شناسهٔ خبر: 30677858 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

در بحث روز گروه سیاسی رادیو ایران مطرح شد ؛

روح الله مدبر: آیا تاکتیک خرید زمان در زمین آمریکا بازی می کند؟

کارشناسان برنامه گروه سیاسی رادیو ایران، سهراب سعدالدین، کارشناس مسائل اروپا و مسئول دپارتمان اروپا در موسسه ایران یوریکا، دکتر روح الله مدبر، کارشناس مسائل اروپا و سید جواد هاشمی کارشناس مسائل آمریکا به بررسی ابعاد تعلل اروپا در اجرای برجام و وظیفه دستگاه دیپلماسی کشور در قبال این بد عهدی ها پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ بحث روز گروه سیاسی رادیو ایران در برنامه روز گذشته خود به بررسی بد عهدی امریکا در تعهدات برجام بوده که در ادامه می خوانیم.

پایبندی اروپا به برجام و تعلل کشورهای اروپایی در اجرای تعهدات خود در حد سیاسی و موضع‌گیری‌های دیپلماتیک بوده اما از نظر اقدامات اجرایی، تاکنون اقدام عملی از انگلیس، فرانسه و آلمان، دیده نشده است. این در شرایطی است که  برخی از کشورهای اروپایی به جای عمل به تعهدات برجامی خود قصد دارند به اتفاق با بازی با برجام ایران را به پای میز ‌مذاکره درباره مسائل دیگری همچون توانمندی موشکی، نقش ایران در منطقه از جمله سوریه و یمن، مسائل حقوق بشری و برخی دیگر از مسائلی که در ذهن آنها نقش بسته بکشانند. 

دکتر سعد الدین  در پاسخ به این سوال مجری برنامه  بحث روز رادیو ایران خانم موگرینی وعده داده بود تا پایان سال 2018 ساز و کار مالی ویژه اروپا راه اندازی می شود،  چرا اقدامی صورت نگرفت گفت: این خلف  وعده به دلایل مختلف از جمله اختلافات داخلی اروپا، دستورالعملی نبودن فضای اروپا و فشارهای خارجی  بویژه از سوی امریکا که به اتحادیه اروپا وارد می شود و همچنین آسوده بودن خیال اروپایی ها از سوی ایران  برای عدم تعیین ضرب العجل از سوی ایران است.

 چرا که اروپاییها معتقدند ایران برای کاهش کمپین فشار حداکثری که ترامپ و دولت آمریکا به دنبال آن هستند علیه جمهوری اسلامی ایران شکل دهند نیازمند همراهی اروپا است  و از سوی دیگر ایران تا کنون  نسبت به بد عهدی های اروپا اقدام متقابلی انجام نداده. در ادامه برنامه بحث روز دکتر روح الله مدبر کارشناس مسائل اروپا با انتقاد از  سخنان دکتر سهراب سعدالدین مبنی بر نیاز ایران به اروپا گفت: برخلاف نظر دکتر سعدالدین معتقدم اولا اروپایی ها در اکثر مواقع ثابت کردند که در زمین آمریکا بازی می کنند، از سوی دیگر   اتحادیه اروپا به همراهی جمهوری اسلامی ایران در شرایط فعلی نیاز دارد بخش عمده ای از منافع برجام متضمن موارد سودآور برای اتحادیه اروپایی ها است. 

وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا برای اجرای تعهدات بین این کشورها تشکیل شد گفت : در حال حاضر مشکل این است که اتحادیه اروپا به این بلوغ فکری نرسیده است که بداند که یک وزنه در نظام جهانی است و نباید  استقلال و هویت خود را  تحت تاثیر فشارها و تهدیدات امریکا قرار دهد . 

 دکتر مدبر کارشناس مسائل اروپا ادامه داد: شرایط فعلی اتحادیه اروپا یک شرایط حیثیتی است و باید به نظام  جهانی افکار عمومی نخبگان ثابت کند که آیا پای تعهدات خود می ایستد و یا در بازی ایالت متحده آمریکا که بازی باخت باخت است قرار می گیرد. 

