شناسهٔ خبر: 30675855 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سناتور آمریکایی: زمان مهار رژیم استبدادی سعودی فرارسیده است

تهران- ایرنا- «برنی سندرز» سناتور مستقل و نامزد ریاست جمهوری در انتخابات 2016 آمریکا در واکنش به اقدامات ناقض حقوق بشری عربستان در قبال فعالان مدنی و سیاسی، گفت: زمان آن فرا رسیده که جامعه جهانی رژیم استبدادی سعودی را مهار کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره قطر، سندرز پنجشنبه شب به وقت محلی با رد تلاش های «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی برای آن که خود را به جهانیان به عنوان یک رهبر جوان اصلاحگر معرفی کند، اعلام کرد: پرونده ولیعهد عربستان در زندان ها و در خصوص قتل فعالان، بروشنی ثابت می کند که وی اصلاحگر نیست.
این نخستین باری نیست که سندرز نسبت به فعالیت های ناقض حقوق بشر از سوی عربستان واکنش نشان می دهد.
در تازه ترین اقدام این سناتور، سنای آمریکا 22 آذرماه 97 به قطعنامه ی پیشنهادی سندرز به همراه «مایک لی» رای مثبت داد که در صورت تصویب نهایی به حمایت آمریکا از ائتلاف متجاوز سعودی در یمن پایان می دهد.
این قطعنامه در صورت تصویب و با استناد به قانون اختیارات جنگی آمریکا، دولت را ملزم به قطع حمایت از ائتلاف سعودی در جنگ یمن می‌کند.
سندرز در ابتدای سال گذشته میلادی نیز قطعنامه مشابهی برای قطع کمک های آمریکا به عربستان در جنگ یمن را تدوین کرد که در آن زمان با 55 رای مخالف در برابر 44 رای موافق، از دستور کار سنا خارج شده بود.
سنای آمریکا 22 آذرماه گذشته نیز با اجماع کامل، بن سلمان را مسئول قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی معرفی کرد.
جنایت قتل روزنامه نگار معترض و منتقد عربستانی خشم جهانی را در برداشته است و همگان خواهان پاسخگویی مقام های ریاض از محل دفن حادثه خاشقچی و مجازات آمران اصلی این جنایت هستند.
با وجود آن که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ولیعهد عربستان را مسؤول مستقیم قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول شناخت، اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با نپذیرفتن نتیجه گیری سنا و حمایت دوباره از بن سلمان، سود حاصل از فروش تسلیحات به سعودی ها را یکی از دلایل حفظ روابط واشنگتن با ریاض اعلام کرد.
شبس**9363**

نظر شما