شناسهٔ خبر: 30677484 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

موسسات قرآنی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است

کرمان - ایرنا - رئیس هیات مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌ های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور گفت: تاسیس موسسات و خانه های قرآنی در کشور دستاورد مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مرتضی طلایی عصر پنجشنبه در همایش مدیران قرآنی استان کرمان در سالن سینما آزادی شهر سرچشمه افزود: موسسات قرآنی با هدف توسعه فرهنگ قرآنی در کشور تأسیس شدند و در واقع این موسسات پشتوانه نظام، انقلاب اسلامی و حافظ خون شهدا هستند.
وی با اشاره به اینکه امنیت موجود در کشور را مرهون فداکاری و جانفشانی های شهدا از جمله شهدای مدافع حرم هستیم تصریح کرد: جامعه خیرین قرآنی باید راه اندازی شود و با پشتوانه و کمک های مالی مردمی اداره شود و دولت بحث مشکلات بیمه ای فعالان قرآنی و نیز مشکلات مالیات موسسات قرآنی را حل کند.
طلایی خاطرنشان کرد: مسئولان موسسات قرآنی برای فرهنگ ترویج قرآنی، قرآن را خانواده محور و مسجد محور کنند.
وی بیان کرد: در حوزه مدیریت موسسات و تشکل ها باید توجه کرد که مخاطبین آنها، متولدین دهه های 80 و 90 هستند.
وی ادامه داد: ضمن اینکه در شبکه های اجتماعی بیش از 50 درصد از جامعه ما که بیشتر از نسل جوان و نوجوان هستند حضور دارند و سرانه حضور این افراد به طور میانگین یک ساعت و 40 دقیقه است.
وی با اشاره به اینکه جامعه قرآنی به عنوان الگوی اجتماعی نقش اصلی خود را ایفا کند بیان کرد: اندیشه و تفکر مسجد محوری ملاک برای جامعه قرآنی باشد و در دوره حاضر می توان هر خانواده را به کانون قرآن تبدیل کرد.
طلایی عنوان کرد: از موبایل که یک رسانه است برای گستردگی فعالیت های قرآنی می توان استفاده کرد.
وی افزود: در کنار مشکلات اقتصادی مبادا فعالیت های حوزه قرآنی تحت تاثیر توطئه های شوم دشمن قرار گیرد لذا امروز هر موسسه قرآنی می تواند یک قرارگاه فرهنگی باشد.
** پیگیر بیمه فعالان‌ قرآنی استان کرمان هستیم
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز با اشاره به وجود مشکلات عدیده در حوزه قرآنی گفت: فعالان این عرصه باید بیمه شوند و پیگیر این موضوع از صندوق اعتباری قرآن و عترت هستیم.
محمدرضا علیزاده افزود: مجتمع مس سرچشمه حامی فرهنگ و هنر است که جای قدردانی دارد.
وی خاطرنشان کرد: هدف از تلاش ها در حوزه های فرهنگی و قرآنی، گسترش فعالیتهای قرآنی و ترویج فرهنگ قرآنی در زندگی و جامعه است.
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: اتحادیه موسسات قرآنی در استان کرمان از سال 96 تاسیس شد و ما نیز پشتیبان این اتحادیه هستیم.
** 180 موسسه رسمی قرآنی در استان کرمان وجود دارد
مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی استان کرمان نیز در این همایش گفت: 180 موسسه رسمی قرآنی و 450 خانه قرآنی شهری و روستایی در استان کرمان مشغول به فعالیت هستند.
محمدعلی مشهدی اظهار داشت: استان کرمان بیشترین موسسات قرآنی را در بین دیگر استانهای کشور داراست.
وی بیان کرد: با توجه به این ظرفیت بالا در حوزه های تربیت حافظانی همچون سعید شاهرخی، آموزش، تفسیر و دیگر زمینه های قرآن آموزی می تواند کمکی به جامعه فرهنگی و دینی جامعه باشد تا بر مشکلات فایق آییم.
مشهدی خاطرنشان کرد: مهمترین دغدغه ما پس از تأسیس این اتحادیه در استان کرمان که در سال 96 تأسیس شد شناساندن جایگاه این اتحادیه به اهالی فرهنگ و قرآن این استان است.
وی ادامه داد: طبق گفته ها 70 درصد بودجه های قرآنی کشور در لایحه بودجه 98 کم شده که معضل است در حالی که در برخی بخش های مختلف با توجه به تورم و مسائل گرانی بودجه ها بیشتر شده است.
مشهدی به مالیات بخش ها و موسسات قرآنی اشاره و عنوان کرد: در بند 'ل' ماده 139 قانون مالیاتی کشور آمده موسسات فرهنگی و آموزشی از مالیات معافند اما هنوز بحث مالیات موسسات قرآنی در کشور جا نیفتاده و در برخی استانها مثل استان کرمان به صورت سلیقه ای عمل می شود و به قانون عمل نمی شود.
** سرانه مطالعه قرآن در کشور سه ساعت و هفت دقیقه است
عضو فراکسیون عترت و قرآن هم گفت: سرانه مطالعه قرآن در کشور برای هر فردی سه ساعت و هفت دقیقه است.
احمد انارکی محمدی افزود: برگزاری برنامه ها و فعالیتهای فرهنگی و قرآنی توسط مس افتخار منطقه رفسنجان است.
انارکی محمدی بیان کرد: وضعیت دشواری که در کشور وجود دارد ناشی از هجمه های دشمن علیه ایران در عرصه های مختلف است.
وی گفت: اگر بخواهیم در برابر دشمن استقلال داشته باشیم و در برابر هجمه های آنها بایستیم باید به برنامه های قرآنی اهمیت ویژه داد.
وی ادامه داد: با گذشت هزار و 400 سال از زمان پیامبر گرامی اسلام، امروز سلفی ها در مکه و مدینه هزینه هایی که در بخش های فرهنگی و فعالیت های علیه اسلام ناب محمدی انجام می دهند با هزینه های ما قابل مقایسه نیست.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با توجه به اینکه چهار درصد از کل بودجه عمومی به بودجه فرهنگی اختصاص داده می شود اما با وجود همه آسیب های اجتماعی موجود در کشور، کاهش بودجه های فرهنگی در آینده اثرات مخرب خودش را نشان می دهد.
وی با اشاره به کاهش بودجه های فرهنگی در کشور افزود: بیشترین هزینه ها و بودجه های کشوری به سمت هزینه های جاری می رود لذا در باب هزینه های فرهنگی و قرآنی پیگیری خواهیم کرد.
رفسنجان با جمعیت 311 هزار نفر در 110 کیلومتری کرمان قرار دارد.
3029/7433

نظر شما