شناسهٔ خبر: 30675271 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ابوالغیط بر ضرورت بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تأکید کرد

تهران- ایرنا- «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه که برای شرکت در نشست اقتصادی اتحادیه عرب در بیروت بسر می برد، بار دیگر درباره بازگشت دوباره سوریه به این اتحادیه گفت: در صورت موافقت تمامی کشورهای عربی با این موضوع، ما فوراً این درخواست را اجرا می کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه لبنانی النهار، ابوالغیط این سخنان را عصر پنجشنبه پس از دیدار با میشل عون رئیس جمهوری لبنان در کاخ «بعبدا» در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد.
دبیرکل اتحادیه عرب در پاسخ به شرکت نکردن لیبی و مطرح شدن این موضوع در دیدار با عون نیز گفت: این موضوع مطرح شد، اما درباره مساله لیبی دخالت نخواهیم کرد و امیدواریم که نشست اقتصادی و اجتماعی اتحادیه عرب با موفقیت برگزار شود و تلاش هایی که دولت لبنان در این مورد انجام داده، نتیجه دهد.
وی اضافه کرد: مساله لیبی تنها مختص لبنان نیست بلکه به تمامی کشورها، دولت ها و ملت های عرب مربوط می شود.
ابوالغیط اضافه کرد: نشست روز یکشنبه، یک نشست برای توسعه و تقویت اقتصادی است و در آن تلاش می شود، زمینه مناسب در اقتصاد، تجارت و سرمایه گذاری فراهم شود؛ همچنین موضوع کودکان، زنان و سالخوردگان مورد بحث قرار گیرد.
نشست اقتصای اتحادیه عرب قرار است روزهای 18 تا 20 ژانویه (29 تا 30 دی ماه) در بیروت لبنان برگزار شود.
وزیر امور خارجه پیشین مصر در خصوص موضعش در قبال بازگشت دوباره سوریه به اتحادیه عرب نیز بار دیگر تأکید کرد: مساله سوریه دارای حساسیت بالایی است؛ هرچند باید اعتراف کرد که این کشور از مؤسسان اتحادیه به شمار می رود.
ابوالغیط اضافه کرد: اگر کشورهای عربی به توافق برسند و مطمئن شویم که هیچ گونه اعتراضی میان کشورها وجود ندارد، بسیار آسان خواهد بود که این موضوع هر لحظه به عنوان بندی در جدول کاری اتحادیه عرب مطرح شود.
وی بار دیگر تأکید کرد: اگر کشورهای عربی با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت کنند، ما به عنوان دبیرخانه عمومی و دبیرکل و در جهت خدمات دهی به تمامی کشورهای عربی، بدون هیچ گونه تأخیری، این موضوع را اجرا می کنیم.
با پیروزی ارتش سوریه بر جریان های تروریستی در بخش های مهم این کشور و نیز بازگشت گروه زیادی از آوارگان سوری به کشورشان، موضوع لغو تعلیق سوریه در اتحادیه عرب توسط بسیاری از سیاستمداران عربی مطرح می شود.
«عمرو موسی» دبیر کل پیشین اتحادیه عرب پیش تر در این باره اعلام کرد؛ نمی توان سوریه را کشوری خارجی محسوب کرد و جای آن در جهان عرب است.
اتحادیه عرب از ماه نوامبر سال 2011 ( ابان 1390) عضویت سوریه را که یکی از اعضای مؤسس آن بود، به حال تعلیق در آورد اما این روزها و با گذشت هفت سال از این رویداد، سیگنال های مثبتی برای بازگشت دمشق به این سازمان منطقه ای مشاهده می شود.
شبس**9363**1488

نظر شما