مدبر در ادامه در خصوص دلایل تعلل اروپا  گفت: اروپا اصولا دنبال این است که تعهدات برجامی خود را انجام ندهد، ابتدا برای اینکه در تقابل با آمریکا دیرتر قرار بگیرد و ثانیا هرچه از زمان و موعد اجرای تحریم‌های جمهوری اسلامی می‌گذرد تاثیرات این تحریم‌ها بیشترعیان می‌شود و قطعا اروپا به دنبال این است در شرایطی کار را انجام دهد که بیشترین میزان فشارها وجود دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر آمریکا هم از لحاظ سیاسی و اجتماعی به اروپا فشار وارد کرده و اتحادیه اروپا باید انتخاب کند که آیا به تعهدات خود وفادار هستند ویا مانند امریکا عهد شکن ، اگر این طور شود  آبرو و حیثیت اروپا زیر سوال می رود. 

این کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان نیازمند صرف اتحادیه اروپا نیست تصریح کرد: همان طور که مقامات جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند که ما با هیچ کشوری دعوا نداریم و با همه تعامل خواهیم کرد. اما برای تامین منافع خود  منتظر هیچ  کشور و قدرتی نمی مانیم.

مدبر در ادامه صحبت های خود در برنامه بحث روز گروه سیاسی رادیو ایران با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه سران سه کشور اروپایی باید قول دهند که بحث موشکی و حضور جمهوری اسلامی را مطلقا مطرح نخواهند کرد توضیح داد:  اینکه الان اتحادیه اروپا به خودش اجازه بدهد در مواردی که مغایر با منشور ملل متحد است ورود پیدا کند و دولت فرانسه به ایران درباره بحث موشکی صحبت کند با آرمان های تشکیل اتحادیه اروپا مغایرت دارد. و جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان کشور ی مستقل  هرگز اجازه چنین دخالتی را در امور داخلی خود  به هیچ کس نمی دهد.

دکتر سعدالدین با بیان اینکه گلایه کردن در فضای بین الملل دردی را دوا نمی کند  و ما می توانیم از ضعف هایی که اتحادیه اروپا دارد به نفع خودمان استفاده کنیم گفت: بنده  معتقدم که انتخاب لهستان از سوی آمریکا بازی نیست بلکه به دلیل اینکه لهستان در بین کشورهای اروپایی آسیب پذیرترین کشور حوزه بالتیک در مقابل روسیه است و آمریکایی ها تلاش می کنند این کشور را به عنوان تهدید معرفی کنند و تا حدودی هم موفق هم شدند بنابراین این یک اعلام حمایت آمریکا از لهستان است. 

وی ادامه داد: اولویت سیاست خارجه ایالت متحده در حال حاضرمقابله با روسیه و چین است به همین دلیل برای فشاربه اروپای غربی باید به سمت اروپای شرقی حرکت کند.

مدبر در پاسخ به پیامک یکی از شنوندگان برنامه بحث روز  مبنی  بر اینکه اروپا دائم وعده فردا را میدهند به چه علتی است و آیا این یک تکنیک خرید زمان است گفت: اروپا تلاش می کند امتیازات جدیدی بگیرد که SPV  را در دادن امتیازات جدید فعال کند اما جمهوری اسلامی ایران اجازه نمیدهد کسی از موقعیت فعلی سواستفاده کند چرا که جمهوری اسلامی همه وعده های خود را در بحث برجام اجرایی کرد  و الان نوبت  دیگر طرفهای باقی مانده در برجام است که به تعهدات خود عمل کنند . 

وی با اشاره به اینکه نخستین کشوری که از برجام خارج شد ایالت آمریکا بوده است ادامه داد: مشکلی در سازمان ملل متحد وجود دارد موارد پیگیری از تعهدات بین المللی است در برخی موارد کشورهایی که عضو شورای امنیت هستند و حق وتو دارند اقداماتی انجام می دهند که غیر منطقی است که این ظرفیت برای جمهوری اسلامی وجود دارد که در مجامع بین المللی شکایت کند اما این مزیت را هم داریم که اگر کشوری از برجام خارج شد جمهوری اسلامی هم بتواند از برجام خارج شود و یا امتیازات داده شده را بازپس بگیریم. 

