شناسهٔ خبر: 30675691 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

گزیده اخبار حقوقی و قضایی در هفته‌ای که گذشت

71429

برگزاری اولین جلسه دادگاه متهمان بانک سرمایه، صدور حکم خلع لباس و حبس برای حسن آقامیری، شکایت شش هزار نفر در پرونده‎ سکه ثامن و طلافروشی و صدور حکم پرونده یسنا و ...  از مهمترین اخبار حقوقی و قضایی در این هفته بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مشروح اخبار حقوقی و قضایی هفته گذشته به شرح زیر است:

شکایت شش هزار نفر در پرونده‎ سکه ثامن و طلافروشی

در  هفته جاری دادستان تهران از شکایت شش هزار نفر در دو پرونده‎ سکه ثامن و طلافروشی خبر داد و یکی از انواع پرونده‌هایی که اخیراً در دادسرای تهران مفتوح شده را پیش­فروش خودرو از سوی شرکت‌های خصوصی عنوان کرد و گفت: بیست پرونده قضایی در این رابطه مفتوح شده است.

وی درباره بازداشت گروهی بنام سلطان کاغذ گفت: در بحث کاغذ ما کلا دو نوع پرونده تشکیل دادیم. یک گروه کسانی بودند که ارز را برای ورود کاغذ گرفتند و ارزها را فروختند ولی کاغذی وارد نکردند و دسته دوم کسانی بودند که ارز گرفتند و کاغذ وارد کردند ولی کاغذهارا به قیمت بازار ازاد فروختند و  هر دو گروه  نه تنها در بازار تاثیر مثبت نگذاشتند بلکه وضع کاغذ را  بدتر کردند. در این دو گروه ۱۴ نفر بازداشت شدند. قبلا 8 نفر بودند و 6 متهم دیگر اضافه شدند. سه متهم اصلی به خارج کشور فرار کردند.

دادستان تهران در واکنش به ادعای اخیر دولت انگلیس درباره نازنین زاغری گفت: محکومان امنیتی از لحاظ تماس تلفنی، ملاقات با خانواده و استفاده از امکانات پزشکی در بهترین وضعیت قرار دارند.

صدور حکم خلع لباس و حبس تعلیقی برای حسن آقامیری

یکی دیگر از اخبار مهم در اوایل هفته گذشته مربوط به خلع لباس و دو سال حبس تعلیقی  برای حسن آقامیری روحانی معروف با حکم دادگاه ویژه روحانیت بود.

ختم رسیدگی به پرونده «دومان توکان»

به گزارش ایسنا، در هفته گذشته سومین و چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده شرکت دومان توکان در شعبه چهارم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

طبق کیفرخواست صادره، متهمان این پرونده در قالب شرکت سرمایه گذاری، 150 میلیاردتومان از سرمایه مردم را صرف کارهای شخصی خود کرده‌اند. این در حالی است که قرار بوده سرمایه های مردم در مسیر توسعه گردشگری، تاسیس اماکن تفریحی، هتل و رستوران هزینه شود. گردش مالی متهم دومان سهند مدیرعامل این شرکت بالغ بر 500 میلیاردتومان بوده است.

این پرونده 186 شاکی و همچنین این پرونده 5 متهم دارد که یکی از آنها متواری است.

هیات منصفه مطبوعات حسین کعبی را مجرم شناخت

روز یکشنبه 23 دی ماه  احمد مومنی راد سخنگوی هیات منصفه مطبوعات در گفت‌وگو با ایسنا درباره جلسه دادگاه هیات منصفه مطبوعات گفت: در این جلسه به پرونده مدیرمسئول روزنامه ورزشی «شوت» به اتهام افترا و نشر اکاذیب و نیز حسین کعبی یکی از فوتبالیست‌ها (مصاحبه شونده) به اتهام توهین و نشر اکاذیب با شکایت قلعه نویی و شاکی خصوصی رسیدگی شد که پس از پایان جلسه دادگاه، هیات منصفه مطبوعات با اکثریت آرا هر دو متهم را در هر دو عنوان اتهامی مجرم تشخیص داد و مستحق تخفیف ندانست.

محسنی اژه‌ای: رییس بعدی قوه قضاییه قطعی مشخص نشده است

به گزارش ایسنا، یکی دیگر از اخبار هفته گذشته حضور حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین  محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه و معاون اول قوه قضاییه در برنامه تلویزیونی بدون توقف بود.

