شناسهٔ خبر: 30674162 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون علمی آستان قدس رضوی:

تشکیل شبکه موضوعی برای پایان نامه های دانشجویی ضروری است

مشهد- ایرنا- معاون علمی آستان قدس رضوی گفت: برای هدایت پایان نامه های دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی به بخش های مورد نیاز، نیازمند تشکیل شبکه ای متمرکز و منسجم هستیم تا موضوعات لازم را در اختیار دانشجویان قرار دهد.

صاحب‌خبر -

محمد مهدی نژاد نوری روز پنجشنبه در دومین اجلاس روسا و معاونین آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی حوزوی با اشاره به تعداد زیاد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کشور افزود: باید به ازای هر سال تحصیلی که به پایان می رسد، 12 هزار موضوع رساله یا پایان نامه در کشور داشته باشیم، لذا اگر موضوعات برای انجام پایان نامه، منسجم و توسط یک شبکه ارائه شود، می توان گام موثری در تغذیه علوم انسانی برداشت.
وی اظهار داشت: در صورت شکل گیری شبکه موضوعی برای رساله های دانشگاهی، اگر فقط 20 درصد از رساله ها نیز توسط این شبکه پوشش داده شود، شاهد بروز انقلاب علمی در کشور خواهیم بود.
معاون علمی آستان قدس رضوی گفت: آستان قدس رضوی تولید علم را در دستور کار خود قرار داده تا علم در تمام عرصه های فعالیت های این آستان مقدس نفوذ پیدا کند و همه فعالیت های آن مبتنی بر علم باشد.
وی افزود: موسسات علمی آستان قدس رضوی نقش هسته محوری در بسیج توانمندی ها و ظرفیت های علمی کشور دارند زیرا از یک سو مصرف کننده برخی از این علوم برای اثربخشی آنها و از سوی دیگر ارائه کننده این علوم در سطح جهان هستیم.
مهدی نژاد نوری اظهار داشت: به دلیل جاذبه بسیار حضرت امام رضا (ع)، مسلمانان جهان حاضرند، دستاوردهای فعالیت های علمی خود را در اختیار آستان قدس رضوی قرار دهند که برای بهره گیری از این دستاوردها برنامه هایی در نقشه جامع علمی آستان قدس رضوی تدوین شده است.
وی گفت: در این راستا در حوزه علوم انسانی بر نذر و وقف و زیارت و در حوزه هنر و معماری اسلامی بر معماری حرم مطهر رضوی متمرکز شده و گروه های علمی تشکیل داده ایم تا قطبیت علمی را در این بخش شکل دهیم.
وی افزود: در حوزه سلامت نیز که بیمارستان رضوی محور قرار گرفته است، 2 کنگره بین المللی در حوزه قلب برگزار شد و از 21 کشور جهان در آن حضور یافتند که دستاوردهای علمی مطلوبی به همراه داشت.
مهدی نژاد اظهار داشت: در نقشه جامع علمی آستان قدس رضوی، هفت موضوع یا طرح کلان از قبیل زیارت، وقف، صیانت و امنیت تعریف شده است که مسئولیت انجام تحقیقات در باره هر مورد به یکی از موسسات وابسته به آستان قدس رضوی سپرده شده تا فعالیت های مبتنی بر آن استخراج و مسئولیت اجرای آن برعهده خادمیاران علمی گذاشته شود.
وی گفت: حمایت آستان قدس رضوی از پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترای برخی دانشگاه های مشهد مانند دانشگاه فردوسی از طرحهایی است که توسط بنیاد نخبگان استان تعریف شده است به این معنا که موضوع پایان نامه ها از سوی آستان قدس رضوی مطرح شده و در صورت تایید مورد حمایت مالی قرار می گیرد.
در این نشست 20 مهمان از دانشگاه ‌های علوم و فرهنگ اسلامی، دانشگاه مذاهب اسلامی، جامعه ‌المصطفی ‌العالمیه، دانشگاه امیرالمومنین (ع)، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه حضور داشتند.
7489 / 6053

نظر شما