سعدالدین در پاسخ به این سوال مجری برنامه که ایران در قبال بد عهدی آمریکا چه سازوکاری را باید پیش بگیرد گفت: ما در عین اینکه کانال گفتگو با اروپا را باز نگه میداریم باید بتوانیم از ضعف ها و چالش های اروپا استفاده کنیم حرکت به سوی چین و هند به سیاست خارجی ما توازن می دهد .

وی در خصوص اجلاس لهستان یادآور شد : آمریکا در این خصوص یکی دستورالعمل جدی دارد اما در حال حاضر این اجلاس شکلی است و  و خیلی مهم  نیست و نباید بگذاریم محتوایی شود. 

 دکتر سید جواد هاشمی کارشناس  تلفنی برنامه در پاسخ به این سوال مجری  برنامه بحث روز گروه سیاسی رادیو ایران که پمپئو در سفر به منطقه اعلام کرده قصد ایجاد ائتلاف ضدایرانی ایجاد کند و از برخی کشورها خواسته با رژیم  صهیونیستی علیه ایران هم پیمان شوند به دنبال چه هدفی است گفت: ترامپ بعد از خروج برجام باعث شد آمریکا به سمت انزوای بین المللی بیشتری پیش رود که باید راه حلی برای برون رفت از این انزوا پیدا کند چراکه حداقل طی چند ماه گذشته اقدامات امریکا برضد ایران با شکست مواجه شد .

سید جواد هاشمی با بیان اینکه بعد از خروج و انزوای آمریکا و به دنبال مطرح کردن خود در بین کشورهای اروپایی بود تصریح کرد: با توجه به ضعف  لهستان  و سلطه شدید امریکا بر این کشور لهستان می تواند زمینه ساز اختلاف بین اروپای شرقی و غربی شود چرا که لهستان با اینکه موافق حفظ برجام بوده نگران تهدید های  ترامپ هم بودند.

این کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به این سوال که تحریم امنیتی ایران آن هم در برهه فعلی آن هم قبل از راه اندازی ساز و کار مالی ویژه چگونه در بستر مناسبات ایران قابل تفسیر است خاطرنشان کرد: اتفاق مهمی که آمریکا به دنبال آن است امنیتی کردن ایران است باید به این نکته اشاره شود که بین کشورهای غربی اختلاف وجود دارد و امنیتی کردن ایران کار راحتی نیست اما زمان بندی این کنفرانس طوری طراحی شده که چند روز بعد کنفرانس امنیتی مونیخ را در پی داریم و ممکن است دموکرات هایی که در حال حاضر سمتی ندارند اما از سیاستمداران کهنه کار آمریکایی هستند بیایند و علیه ترامپ صحبت کنند و این امنیت سازی را به حاشیه ببرد

سعدالدین  در پایان گفت گسترش مناسبات و رایزنی های ایران و  کشورهایی نظیر چین ، روسیه ، هند و  کشورهای همسایه ظرفیت عظیمی برای ما ایجاد می کند که می توانیم از آن استفاده مثبتی داشته باشیم: وزارت امور خارجه کشور ما باید برای اروپایی ها ضرب العجلی تعیین کنند و خیال اروپایی را برای اینکه ما تحت هر شرایطی در برجام میمانیم راحت کنیم و آنها را متوجه توقعات خودمان کنیم و آنها به عنوان طرف برجام باید به تعهدات خود عمل کنند گزینه خروج ما از برجام می تواند امتیازات ویژه ای برای ما ایجاد کند.

برنامه بحث روز گروه سیاسی رادیو ایران به سردبیری جهانگیر پیری و اجرای دکتر محمد رضا قربانی از این شبکه رادیویی تهیه و پخش می شود. دوستان و علاقمندان به برنامه های سیاسی و دفاعی  می توانند نظرات ؛ سوالات و دیدگا های خود را از طریق  شماره تلفن های  22040086 – 22050009 و شماره پیام  گیر 30000900  اعلام نمایند

 

نظر شما