شناسهٔ خبر: 30674301 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

'مهرکده نرسه' در صورت تمهید زیرساخت ها آماده دیدن می شود

به گزارش ایرنا، مجید منتظر ظهوری روز پنجشنبه در بازدید خبرنگاران از اثر تاریخی مهرکده نرسه در سفیدشهر افزود: کاوش باستان شناسی این اثر فاخر از نظر معماری و

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، مجید منتظر ظهوری روز پنجشنبه در بازدید خبرنگاران از اثر تاریخی مهرکده نرسه در سفیدشهر افزود: کاوش باستان شناسی این اثر فاخر از نظر معماری و هویتی پایان یافته و در صورت تمهید زیرساخت های مورد نیاز برای تردد گردشگران، بهسازی معابر و نور پردازی آماده پذیرایی از علاقه مندان می شود.
وی بیان کرد: پیش از اقدام هایی از این دست باید ثبت ملی اثر را پیگیری کنیم تا پس از دریافت مجوزهای لازم از سازمان میراث فرهنگی آمادگی لازم ایجاد شود که در این زمینه گفت و گوهایی صورت گرفته است.
این باستان شناس اضافه کرد: بنای پرستشگاهی نرسه با طرحی چلیپایی در زیر یک بنای مذهبی به نام قدمگاه واقع شده و بر اساس مطالعات تطبیقی اشیای به دست آمده از آن، به سده های ششم و هفتم بازمی گردد.
وی با اشاره با کشف چند شی به شکل دسته هاون عنوان کرد: برخی سفالینه های لعاب دار و همچنین مدالیون فلزی با نقش هایی از نمادهای مذهبی از مهرکده نرسه یافته شده که از جمله می توان به نقوش سرو، صلیب و خورشید اشاره کرد.
ظهوری در مورد احتمال ارتباط این اثر با آیین میترائیسم تشریح کرد: رواج آیین مهر پرستی در ایران باستان و نمادها و بناهای آن با وجود مشابهت ها به طور قطع با مهرکده ها و مهر پرستی در روم (اروپای کنونی) تفاوت داشته و نباید انتظار کشف اثرهایی مانند تندیس های ایزد مهر و مانند اینها را داشته باشیم.
وی با یادآوری اینکه فرهنگ ایران از دوران باستان تا کنون بر خلاف فرهنگ غرب انسان گرا نبوده، تاکید کرد: برخی منابع متنی هم در حال مطالعه می باشد تا در آینده بتوان با قاطعیت بیشتری در مورد بنا سخن بگوییم.
این استاد دانشگاه ادامه داد: میترائیسم یا مهر پرستی یکی از این سنت های اعتقادی شفاهی بوده که می توان گفت از شرق به نقاط دیگر جهان راه پیدا کرده اما یافته های فرهنگی جز چند پرستشگاه از آن در کشور برجا نمانده است.
وی در ادامه به معبد مهری ورجوی مراغه، تل ضحاک در هشتگرد آذربایجان، غار قوری قلعه کرمانشاه، مهرکده محمد آباد برازجان و لرستان، غار نیاسر و کرفتو به عنوان تنها بخشی از این پرستشگاه های مرتبط با آیین های مهر پرستی اشاره کرد و گمانه های پژوهشی پیرامون مهرکده بودن نرسه را بر پایه برخی شواهد باستان شناسی دانست.
مهرکده نرسه که چهار صفه، سقف جناغی شکل، سکوهایی برای نشیمن و یک چاه آب مقارن با سوراخی مدور در سقف دارد، سال جاری در جریان کاوش های باستان شناسی شهر زیرزمینی طسمیجان در سفیدشهر از توابع آران و بیدگل کشف شد.
شهرستان افزون بر 103 هزار نفری آران و بیدگل با برخورداری از 133 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی ثبت شده در فهرست آثار ملی در فاصله 6 کیلومتری کاشان و 215 کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.
8123
انتهای پیام

نظر شما