شناسهٔ خبر: 30675242 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت

ایران در مسیر اقتدار علمی/ انتصابات آموزش عالی

اخبار پیشرفت علمی ایران در هفته گذشته نیز سبب شادی و افتخار هموطنانمان شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، «ایران در سال ۲۰۱۷ به مقام نخست تولیدات علمی در رشته پزشکی داخلی در سطح کشورهای آسیای غربی رسیده است.»

این خبر سبب افتخار و خوشحالی جامعه علمی در هفته گذشته شد.

براساس رتبه‌بندی سایمگو، ایران در سال 2017 به مقام نخست تولیدات علمی رشته پزشکی داخلی در سطح کشورهای آسیای غربی دست یافته است.

پزشکی داخلی یک تخصص پزشکی است که با پیشگیری، تشخیص، و درمان بیماری‌های بزرگسالان سروکار دارد.

متخصصان داخلی از بیماران بستری‌شده و آمبولانسی مراقبت می‌کنند و می‌توانند نقشی محوری در آموزش و پژوهش ایفا کنند؛ همچنین پزشکی داخلی یکی از تخصص‌های دامپزشکی است.

در تصویر زیر صدرنشینی ایران در علم پزشکی داخلی را مشاهده می‌کنید: 

بررسی‌های منتشر شده در مجله  «SCImago Journal & Country Rank»  نشان می‌دهد ایران با تعداد 303 مقاله در زمینه پزشکی داخلی در رتبه نخست و ترکیه با اختلافی قابل توجه در مقام دوم قرار دارد. 

رژیم صهیونیستی و کشورهای عربستان سعودی، مصر، قطر، امارات متحده عربی، کویت، لبنان، اردن، عمان، عراق، سرزمین‌های اشتغالی و بحرین به ترتیب در رتبه‌های بعد از ایران و ترکیه قرار دارند.

از میان 303 مقاله منتشر شده محققان ایرانی، 260 مقاله قابل استناد بوده است؛ در حالی که ترکیه به عنوان کشور حائز مقام دوم 164 مقاله در رشته پزشکی داخلی ارائه کرده که تنها 138 مورد آن قابل استناد بوده است. 

بحرین نیز به عنوان آخرین کشور در سطح آسیای غربی در سال 2017 تنها دو مقاله در زمینه علم پزشکی داخلی ارائه کرده است. 

ایران در یک بررسی کلی‌تر میان 155 کشور جهان، جایگاه شانزدهم را به خود اختصاص داده و صدرنشین کشورهای جهان، ایالات متحده آمریکا است که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید: 

محققان آمریکایی در سال 2017، 4043 مقاله در زمینه علم پزشکی داخلی منتشر و ارائه کرده‌اند که از این تعداد 2860 مورد آن قابل استناد بوده است. 

کشورهای ژاپن، انگلیس، آلمان، ایتالیا، چین، فرانسه، استرالیا، کانادا، هلند، کره جنوبی، هند، سوئد، اسپانیا و دانمارک به ترتیب جایگاه دوم تا پانزدهم نظام رتبه‌بندی سایمگو را به خود اختصاص داده‌اند. 

ژاپن به عنوان دومین کشور در سطح جهان با یک اختلاف قابل توجه نسبت به دانشمندان آمریکایی، تنها 1441 مقاله در زمینه علم پزشکی داخلی ارائه کرده است.  

نظام رتبه‌بندی سایمگو توسط یک گروه پژوهشی به همین نام در دانشگاه گرانادا در اسپانیا انجام می‌شود که براساس تعداد مقالات علمی مؤسسات آموزش عالی کشورهای مختلف موجود در بانک اطلاعاتی اسکوپوس، آنها را ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند. 

این رتبه‌بندی یکی از  جدیدترین و جامع‌ترین نظام‌های رتبه‌بندی پژوهشی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهش‌محور در جهان است. 

اخیرا این نظام رتبه‌بندی دو شاخص جدید عملکردی (نمایه تخصصی و میزان تعالی) را به چهار شاخص قبلی برای ارزیابی دستاوردهای پژوهشی دانشگاه‌ها افزوده است. 

در خبرهای پیشین نیز به صدرنشینی ایران در رشته‌های متفاوتی از جمله علم ژنتیک، علم فیزیک، ریاضیات کاربردی، علوم زیستی، فناوری نانو و آب نیز اشاره شده است. 

* ناحیه نوآوری شریف راه‌اندازی می‌شود

رویداد معرفی ناحیه نوآوری شریف نیز در هفته گذشته با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و شهردار تهران برگزار شد.