وی به تشریح موضوعاتی همچون عملکرد دستگاه قضایی، انتخاب رییس بعدی قوه قضاییه و  اطاله دادرسی و... پرداخت و درباره اطاله دادرسی پرونده ها گفت: دلیل اطاله دادرسی بسیاری از پرونده‌ها این است که نیاز به کارشناسی دارند و قاضی نمی‌تواند اظهارنظر کند، بنابراین راهی جز صبوری نداریم.

محسنی اژه ای تاکید کرد: قوانین وکالت و کارشناسی باید مورد بازنگری قرار گیرند و اصلاح شوند.

سخنگوی قوه قضاییه بر این موضوع که دستگاه قضایی در زمینه اطلاع رسانی عقب نشینی نکرده و بالاتر هم رفته است، تاکید کرد.

سخنگوی قوه قضاییه درباره رییس بعدی دستگاه قضا گفت: هنوز تا جایی که خبر دارم به صورت قطعی کسی مشخص نشده است و طبیعتا وقتی رییس قوه قضاییه تعیین شد همه در جریان قرار می‌گیرند.

رئیس قوه قضاییه: تخریب نهادهای نظام، تخریب اصل نظام است

به گزارش ایسنا، آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه روز دوشنبه 24 دی ماه در جلسه مسئولان عالی قضایی  با تاکید بر معیت نظام جمهوری اسلامی و نهادهای آن، تخریب نهادهای نظام را به منزله تخریب اصل نظام دانست و در عین حال از مسئولان خواست که با حسن تدبیر و حرکت در چارچوب‌های قانونی، ‌مانع از بهانه دادن به دست دشمن شوند.

اخبار مربوط به سقوط هواپیمای باربری 707 

یکی دیگر از اخبار مهم و البته تاسف‌بار در  روز دوشنبه 24 دی ماه،  سقوط یک فروند هواپیمای باربری ۷۰۷  بود.

این هواپیما حامل گوشت برای کمک در طرح مردمیاری، از مبدا بیشکک کشور قرقیزستان، اقدام به فرود اضطراری در فرودگاه فتح البرز کرده که در هنگام فرود از باند خارج و پس از برخورد با دیوار انتهایی باند دچار آتش سوزی شد. 

مهرداد علی بخشی مدیر ستاد مدیریت بحران سازمان پزشکی قانونی کشور درباره اقدامات پزشکی قانونی در این حادثه گفت: همه 15 جسد یافته شده از هواپیمایی که  در صفادشت کرج سقوط کرد به پزشکی قانونی استان البرز منتقل شدند.

حاجی رضا شاکرمی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز نیز از مأموریت ویژه به دادستانی شهرستان فردیس در راستای تسریع در رسیدگی و بررسی علت حادثه خبر داد.

اسماعیل بخشی شکنجه‌ نشده است/ موضوع سیاسی است

به گزارش ایسنا، خبر مهم دیگر درباره اظهارات اسماعیل بخشی مبنی بر شکنجه شدنش در دوران بازداشت بود. در این رابطه حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور  گفت: فردی که مدعی شده که مورد شکنجه قرار گرفته با اهداف سیاسی و با انگیزه‌های خاص خودش دنبال این قضیه بوده است.

وی افزود: اختلاس‌ کنندگان و افرادی که این روزها می‌بینید با آنها برخورد می‌شود و مبارزه با این اژدهای هفت سر فساد که این قدر ریشه دوانده است و قطع نمی‌شود از جمله افرادی هستند که به نوعی سرقت و دزدی کرده‌اند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه دستورالعملی را برای نظارت بر قیمت‌ها آماده کرده‌ایم، گفت: بر اساس این دستورالعمل دادستان‌های استان‌های سراسر کشور را مکلف کردیم که هیاتی متشکل از دستگاه‌های مرتبط تشکیل داده و بر قیمت‌ها، بازار، تولید و انبار نظارت داشته باشیم و قطعا با مواردی که تخلفی را مشاهده کنند، برخورد خواهد شد.

برگزاری اولین جلسه دادگاه متهمان بانک سرمایه

یکی از اخبار مهم حقوقی برگزاری اولین جلسه رسیدگی به اتهامات سه عضو سابق هیات مدیره بانک سرمایه در در شعبه سوم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام   بود.

در این جلسه علی بخشایش مدیرعامل سابق بانک سرمایه  به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی و مشارکت در ۴۶ فقره خیانت در امانت، پرویز کاظمی رییس سابق هیات مدیره بانک سرمایه و وزیر دولت نهم  به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی و مشارکت در ۴۱ فقره خیانت در امانت و محمدرضا توسلی عضو سابق حقوقی بانک سرمایه به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی و مشارکت در ۴۰ فقره خیانت در امانت پای میز محاکمه قرار گرفتند.

