شناسهٔ خبر: 30674947 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار:

شاخص های توسعه در جنوب کرمان بهبود می یابد

جیرفت - ایرنا - استاندار کرمان گفت: برنامه ریزی شده در مدت زمان 2 ساله تا پایان دولت تدبیر و امید، شاخص های توسعه جنوب کرمان را به میانگین کشوری برسانیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محمدجواد فدایی شامگاه پنجشنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی جنوب کرمان که با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد افزود: 2 هفته قبل به همراه نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در دفتر معاون رئیس جمهوری حضور پیدا و مشکلات منطقه را بازگو کردیم و وی قول بازدید از این منطقه را دادند و امروز به وعده خود عمل کردند.
وی ادامه داد: جنوب کرمان شامل هفت شهرستان بوده و در شاخص های آب، راه، شغل و بهداشت و درمان، زیر خط استاندارد کشوری و استانی است.
** 271 طرح اقتصاد مقاومتی در استان کرمان تعریف شده است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان نیز در این نشست گفت: در زمینه اقتصاد مقاومتی 271 طرح در استان تعریف شده تا ظرفیت مهم و تاثیرگذاری را برای پیشرفت منطقه فراهم کنند.
جعفر رودری افزود: این طرح ها حدود 30 درصد از اشغال استان را تامین می کند.
وی با بیان اینکه 14 پروژه را در قالب طرح و برنامه مدون دنبال می کنیم اظهار داشت: از مجموع جمعیت استان کرمان، 24 درصد در جنوب زندگی می کنند و بیش از 62 درصد آنها جمعیت روستا نشین است.
رودری گفت: رشد بالای جمعیت در جنوب کرمان نسبت به متوسط کشوری بالاتر است و در این حوزه، جمعیت جوانی داریم.
وی تصریح کرد: شاخص فقر و توسعه نیافتگی را در سطح بالایی در این منطقه شاهد هستیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان اظهار داشت: اقتصاد این منطقه را 63 درصد کشاورزی، 15 درصد صنعت و 22 درصد هم خدمات فراهم می کند و نرخ بیماری در این خطه 2 درصد از نرخ بیماری استان بیشتر است.
وی بیان کرد: برای منطقه جنوب کرمان، 6 هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم که البته در این بخش، به حمایت دولت هم نیاز است.
رودری عنوان کرد: 25 درصد ریزگردهای کشور در منطقه جنوب کرمان است و در مناطق فاریاب، قلعه گنج و جیرفت فقط سه پست برق در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه، حمل و نقل، راه، آب و فرودگاه از جمله خواسته های اصلی مردم جنوب کرمان است اظهار داشت: از آنجا که سهم جمعیت روستایی این منطقه، زیاد است، احداث جاده های روستایی یکی از نیازهای ضروری این دیار به شمار می رود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: پوشش گاز طبیعی، 9 درصد است و سرانه تخت های بیمارستانی 76 صدم و تراکم دانش آموزان در مدارس، زیاد است.
وی با بیان اینکه فضای سرانه ورزشی جنوب کرمان از متوسط استانی و کشوری پایین تر است عنوان کرد: برای رسیدن به شاخص استان 2 هزار میلیارد تومان و برای رسیدن به شاخص ملی به 6 هزار و 443 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
رودری با اشاره به اینکه تامین مالی پروژه ها در زمان کوتاه میسر نیست بیان کرد: با حمایت معاون رئیس جمهوری تدابیر خوبی در این زمینه برنامه ریزی شده است.
وی ادامه داد: با توجه به خشکسالی های اخیر، مقابله با آفات نیز از جمله مهمترین خواسته های بخش کشاورزی منطقه جنوب کرمان است.
رودری اضافه کرد: 394 روستای زیر 20 خانوار در استان کرمان، فاقد آب آشامیدنی است و برای حل این مشکل به 847 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان اظهار داشت: برای احیای تالاب جازموریان نیز نیازمند اعتبار هستیم که امیدواریم این مهم با حمایت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور محقق شود.
وی همچنین عنوان کرد: 417 مدرسه کپری در جنوب کرمان داریم که امیدواریم این مدارس هم بازسازی شوند و همچنین تعداد 2 هزار و 744 کلاس درس از سیستم گرمایشی استاندارد بهرمند نیستند که نیاز به اعتبار دارند.
رودری تصریح کرد: یکی دیگر از ظرفیت های منطقه جنوب کرمان، اکتشاف معادن است و از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور می خواهیم که اگر امکان دارد، جنوب کرمان در اولویت اکتشافی قرار بگیرد.
جنوب کرمان با جمعیت یک میلیون نفر، یک سوم مساحت این استان را به خود اختصاص داده است.
3029/7450/7429

نظر شما