شناسهٔ خبر: 30677772 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

آخرین پلانی که حسین محب‌اهری بازی کرد

ایسنا نوشت: افشین هاشمی می‌گوید که حسین محب‌اهری ترکیبی از سرخوشی و دقت بود و در تمام این سال‌های اخیر، جوری نقش‌هایش را بازی می‌کرد که بیماری اصلا خودش را نشان ندهد.

صاحب‌خبر -

افشین هاشمی، بازیگر و کارگردان که مدتی قبل ساخت فیلم سینمایی «خداحافظ دختر شیرازی» را کلید زد، از حسین محب اهری هم برای ایفای نقشی دعوت کرده بود چون مثل خیلی دیگر از هنرمندانی که طعم همکاری با محب‌اهری را چشیده بودند، دوست داشته باز هم در اثری دیگر با او تجربه‌ای مشترک داشته باشد؛ هرچند این همکاری با بیماری محب‌اهری به شکلی نیمه تمام ماند و بازیگر «خداحافظ دختر شیرازی» موفق به تماشای فیلمش نشد.

هاشمی درباره این همکاری می‌گوید: «با آقای محب‌اهری چند همکاری در تئاتر و سینما داشتم و از آنجا که بازیگری بسیار دقیق بود، همیشه دوست داشتی تا باز هم با او کار کنی. در فیلم «خداحافظ دختر شیرازی» هم می‌دانستم احوالشان خیلی خوب نیست اما دوست داشتم که حضور داشته باشند. تماس گرفتم و ایشان هم آمدند اما متاسفانه در یکی از روزهای فیلمبرداری که قرار بود بازی کنند، آنقدر حالشان بد شد که نتوانستند بیایند و به همین دلیل ما آن روز را بدون آقای محب‌اهری فیلمبرداری کردیم و حتی مجبور شدم نقش را تا حدودی تغییر دهم.»

او ادامه می‌دهد: «اصولا در سینما و تلویزیون بازیگران را براساس نقش‌هایی که زیاد داشته‌اند و طبق کلیشه انتخاب می‌کنند اما حسین محب اهری با وجود آثار کمدی زیادی که داشت از توانایی‌های دیگری هم برخوردار بود. یادم می‌آید وقتی وحید موسائیان برای فیلم «گلچهره» دنبال بازیگر می‌گشت به دلیل همکاری‌های متعددی که با آقای محب‌اهری داشتم و شناختی که پیدا کرده بودم ایشان را معرفی کردم و اگر چه اول باورش سخت بود اما از جمله همکاری‌های خوبی بود که با وحید موساییان ادامه پیدا کرد و آقای محب‌اهری در فیلم بعدی این‌ کارگردان هم‌ بازی کرد.»

هاشمی که در  فیلم «وقتی همه خوابیم» بهرام بیضایی هم با حسین محب‌اهری تجربه همکاری داشته است، درباره علاقه‌ای که خیلی از کارگردان‌ها برای ادامه همکاری خود با این بازیگر داشتند و در فیلم‌های رامبد جوان، ابوالحسن داودی و وحید موساییان نمونه‌ای از آن قابل اشاره است، می‌گوید: «حسین ‌محب اهری ترکیبی از دقت و سرخوشی بود یعنی در عین اینکه همیشه با او خوش می‌گذشت، اما این مسئله هیچ‌گاه باعث نمی‌شد که او از بازیگری و کارش کم بگذارد و مثلاً دیالوگی را حفظ نباشد یا وقتی هدر دهد. در همین فیلم «خداحافظ دختر شیرازی» با وجود اینکه حالش واقعا خوب نبود در صحنه یک مونولوگ یک دقیقه‌ای بدون اینکه کلمه‌ای را جا بیندازد، حفظ کرده بود و جوری کار می‌کرد که می‌دیدیم چگونه تلاش می کند تا وقتی می‌خواهد بازی کند بیماری اصلاً خود را نشان ندهد.»

افشین هاشمی می‌گوید: «حسین محب‌اهری همواره دوست داشت طعم لذت را در زندگی بچشد و وقتی نقشی را بازی می‌کرد تمام لذت و شیطنت و بازیگوشی خود را وارد کار می‌کرد و متاسفم که چنین بازیگری دیگر در میان ما نیست.»

کارگردان فیلم «خداحافظ دختر شیرازی» در توضیح تصویری که در این مصاحبه به عنوان آخرین پلان بازی حسین محب اهری در سینما منتشر شده است، می‌گوید: «آن‌روز این‌ها را گفت، برای فیلم؛ ولی انگار امروز گفته، برای رفتنش. انگار خودِ بر پرده‌اش با خودِ رفته‌اش سخن می‌گوید. این آخرین پلانی است که در سینما بازی کرد، با همان شیرینیِ همیشگی‌اش و با همه‌ دردی که داشت و پنهان می‌کرد تا بهترین بازی را کند.»

۵۷۲۴۳

نظر شما