شناسهٔ خبر: 30674709 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

راه اندازی نخستین جایگاه پرورش شتر شیری در میاندوآب

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب از راه اندازی نخستین جایگاه پرورش شتر شیری در این شهرستان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،علی دیانتی  مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با بیان اینکه پرورش شتر از طرح‌های مقرون به صرفه و اقتصادی است، اظهار داشت: در سال‌های اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی، کاهش نزولات جوی، خشکسالی، کمبود آب‌های سطحی و زیرزمینی و اجرای برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه، آبرسانی به طرح پرورش ماهیان گرمابی مجتمع فسندوز با مشکل مواجه شد.

وی افزود: تعدادی از مجریان این طرح‌ها به منظور جلوگیری از هدر رفت اراضی ملی و بهره گیری از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های منطقه اقدام به پرورش شتر کردند.

وی با بیان اینکه این طرح با ۴۰ نفر شتر آغاز شده است و قابلیت توسعه دارد، اضافه کرد: حداقل مساحت مورد نیاز برای نگهد‌اری ۲۰ نفر شتر، حدود ۸ در ۱۵ متر است.

وی با اشاره به اینکه در این طرح شتر‌ها در جایگاهی به مساحت ۴۰۰ مترمربع مسقف و سه هزار مترمربع فضای آزاد نگهداری می‌شوند اظهار داشت: با اجرای این طرح برای پنج نفر به طور مستقیم و ۱۰ نفر به طور غیرمستقیم اشتغالزایی شده است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: شتر حیوانی نیرومند با توان بالاست و نسبت به سایر دام‌های سبک و سنگین، کمترین نیاز را به نهاده‌های تولید به ویژه علوفه و آب دارد و در مقابل اختلاف دما بسیار مقاوم است.

وی افزود: بیماری‌های شایع بین سایر دام‌ها نیز در این حیوان رایج نیست و شتر تنها دامی است که با داشتن خصوصیات بیولوژیکی استثنایی در شرایط دشوار خشکسالی و کمبود آب به ویژه آب قابل شرب زیست و تولید ‏مثل می‌کند.

دیانتی با اشاره به اینکه گوشت شتر منبع بسیار خوبی برای بسیاری از مواد غذایی مهم و مورد نیاز بدن است، بیان کرد: گوشت شتر حاوی پروتئین‌هایی با ارزش غذایی بالا و تعدادی از ویتامین‌های مفید و مورد نیاز بدن نظیر ویتامین‌های گروه B. و برخی از عناصر معدنی مهم نظیر آهن، فسفر و کلسیم است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: این مدیریت با اعطای تسهیلات و مجوز‌های لازم از راه اندازی چنین طرح‌هایی حمایت می‌کند و اگر سرمایه گذاران متقاضی سرمایه گذاری در این زمینه هستند میتوانند به مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان مراجعه کنند.

انتهای پیام/م

 

پرورش شتر در میاندوآب

نظر شما