شناسهٔ خبر: 30675885 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

برلین: احتمال خروج بدون توافق انگلیس بسیار افزایش پیدا کرده است

R31356/P/S8,89/CT10

وزیر امور خارجه آلمان با توجه به رای منفی پارلمان انگلیس به توافق برگزیت تاکید کرد که احتمال برگزیت بدون توافق بسیار افزایش پیدا کرده و ما برنامه های خود برای وقوع چنین سناریویی را تقویت می کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از نشریه "دی سایت" آلمان، بعد از رای منفی پارلمان انگلیس به توافق برگزیت "هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست کرد که اتحاد و انسجام خود را حفظ کنند. وی تصریح کرد که یک خروج نامنظم انگلیس از اتحادیه اروپا به همه و بخصوص انگلیس آسیب می رساند.  به گفته وی البته احتمال خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا بسیار افزایش پیدا کرده است.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین تصریح کرد که برلین برنامه هایی را برای یک خروج نامنظم انگلیس از اتحادیه اروپا تنظیم می کند و ما این برنامه ها را تقویت خواهیم کرد. وی امکان برگزاری همه پرسی دوم درباره برگزیت و یا بازگشت انگلیس از درخواست خود برای خروج را تنها حدس و گمان های صرف نامید.

به نوشته نشریه "دی سایت" آلمان، فرانسه هم با اجرای یک طرح اضطراری آماده سازی برای یک خروج نامنظم را آغاز کرده است. "ادوار فیلیپ"، نخست وزیر فرانسه در این باره اظهار داشته است که مسئولیت دولت این است که کشور را برای این منظور آماده کرده و از منافع شهروندان دفاع کند. برنامه ها برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا از آوریل 2018 آماده شده و اکنون باید به حرکت درآید.

فیلیپ همچنین درباره رای مخالف پارلمان انگلیس درباره توافق برگزیت ابراز تاسف کرده و تاکید کرد که این بدین مفهوم است که حالا احتمال خروج نامنظم انگلیس از اتحادیه اروپا افزایش می یابد. از این رو حالا باید یک قانون منطبق که شامل پنج اقدام است اجرایی شود. وی البته جزئیات دقیقی در این باره را اعلام نکرد.

   روز سه‌شنبه پارلمان انگلیس با 432 رأی مخالف و 202 رأی موافق، توافق حاصل شده دولت انگلیس با اتحادیه اروپا بر سر خروج از این اتحادیه را رد کرد.

نمایندگان پارلمان انگلیس به توافقی رأی دادند که «ترزا می»، نخست‌وزیر انگلیس بعد از دو سال مذاکره با اتحادیه اروپا به آن دست پیدا کرده بود. این توافق، قرار بود مکانیسم خروج انگلستان از اتحادیه اروپا را در تاریخ 29 مارس (9 فروردین‌ماه سال 1398 شمسی) مشخص کند.

در این توافق موضوعات مهمی مشخص شده بود، مثل اینکه بعد از خروج انگلیس، شهروندان انگلیسی که در کشورهای اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند مشمول چه قوانینی خواهند شد یا اینکه انگلیس برای خروج بایستی چقدر پول بپردازد. اگر این توافق به تصویب می‌رسید بایستی در تاریخ 29 مارس به اجرا در می‌آمد.

شکست توافق برگزیت در پارلمان ضربه مهلکی به دولت ترزا می بود و فرایند پیچیده برگزیت را با ابهام‌هایی حتی بیشتر مواجه می‌کند. تاریخ مشخص شده برای خروج انگلیس حدود 70 روز دیگر است و انگلیس به جای نزدیک‌تر شدن به فرایند خروج از آن فاصله گرفته است.

در این میان صنعت آلمان هم در صورت یک خروج نامنظم انگلیس از اتحادیه اروپا درباره کاهش رشد اقتصادی آلمان هشدار داده است. رئیس انجمن صنایع آلمان BDI ضمن هشدار درباره نزدیک بودن وقوع سناریوی خروج نامنظم انگلیس از اتحادیه اروپا تاکید کرد که برای اقتصاد در هر دو طرف این کانال، چاره دیگری باقی نمانده جز اینکه همه اقدامات برای خروج نامنظم انگلیس از اتحادیه اروپا را در نظر بگیرند.

بعد از شکست توافق برگزیت در پارلمان انگلیس ترزا می، نخست وزیر این کشور می خواهد روز دوشنبه به نمایندگان پارلمان تصمیم B در این باره را ارائه دهد. به گفته رئیس فراکسیون حزب محافظه کار انگلیس، پارلمان این کشور باید در 29 ژانویه درباره پیشنهاد جدید ترزا می در این باره رای گیری کند. ترزا می همچنین می خواهد در روزهای آینده با نمایندگان اپوزیسیون دیدار و گفتگو کند. البته جرمی کوربین، رئیس حزب کارگر تا به حال چنین دیداری را رد کرده است. وی این شرط را برای می قرار داده است که  وی  یک خروج نامنظم بدون توافق را رد کند.

یک سخنگوی دولت انگلیس هم اعلام کرده که نخست وزیر همچنین برای مذاکرات مجدد درباره توافق برگزیت با اتحادیه اروپا آماده است. اما اتحادیه اروپا تا به حال این گونه مذاکرات را شدیدا رد کرده است.

یک سخنگوی کمیسیون اروپا هم اعلام کرده است که با توجه به احتمال یک خروج نامنظم کمیسیون اروپایی کارشناسانی را به پایتخت های کشورهای عضو اعزام می کند تا با این کشورها بحث کنند که چگونه این امر در پیش گرفته شود. سخنگوی کمیسیون اروپایی در این باره اظهار داشته است که ما امکان یک برگزیت بدون توافق را بسیار جدی می گیریم و هیچ چیز را به شانس واگذار نمی کنیم.

پارلمان آلمان هم قانونی را برای یک دوران گذار بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا آماده کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما