شناسهٔ خبر: 30674732 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

مردم انگلیس از برگزیت پیشمان شدند!

ایرنا نوشت: درحالی‌که روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با رأی مخالف پارلمان به طرح برگزیت دولت به بن‌بست خورده است، نتایج تازه‌ترین نظرسنجی نشان می‌دهد که حمایت مردم انگلیس از ماندن در اتحادیه اروپا به بالاترین حد در سه سال گذشته رسیده است.

صاحب‌خبر -

 آمار منتشرشده در نظرسنجی موسسه یوگو حاکی است که در صورت برگزاری مجدد همه ‌پرسی برگزیت 56 درصد به ماندن و 44 درصد به خروج از اتحادیه اروپا رأی خواهند داد.
در همه پرسی سال 2016 میلادی، 51.8 درصد مردم انگلیس به خروج و 48.1 درصد دیگر به ماندن در اتحادیه اروپا رأی دادند. بسیاری از کارشناسان همان موقع معتقد بودند که اختلاف کم آمار طرفداران و مخالفان برگزیت نمی‌تواند پشتوانه کافی برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به شمار رود.
با نزدیک شدن به مهلت قانونی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، بیشتر نظرسنجی‌ها نیز حاکی است که نوسانات اقتصادی، افزایش نسبی قیمت‌ها و کاهش ارزش پوند در کنار بروز بحران‌های سیاسی در ماه‌های اخیر، مردم این کشور را به‌شدت پشیمان کرده و گزینه برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت را برجسته تر است.
در واقع، پس از شکست سنگین طرح پیشنهادی دولت « می» برای خروج از اتحادیه اروپا در پارلمان، برگزاری همه ‌پرسی مجدد به یکی از گزینه های مطرح در افکار عمومی تبدیل شده است. دولت شکست خورده «می» یک روز بعد با اختلاف کمی از رأی‌گیری عدم صلاحیت پارلمان جان سالم به دربرد و اینک اصلی‌ترین چالش آن، دست‌یابی به توافقی است که رضایت نمایندگان مجلس و اتحادیه اروپا در آن دیده شود.
«می» پس از کسب رأی اعتماد پارلمان، اعلام آمادگی کرد که با رهبران سایر احزاب سیاسی درباره دست‌یابی به توافق جدید مذاکره خواهد کرد. گزارش‌ها حاکی است که او تاکنون با رهبران احزاب پلید کمرو، لیبرال دمکرات، حزب سبز و اتحادگرای دمکراتیک ایرلند ملاقات کرده‌ است. با این‌حال جرمی کوربین رهبر حزب اپوزیسیون دولت تاکنون از ملاقات با نخست‌وزیر امتناع کرده و می‌گوید دولت باید تضمین کند خروج از اتحادیه اروپا بدون رسیدن به یک توافق، انجام نخواهد شد.
وی افزود که رد احتمال خروج بدون توافق از طرف « می» پیش‌شرطی برای هرگونه 'گفت وگوی مثبت' است، تا به‌ این ‌ترتیب 'چشم‌انداز فاجعه ‌بار خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا' از میان برود.
بر اساس لایحه‌ای که هفته گذشته به تصویب رسید، دولت سه روز فرصت دارد تا طرح پیشنهادی دولت برای اصلاح توافق برگزیت را به مجلس ارائه دهد. این طرح قرار است روز دوشنبه آینده در پارلمان ارائه و یک هفته بعد به رأی گذاشته شود.
رهبر حزب کارگر انگلیس، اقدامات «می» را نمایشی خوانده و او را متهم می‌کند که با وقت‌کشی قصد دارد توافقنامه سرهم‌بندی شده خود را در آستانه برگزیت دوباره به رأی بگذارد. او روز پنجشنبه در یک سخنرانی در شهر ساحلی هاستینگ گفت: به نظر می‌رسد او آماده سوق دادن کشور به ‌سوی یک پرتگاه است. شواهد موجود نشان ‌دهنده که نخست ‌وزیر قصد دارد بدون مشارکت سایرین بحث برگزیت را پیش ببرد.
تحلیل گران سیاسی بر این باورند که با وجود خط قرمزهای نخست‌وزیر و مخالفت اتحادیه اروپا برای اعمال تغییرات بنیادین در توافقنامه برگزیت، امیدی برای رسیدن به توافق جدیدی وجود ندارد. گزارش‌ها حاکی است که بروکسل هم خود را برای برگزیت بدون توافق آماده می‌کند.
انگلیس قصد دارد تا 29 ماه مارس (9فروردین آینده) از اتحادیه اروپا خارج شود اما با توجه به تحولات یک هفته گذشته و سایه سنگین ابهام بر فضای سیاسی انگلیس، هیچ گزینه‌ای را نمی‌توان محتمل‌تر دانست حتی توقف برگزیت.

41231

نظر شما