شناسهٔ خبر: 30673865 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بهره برداری از بنای یادمان فاضل سکرانی شاعر نامدار خوزستان

از بنای یادمان ملافاضل سکرانی شاعر نامدار و صاحب سبک خوزستانی عصر پنجشنبه با حضور استاندار خوزستان و جمعی از مسئولان استانی در شهرستان شادگان بهره برداری شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاح یادمان ملافاضل سکرانی در شادگان گفت: سکرانی از شاعران بزرگ ایران به شمار می‌رود که با آثار خود مورد توجه سایر کشور‌های عربی قرار گرفت.

وی بیان داشت: شعر ایران زمین که همواره با حکمت، عرفان، آداب و رسوم گره خورده است توانسته تصویری در جغرافیای ادب جهان از خود به یادگار بگذارد.

جوادی در ادامه تصریح کرد: ایران اسلامی با وجود تنوع نژادی، زبانی، قومی و فرهنگی تابلوی زیبایی از پیوند اقوام و فرهنگ‌های گوناگون است.

جوادی اذعان داشت: این پیوستگی به ویژه در ارتباط با اشعار محلی جلوه بیشتری دارد که در این میان شعر محلی عربی استان خوزستان و به ویژه شادگان با وجود شاعران بزرگ و صاحب سبک توانسته توجه اهل ادب کشور و حتی کشور‌های دیگر را به خود جلب کند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شعر عربی را مرتبط با فرهنگ اصیل ایرانی عنوان کرد و افزود: شعر عربی ایرانی عامل همگرایی اقشار مختلف می‌باشد و مردم نیز آن را جز هویت خود می‌دانند.

این مقام مسئول از ملافاضل سکرانی بعنوان یکی از ماندگارترین شاعران ایرانی یاد کرد و اظهار داشت: بدون شک این شاعر برجسته در توسعه و رشد شعر عربی سهم زیادی دارد و در نظم و وزن شعر عبودیه مهارت خاصی داشت.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان نیز در این آیین گفت: سکرانی امیر شعرا خود را در معرض شهود حضرت رحمان قرار داد و کلمات وی به این دلیل همیشه جاودان خواهد ماند.

وی بیان کرد: نام این شاعر بزرگ شادگان بر پیشانی فرهنگ، ادب و هنر خواهد درخشید.

شریعتی اظهار داشت: با توجه به ویژگی‌هایی که ملافاضل سکرانی داشت بدون تردید یادمان وی زیارتگاه دلسوختگان خواهد شد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: بدون شک شهرستان ادیب پرور شادگان و فرهنگ ادب و شعر در تربیت این شاعر بزرگ نقش زیادی داشت.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان در ادامه سخنان خود شادگان را شهر ادیب پرور معرفی کرد و گفت: مردم نجیب و ادیب پرور شادگان قدر گوهر ناب شهر خود را می‌دانند.

غلامرضا شریعتی تکریم ملافضل سکرانی را تکریم ادب خطاب کرد و اذعان داشت: تکریم این شاعر تکریم بزرگان و نخبگان عرب است و احترام چنین بزرگانی بهانه‌ها برای ایجاد شکاف بین نظام و مردم را از بین خواهد برد.

ملافاضل در خانواده‌ای متدین و محب اهل بیت (ع) پرورش یافت و از کودکی در مکتب، تلاوت صحیح قرآن را یاد گرفت، وی خواندن و نوشتن را نزد استادی وارسته به نام سید رضا ابراهیمی آموخت و علاوه بر این دو، رسم خط و طریقه خواندن شعر و حفظ آن را نیز فرا گرفت.

سکرانی در سن ۸ سالگی در اولین مدرسه شادگان که در سال ۱۳۱۵ شمسی افتتاح شد نام نویسی کرد و تا کلاس ششم ابتدایی که آن زمان از بالاترین مدارک تحصیلی به شمار می‌آمد ادامه تحصیل داد.

وی از کودکی به شعر علاقه داشت و حضور در محافل و مجلس ادبی علاقه او را مضاعف کرد. زندگی در شهری که بزرگان ادبی بسیاری را تقدیم عالم تشیع کرده و همچنان در جوار پدری شاعر و وارسته به نام حاج یعقوب سکرانی و همچنین تلاوت قرآن کریم و سیر در نهج البلاغه و خواندن شعر بزرگانی، چون صاحب معلقات، متنبی، سید شریف رضی، مهیار دیلمی، ابی العلاء معری، مواعظ، حکم سعدی شیرازی و عرفان لسان الغیب حافظ شیرازی و اشعار حکیم مولانا جلال الدین رومی در تقویت بینه ادبی ایشان سهم بسزایی داشته است.

سکرانی در پیشرفت شعر شعبی عربی در خوزستان بسیار موثر بوده است و در کنار وی، شعرای زیادی پرورش یافته اند که از شاعران و بزرگان آینده شعر خواهند بود.

این شاعر از برجسته‌ترین شاعران عرب خوزستان بوده که در سرودن اشعار تبحر خاصی داشت و اشعار ماندگاری در مدح اهل بیت (ع) از وی به یادگار مانده است.

ملافاضل سکرانی نامدار اهل شادگان در کشور‌های عربی نیز به عنوان شاعری برجسته و صاحب سبک شناخته شده است.

از جمله شاگران وی ۲ فرزند به نام‌های مهدی و عادل سکرانی هستند که چندین اثر ادبی نگاشته اند.

سکرانی اشعار زیادی سروده است و در بسیاری از اوزان شعر، دستی دارد، اما در وزن و نظم شعر ابوذیه مهارت خاصی داشت که به عمید الابوذیه ملقب شد، وی از بزرگان شعر شعبی استان خوزستان به شمار می‌آید و شهرت وی از مرز‌های ایران گذشته و در آن سوی مرز‌ها هم تراز با بزرگان شعر شعبی عربی از وی یاد می‌شود.

از جمله آثار وی می‌توان به ۲ دیوان شعر عربی اشاره کرد.

وی در سال ۱۳۰۲ در شادگان چشم به جهان گشود و در دی ماه ۱۳۹۲ دار فانی را وداع گفت.

انتهای پیام/گ

مقبره ملافاضل سکرانی افتتاح شد

برچسب‌ها:

نظر شما