شناسهٔ خبر: 30674953 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بیش از ۲۷درصد جمعیت دنیا دچار کم خونی هستند/ تزریق خطر مرگ را تا ۶ برابر افزایش می‌دهد

پور فتح اله با اشاره به اهمیت مدیریت خون بیمار گفت: بیش از ۲۷ درصد جمعیت دنیا دچار کم خونی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،علی اکبر پور فتح اله مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در سمینار سه روزه هموویژلانس و مدیریت خون بیمار در قزوین با بیان اهمیت مدیریت خون بیمار، چالش‌ها و راهکار‌ها و نقش آن در اقتصاد سلامت بیان کرد: باید به سمت مدیریت خون بیمار برویم تا به جای اینکه روی انتقال خون تمرکز شود روی خود بیمار تمرکز داشته باشیم.

وی افزود: چالش دیگر نظام سلامت افزایش جمعیت سالمندی است که از یک سو هزینه سلامت را بالا می‌برد و نیاز به خون و فرآورده‌های آن در درمان‌های مربوط به این گروه از جمعیت روبه افزایش است و از سوی دیگر با پیری جمعیت، اهدا کنندگان زیادی از اهدای خون بازنشسته می‌شوند و جایگزین ندارند که باید برای آن تدبیری اندیشید.

مصرف  دو سوم خون مصرفی در اروپا برای افراد بالای ۵۰ سال

پور فتح اله گفت: آمار‌های جهانی نشان می‌دهد دو سوم خون مصرفی در اروپا در افراد بالای ۵۰ سال مصرف شده است در صورتی که با پیری جمعیت، تعداد اهدا کننده به شدت کاهش پیدا می‌کند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون تاکید کرد: طب ما باید به سمت اقتصادی شدن برود و با هزینه موثر را انجام دهیم کارآیی بالا می‌رود.

 پورفتح اله اظهار کرد: یکی از موثرترین روش‌ها برای ذخیره سرمایه ها، توجه به سه موضوع «کم خونی، خون ریزی و انتقال خون» است که باید جدی گرفته شود، زیرا اکنون بیش از ۲۷درصد جمعیت دنیا دچار کم خونی هستند و ۳۹درصد بیماران که جراحی شده اند از کم خونی رنج می‌برند.

وی  بیان کرد: خون ریزی در واقع فریاد بیمار در برابر پزشک است و باید بیمار به آن توجه کند و هر چقدر این خونریزی کمتر شود بسیاری از مشکلات از جمله عفونت بیمارستانی و مصرف خون کم شده و مدیریت منابع صورت می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران تصریح کرد: اگر کم خونی درمان نشود در جراحی‌ها نیاز به انتقال خون بیشتر می‌شود و عوارض و هزینه‌ها نیز افزایش می‌یابد.

سالانه بیش از ۱۵۰میلیون تزریق خون در دنیا صورت می‌گیرد

پورفتح اله اظهار کرد: سالانه بیش از ۱۵۰میلیون تزریق خون در دنیا صورت می‌گیرد که اگر آن را مدیریت کنیم پیشرفت بزرگی در اقتصاد سلامت ایجاد می‌شود لذا باید پیامد‌های تزریق گلبول قرمز را بررسی کنید و بدانید وقتی تزریق خون صورت می‌گیردگاهی برای بیمار فاجعه آفرین است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران افزود: بررسی روی ۸ هزار بیمار نشان می‌دهد تزریق چه پیامد‌هایی داشته و خطر مرگ را تا ۶ برابر بالا برده است.

پور فتح اله گفت: در جهان سالانه ۲۰میلیارد دلار در سه بخش خون گیری، خون ریزی و انتقال خون هزینه می‌شود که اقتصاد نظام سلامت ایجاب می‌کند که خون بیمار مدیریت شود؛ لذا پزشکان باید بدانند هر تزریق خون را نباید اهدای زندگی تلقی کرد، زیرا هر مورد تزریق می‌تواند توام با عوارض باشد.

وی اظهار کرد: باید به بیماران آموزش داد که مطالبه گر باشند و از پزشک بپرسند چرا به تزریق خون احتیاج دارد و پیامد‌های آن را از پزشک بپرسد.

وی گفت: توجه به تعرفه گذاری خدمات مدیریت خون بیمار، گواهی صلاحیت تجویز خون، ادغام مدیریت خون بیمار با کمیته‌های انتقال خون بیمارستانی و آموزش همگانی برای بیماران و پزشکان تجویزکننده خون از برنامه‌هایی است که به مدیریت انتقال خون کمک می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما