شناسهٔ خبر: 30675846 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

فواید شیر مادر نسبت به شیرخشک

سال‌هاست مادران را ترغیب می‌کنند که خودشان نوزادان‌شان را تغذیه کنند و برای سیرکردن آنها به شیرخشک و غذاهای کمکی متوسل نشوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  خیلی‌ها بر این باورند که شیر مادر جایگزین ندارد و مصرف آن علاوه بر اینکه ایمنی بدن نوزاد را بالا می‌برد و فواید مختلف دیگری برای سلامتی او دارد، هوش او را هم افزایش می‌دهد.

 در مطالعاتی که انجام‌شده، محققان عنوان کرده‌اند کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند در مقایسه با نوزادان شیرخشکی، ضریب هوشی بالاتری دارد و 9 درصد هوش بالاتری نسبت به نوزادانی دارند که از شیرخشک تغذیه می‌کنند.

بیشتربخوانید :چرا فرزند من اینقدر سرما می‌خورد؟

آنها همچنین در آینده از نظر عاطفی و اخلاقی وابستگی بیشتری نسبت به والدین خود و به ویژه مادران خود دارند. از این‌رو، سازمان بهداشت جهانی همیشه بر مزایای شیر مادر بر شیرخشک تاکید کرده و آن را لازمه رشد سالم نوزادان می‌داند.

علاوه بر این، شیر مادر حاوی آنتی‌بادی‌های قدرتمندی است که از بدن کودکان در برابر انواع میکروب‌ها محافظت می‌کند و باعث می‌شود بیماری‌ کمتر به سراغ آنها بیاید. به همین دلیل است در کودکانی که با شیر مادر تغذیه کرده‌اند، مرگ و میر کمتر به چشم می‌خورد.

معمولا بیشتر مادران توانایی شیردهی به نوزادان خود را دارند اما درمواردی که مادران به دلیل ابتلا به بیماری‌های خاص، از داروهای ضد‌سرطان، لیتیوم و داروهای حاوی یدهای رادیواکتیو استفاده می‌کنند، قادر به شیر دادن به نوزادان خود نیستند و به اجبار باید با شیرخشک یا غذاهای مکمل آنها را سیر کنند.

البته جایگزین‌هایی هم برای شیر مادر وجود دارد و عده‌ای از مادران از شیر گاو استفاده می‌کنند که در خرید و تهیه این نوع شیر هم باید احتیاط کنید و حتما آن را قبل از مصرف به مقدار کافی بجوشانید تا آلودگی‌های احتمالی در آن از بین برود. در این بین، ترکیبات شیر‌الاغ بیشترین نزدیکی را با شیر مادر دارد اما تهیه آن دشوار است. شیرخشک‌ها آنتی‌بادی ندارند و به همین دلیل، سدی در بدن نوزاد در برابر بیماری‌ها ایجاد نمی‌کنند. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم مادران تا حد امکان از شیر خود به نوزاد بدهند، هرچند این مقدار کم باشد. در سال‌های اخیر خبر قاچاق شیرخشک‌های غیراستاندارد بارها شنیده شده و از این‌رو بهتر است فقط از جاهای مطمئن مانند داروخانه‌ها شیرخشک تهیه کنید تا از سلامت این ماده غذایی مهم و حیاتی برای نوزادتان اطمینان داشته باشید.

منبع: روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

نظر شما