شناسهٔ خبر: 30677886 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

میرزایی مطرح کرد؛

نگرانی آمریکا از قدرت اروپا به واسطه ایجاد SPV در دراز مدت

عضو فراکسیون امید مجلس معتقد است آمریکایی‌ها در درازمدت این نگرانی را دارند که اروپا به واسطه راه اندازی SPV بتواند جای آمریکا را در سیستم بانکی جهانی بگیرد.

صاحب‌خبر -

جلال میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اهمیت نهادهای واسط مالی(SPV) برای اروپایی ها و چرایی مقابله آمریکا با این سازوکار، گفت: در برخی اندیشکده های غربی مطرح شده است که اروپایی ها مسأله ایران را بهانه کرده اند تا به واسطه ایجاد SPV بتوانند وابستگی خود به سیستم بانکی آمریکا را در درازمدت کاهش دهند.

نماینده مردم ایلام، ایوان و چرداول در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه آمریکا در کوتاه مدت هراسی از تقویت اروپا نداشته اما نگران آینده این اتحادیه و قدرت یافتن آنها است، اظهار داشت: باید دید اروپایی ها در این زمینه چقدر اراده دارند تا امورات اقتصادی در عرصه بین الملل را از دست آمریکا درآورند.

بعد امنیتی برجام برای اروپا از اهمیت بیشتری نسبت به ابعاد اقتصادی برخوردار است

وی ادامه داد: وزرای دارایی کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه تا کنون به دفعات اشاره هایی به موضوع تقویت سیستم بانکی اروپا برای آینده داشته اند اما از آنجایی که وزرای خارجه این کشورها بحث برجام را دنبال می کنند و مبنای تصمیم گیری اروپایی ها هستند، باید دید سیاست آنها به چه شکل است.

میرزایی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر برای ایجاد سازوکار SPV منافع امنیتی برای اروپا مهم است، عنوان کرد: اروپایی ها نگران هستند که اگر نتوانند پیامدهای منفی خروج آمریکا از برجام را مدیریت کنند و ایران نتواند از مزایای این توافقنامه بهره مند شود، ما نیز از برجام خارج شده و مجددا چالش امنیتی حساسی در خاورمیانه برای اروپا ایجاد خواهد شد.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر موضوع برای ما و اروپایی ها بسیار پیچیده است و این در حالی است که نگاه اروپایی ها به برجام بیش از اینکه اقتصادی باشد، بعد امنیتی دارد./

پایان پیام

نظر شما