جلسه بعدی رسیدگی به این پرونده ساعت ۹:۳۰ روز دوشنبه یکم بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

سعید مرتضوی در زندان است

به گزارش ایسنا، در پی انتشار خبری در هفته گذشته مبنی بر عدم بازگشت سعید مرتضوی به ایران پس از راهپیمایی اربعین حسینی در کربلا یک منبع آگاه اعلام کرد که این خبر صحت ندارد و  سعید مرتضوی در زندان است.

محکومیت ترک همدانی به ۶ ماه حبس با شکایت سعید مرتضوی

 پیمان حاج‌محمود عطار وکیل مدافع ترک همدانی در روز سه شنبه 25 دی ماه به ایسنا گفت موکلش- وکیل کارگران تامین اجتماعی- از سوی شعبه 69 دادگاه تجدیدنظر استان تهران با شکایت سعید مرتضوی به خاطر انچه که بعنوان "نام بردن از او در مصاحبه‌ای پیش از قطعی شدن حکمش" عنوان شده ، به 6 ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

دادگاه تجدیدنظر هنگامه شهیدی برگزار نشد

ترک همدانی وکیل مدافع هنگامه شهیدی نیز به ایسنا گفت: جلسه دادگاه موکلم  به دلیل عدم اعزام او از بند ۲۴۱ اوین، برگزار نشد و جلسه تجدید و به روز دیگری موکول شد.

دادستانی تهران سه‌شنبه ۵ تیر ۱۳۹۷ از دستگیری هنگامه شهیدی در جزیره کیش خبر داد و اعلام کرد: متهم مذکور که تحت تعقیب قضایی بوده و توسط مأمورین پلیس در حالی که از ماسک برای مخفی ماندن، از دید مأمورین استفاده می‌کرد دستگیر و به زندان معرفی شد.

جنتی: شورای نگهبان نمی‌تواند درباره بودجه بی‌توجه باشد

به گزارش ایسنا، آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان در  روز چهارشنبه 26 دی ماه  گفت: هرساله در ماه‌های پایانی سال به دلیل وجود مسائل فوق‌العاده‌ای از جمله بررسی بودجه، تراکم کاری بیشتری داریم که این موضوع فعالیت دوچندان می‌طلبد.

دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه در آستانه بررسی بودجه در مجلس شورای اسلامی هستیم، گفت: ما نمی‌توانیم درباره بودجه کشور بی‌توجه باشیم.

واکنش وکیل مالباختگان پرونده سکه ثامن به اظهارات رییس اتحادیه طلا و جواهر

رسول کوهپایه زاده وکیل مدافع مالباختگان پرونده سکه ثامن در واکنش به اظهارات رییس اتحادیه طلا و جواهر مبنی بر اینکه در این موضوع دخالتی نداشته است، گفت: متاسفانه مواردی که از سوی رییس اتحادیه طلا (در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها) بیان شد، بعضا خلاف واقع و مصداق تجاهل العارف جهت گریز از مسئولیت قانونی که متوجه اتحادیه است می‌باشد. او به جای عذرخواهی و پذیرش مسئولیتش با بیان مطالبی از این دست باعث شدت بخشیدن به آلام و رنج‌های مالباختگان می‌شود که در شرایط روحی و مالی و معیشتی خوبی نیستند و گریز از مسئولیت و بیان این صحبت‌ها،  بر وخامت اوضاع می‌افزاید.

اطلاعیه‌ای درباره نتایج آزمون وکالت ۱۳۹۷

 به گزارش ایسنا، اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در رابطه با نتایج آزمون وکالت ۱۳۹۷ در اطلاعیه ای اعلام کرد : نتایج نهایی آزمون کارآموزی وکالت هفته اول بهمن ماه از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر خواهد شد.

آزمون وکالت 97 صبح امروز جمعه -9 آذر ماه- برگزار شد.

حکم پرونده یسنا صادر شد

در اواخر هفته گذشته روابط عمومی دادگستری استان هرمزگان از محکومیت پدر «یسنا» کودک دو ساله حاجی آبادی به اتهام کودک آزاری و جرح عمدی با چاقو خبر داد.

«یسنا» کودک دو ساله حاجی آبادی در تاریخ 26 آذرماه سال گذشته توسط پدرش با ضربه چاقو به ناحیه شکم مجروح شده بود که دستگاه قضایی استان هرمزگان به محض اطلاع از این حادثه دلخراش به دستور حجت الاسلام والمسلمین اکبری رئیس کل دادگستری استان هرمزگان ، رسیدگی به موضوع را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار داد.

انتهای پیام

خبرنگار: زهرا میرزایی

دبیر: فرهاد صمدی‌پور

نظر شما