مجید دهبیدی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شریف در رویداد معرفی ناحیه نوآوری شریف گفت:در برنامه توسعه ناحیه نوآوری شریف استفاده حداکثری از بخش خصوصی را در نظر داریم.

۴۵۰ شرکت در محدوده خیابان آزادی مستقر هستند که این‌ها در یک ناحیه تجمیع می‌شوند. این ناحیه ۲۵۰ هکتار است و یکی از بهترین زیرساخت‌های حمل و نقل را دارد.

دهبیدی ادامه داد:‌در این ناحیه ۷ شتاب‌دهنده و س مایه‌گذار خطرپذیر وجود دارد وب ای ۳ هزار نفر اشتغالزایی شده است.

وی گفت: نواحی نوآوری دانشگاه‌های دنیا را هم مطالعه کردیم و بر این اساس طرح مطالعاتی جامعی داریم.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شریف ادامه داد: در حال تدوین اطلس سرمایه‌گذاری برای این ناحیه هستیم و توجه داریم که به فضای سبز آسیب نرسانیم، اطلس نوآوری هفته آخر اردیبهشت رونمایی می‌شود.

دهبیدی گفت: برج فناوری شریف در حال ساخت است که ۴۸ درصد پیشرفت داشته است.

به گفته وی در ۱۰ سال آینده بخش عمده‌ای از درآمدهای دانشگاه باید از محل شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شریف گفت: امروز دو تفاهم‌نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری منطقه ۲ و همچنین سازمان فاوا منعقد کردیم.

به گفته وی دانشگاه صنعتی شریف برای سال آینده ۳۰ بسته سرمایه‌گذاری طراحی می‌کند، ۵ مرکز نوآوری جدید و ۳ پروژه جدید مشارکتی راه‌اندازی می‌کند.

* معارفه دبیر جدید شورایعالی انقلاب فرهنگی

مراسم تکریم از خدمات محمد رضا مخبر دزفولی دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی و معارفه حجت‌الاسلام سعید رضا عاملی دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی بعد ازظهر سه شنبه گذشته با حضور اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخی از مسئولان دولتی در حوزه هنری برگزار شد.

سعیدرضا عاملی با تأیید مقام معظم رهبری به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب شد و حسن روحانی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با صدور حکمی حجت‌الاسلام «سید سعیدرضا عاملی» را برای مدت چهار سال به عنوان «دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی» ‌منصوب کرد.

* انتصابات آموزش عالی

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحول در علوم انسانی، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران را به عنوان معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کرد.

منصور غلامی وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری در حکمی غلامرضا ذکیانی را به سمت سرپرست موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منصوب کرد.

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی طی حکمی مجتبی علینقی را به سمت سرپرست اداره کل امور مالی دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کرد.

* نخستین جشن دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی استان تهران برگزار شد

نخستین جشن دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی استان تهران  با حضور ۳هزار دانش آموخته این دانشگاه در محل تالار وزارت کشور برگزار شد.

فرامرز اکرمی رئیس دانشگاه علمی کاربردی شرق استان تهران در این مراسم گفت: این مراسم فرصتی را برای کارآفرینان و سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند تا از آخرین نو آوری‌ها، دستاوردها  و تحولات علمی و کاربردی دانشجویان این دانشگاه استفاده کنند.

اکرمی اضافه کرد:در این آیین تجلیل، تفاهم‌نامه‌های مختلفی با بخش‌های دولتی و خصوصی با هدف گسترش فعالیت دانش آموختگان دانشگاه علمی کاربردی به امضاء خواهد رسید و در حاشیه این مراسم نمایشگاه دستاوردهای دانش آموختگان بر پا شده است.

رییس دانشگاه علمی کاربردی شرق استان تهران اظهار داشت: ثروت و سرمایه حقیقی ملی در حقیقت و به معنای واقعی کلمه دانشجویان و قشر دانشگاهی هستند که هر اتفاق علمی و پژوهشی وپیشرفتی در سطح کشور اتفاق می افتد از سوی این افراد فرهیخته است.

* کتاب مشاغل استان تهران رونمایی شد

 در آیین تجلیل از دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی استان تهران  کتاب مشاغل استان تهران رونمایی شد.

 این کتاب درباره انواع مشاغل در تهران است که دانشجویان مشاغلی را که متناسب با  رشته های مهارتی و کاربردی توسط دانش آموختگان تبیین شده در قالب کتاب در آورده اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما