شناسهٔ خبر: 30672936 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

‌ انتقاد رئیس کل دادگستری استان مرکزی از کم‌کاری دولت در حوزه جرائم فضای مجازی

R41371/P/S6,73/CT11

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی گفت: در فضای مجازی جرائمی به وقوع می‌پیوندند که در فضای واقعی اصلا به آن هم فکر نمی‌کنند بر همین اساس باید با حساسیت بیشتر به این حوزه توجه کرد، متاسفانه نه تنها ما، دولت هم خیلی پای کار نیست.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، حجت‌الاسلام‌ قاسم عبداللهی ظهر امروز در نشست تخصصی در حوزه بانکداری الکترونیکی و پی‌جویی موثر و کارآمد جرائم سایبری استان مرکزی با اشاره به نقش فضای مجازی در جامعه اظهار داشت: اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مانند بسیاری از پدیده‌های دیگر دارای پیامدهای مثبت و منفی است و این گونه نیست که بگوییم کاملا منفی است، با برنامه‌ریزی و بالا بردن سطح آگاهی عمومی می‌توان از آثار و دستاوردهای مثبت آن بهره گرفت و پیامدهای منفی را به حداقل رساند.

وی افزود: اطلاع یافتن کاربران از آسیب‌های اجتماعی و تهدیدات فضای مجازی در پیشگیری از پیامدها و کاهش اثرات مخرب این فضا بسیار مؤثر است،  در این فضا تهدیدات  مستقیم و غیرمستقیمی وجود دارد که باید در این زمینه برنامه‌ریزی مناسب وجود داشته باشد.

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی تصریح کرد: در فضای مجازی جرائمی به وقوع می‌پیوندند که در فضای واقعی اصلا به آن هم فکر نمی‌کنند بر همین اساس باید با حساسیت بیشتر به این حوزه توجه کرد، متاسفانه  نه تنها ما، دولت هم خیلی پای کار نیست و در محتوای مجرمانه فضای سایبری مسائل  جرائم اخلاقی، مالی، صیانت از حقوقی و غیره وجود دارد.

وی عنوان کرد: جرایم سایبری، نوعی از جرایم اینترنتی است و شامل جرم هایی می شود که در محیط سایبر به وجود می آیند و تهدیدی برای امنیت ملی به شمار می روند که البته جرایم  اینترنتی را می توان مکمل جرائم کامپیوتری دانست، به خصوص اینکه جرایم نسل سوم کامپوتری که به جرایم در محیط مجازی معروف است اغلب از طریق این شبکه جهانی اتفاق می افتد.

عبداللهی بیان کرد: این جرایم می تواند به شیوه های متنوع از جمله جاسوسی رایانه ای، سابوتاژرایانه‌ای، جعل کامپیوتری، افترا و نشر اطلاعات از طریق پست الکترونیک،  جرایم در تجارت الکترونیک و بسیاری از جرایم دیگر باشد.

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی خاطرنشان کرد: آگاهی و علم امروز بسیار با گذشته متفاوت است، بنابراین مدیران باید تلاش کنند تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی اساتید و صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف سایبری در راستای به روزرسانی اطلاعات خود و دستگاهی که متولی آن هستند در راستای تحقق پدافند غیرعامل تلاش کنند.

انتهای پیام/ش

نظر شما