰ شرکت دانش بنیان داریم که ۵۰ شرکت محصولات خود را صادر می‌کنند، همچنین موفق به تولید ۳۴۰ محصول دارویی در ایران شدیم و این مهم باعث شده است که بیماران دسترسی راحت تری به دارو‌ها داشته باشند.

وی ادامه داد: در رشته کودکان جزو ۱۰ کشور‌ برتر جهان نیستیم و در رتبه ۲۲ قرار گرفتیم، این درحالی است که ما در حوزه تولید علم رتبه ۱۵ داریم پس از نظر تحقیقات در رشته کودکان ضعیف‌تر هستیم و باید به محققان جوان آموزش دهیم و سرمایه‌گذاری بیشتری در رشته کودکان داشته باشیم تا بتواند مانند سایر رشته‌ها فعالیت بهتری انجام شود؛  بعد از انقلاب کشور پیشرفت خوبی داشته است و برنامه ریزی خوبی برای تداوم این روند در آینده داریم.

ملک زاده تصریح کرد: در سال ۲۰۰۰ با افت محسوسی رو به رو شدیم اما امسال در زمینه علمی از رشد چشمگیری برخوردار هستیم؛ ما در زمان جنگ هم دچار افت شدیم، ولی اکنون  از نظر تعداد مقالات و استنادات در رتبه اول هستیم و در سال ۲۰۱۷، ۲۲ درصد تولید علم را در اختیار داشتیم.

سال گذشته تنها ۲ کودک مبتلا به HIV در کشور متولد شد

محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: سال گذشته ۱۱۳ مورد ابتلای زنان باردار به HIV شناسایی شد که با درمان، تنها ۲ کودک مبتلا به HIV در کشور متولد شد.

وی افزود: طبیعی است که عدم توجه به آموزش‌های پیشگیرانه به زنان و جوانان، خطر دیگری به همراه دارد و آن، انتقال عفونت HIV از مادر به کودک است. سال گذشته ۱۱۳ مورد ابتلای زنان باردار به عفونت HIV در کشور شناسایی شد که با پیگیری دقیق و درمان همه این افراد، فقط ۲ مورد کودک مبتلا به HIV در کشور متولد شدند و این ثمره یک کار سنگین در سطح کشور است که چنانچه کوچکترین غفلت و تاخیری در آن صورت گیرد، پیامد‌های بهداشتی و اقتصادی بسیار سنگینی در پی خواهد داشت.

اعطای وام بلاعوض ۱۵ میلیونی به استادیاران زیر ۴۰ سال علوم پزشکی/ تعداد دانشمندان یک درصد برتر تا پایان سال به ۵۵ نفر می‌رسد

شاهین آخوندزاده قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اولویت بودجه پژوهشی در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ما برای پژوهشگران علوم پزشکی کشور هر بودجه پژوهشی که می‌گیریم  اولویت ما  نیروی انسانی است.

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیروی انسانی پژوهشگر در اولويت  قرار دارد و ما همه برنامه ریزی‌ها را برای حمایت از نیروی انسانی انجام می‌دهیم و حمایت از پژوهشگران جوانان حوزه علوم پزشکی مورد توجه است.

آخوندزاده به اعطای کمک هزینه تحصیلی  پژوهشی( وام پژوهشی بلاعوض )‌ به محققان و پژوهشگران علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: ما امسال بعد از یک سال وقفه کمک هزینه تحصیلی  پژوهشی استادیاران جوان را راه اندازی کردیم و ۱۵ میلیون تومان کمک هزینه تحصیلی  پژوهشی به استادیاران جوان علوم پزشکی مشمول دریافت داده می‌شود.

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به شروط دریافت کمک هزینه تحصیلی  پژوهشی استادیاران جوان اظهار کرد: آن دسته از استادیاران جوانی که ۵ سال از خدمت آن‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی گذشته باشد و زیر ۴۰ سال سن داشته و یک کار پژوهشی اولیه در حوزه سلامت انجام داده باشند می‌توانند کمک هزینه تحصیلی  پژوهشی استادیاران جوان به مبلغ ۱۵ میلیون تومان را دریافت کنند.

آخوندزاده بیان کرد: با توجه به بررسی‌هایی که انجام دادیم، ۴۰۰ نفر مشمول دریافت کمک هزینه تحصیلی  پژوهشی استادیاران جوان به مبلغ ۱۵ میلیون تومان خواهند بود و موسسه ملی نیماد در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این کمک هزینه تحصیلی  را به این استادیاران کشور اعطا می‌کند تا بتوانیم هر چه بیشتر در راستای رشد پژوهش گام برداریم.

انتهای پیام/

 

نظر شما