شناسهٔ خبر: 30672744 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع):

ویژگی عصر انقلاب؛ تجلی اسلام ناب است

گروه سیاست و اقتصاد - عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: ویژگی عصر انقلاب را می‌توان تجلی اسلام ناب دانست.

صاحب‌خبر -

ویژگی عصر انقلاب؛ تجلی اسلام ناب استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی عادل پیغامی شامگاه گذشته، 26 دی ماه، در سلسله نشست‌های عصر انقلاب که در سالن همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، خاطرنشان کرد: اکنون که جنگ‌ها و سربازی‌های بسیار مهمی بر عهده ما قرار گرفته است، ما به عنوان فرزند انقلاب باید قدردان آن باشیم و عصرمان را نیز دریابیم. در واقع ویژگی این عصر به تعبیر شهید مطهری احیای فکر دینی و به تعبیر امام خمینی(ره) احیای اسلام ناب است؛ بنابراین با این تواصیف می‌توان ویژگی این عصر را اینگونه معرفی کرد که اسلام ناب در آن متجلی شده است.

وی با بیان اینکه در تاریخ، برخی از اعصار خاص هستند، ادامه داد: ما همگی مشمول این نعمت بزرگ شده‌ایم که در عصر انقلاب اسلامی به دنیا آمده‌ایم و اگر قدر این دوره را ندانیم، تبدیل به نغمت می‌شود چرا که نعمت همراه با مسئولیت‌هاست. پدران ما اینگونه که ما ماموریت یافته‌ایم، ماموریت نداشتند و مسئولیت‌هایی که امروز بر عهده ما قرار دارد، بر دوش آن‌ها نبود.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) عنوان کرد: می‌توان گفت که اسلام ناب ظهور پیدا کرده است و ما مشابه پدران و اجدادمان مسلمان هستیم و بر پایه اصل اسلامی حرکت می‌کنیم اما اسلام ناب، انقلاب اسلامی و مسلمانی در عصر انقلاب، موضوعات دیگری را هم به همراه دارد که می‌تواند تفاوت بین افرادی که در عصر انقلاب زندگی می‌کنند را با افرادی که پیش از این عصر بوده‌اند، نشان دهد.

پیغامی خاطرنشان کرد: در شهر قم، قبل از آغاز نهضت امام خمینی(ره) مراجع مختلفی در این شهر حضور داشتند و دارای مدارک تحصیلی حوزوی بودند اما جنس امام(ره) متفاوت از سایرین بود. ویژگی که ایشان داشت را می‌توان حیات در عصر انقلابی دانست.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) عنوان کرد: اسلامی که در عصر انقلاب به ما آموزش داده‌اند، بنا به گفته امام خمینی(ره) که فرمود «والله که همه اش سیاست است»، همان عنصر اصلی است که ما از انقلاب دریافت کرده‌ایم و به نوعی هسته مرکزی اسلام ناب نیز بشمار می‌رود.

وی اظهار کرد: در واقع سیاستی که امام(ره) از آن سخن به میان آورده‌اند، تنها سیاست محض نیست بلکه مسائلی چون اقتصاد، سیاست، تمدن، اجتماع و فرهنگ را شامل می‌شود و منظور از اسلام سیاسی، حکمت عملی و تمام جامعه سازی است که کل تمدن‌سازی را در برمی‌گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: اسلام‌شناسی در آثار مقام معظم رهبری، امام خمینی(ره) و همچنین آثار بزرگان دیگری که در کشور از این دست آثار کم نداریم، از نوع سیستم عامل است نه از جنس اطلاعاتی که به عنوان سواد اسلامی و حوزوی در وجودشان نهادینه شده باشد. اگر این موضوع را با جدیت درک کنیم، آن هنگام است که به اسلام اصیل دست خواهیم یافت و گرنه باید بپذیریم که اسلام اصیل را در نیافته‌ایم.

پیغامی با بیان اینکه اگر به این امور دقت نکنیم، عقب خواهیم ماند، اضافه کرد: ما باید اسلام شناسی خودمان را از منظر اقتصاد، اجتماع و تمدنی بودن اسلام بار دیگر بازنگری کنیم؛ درست مانند کامپیوتری که سیستم عاملش قدیمی شده و بار دیگر باید نصب شود.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: شهید مطهری در کتاب «ده گفتار» خطاب به جامعه پزشکان پیش از انقلاب می‌گوید «والله که توحید، امامت و نبوت ما مسخ شده است». همچنین نبوت و توحیدی که مقام معظم رهبری در یکی از کتاب‌های خود از آن یاد می‌کنند، از جنس اسلام ناب است.

وی خاطرنشان کرد: ما با انقلاب اسلامی زنده شده‌ایم اما با این وجود در لایه‌هایی از آن مانند اقتصاد زنده نشده‌ایم. همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند «اساس کار تولید است». بنابراین باید این موضوع را بدانیم که کلید آن هم در دست ما مردم است.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع)اظهار کرد: در تمام جنگ‌هایی که علیه ما انجام شده، دشمن عقب‌نشینی کرده است چرا که ما با اسلام زنده شدیم. در تمام این جنگ‌ها با تمام آسیب‌هایی که بر ما وارد شد اما توانستیم پیروز شویم.

وی با اشاره به تحریم‌هایی که امروز با آن مواجه هستیم، تاکید کرد: تحریم‌هایی که امروز دچار آن شده‌ایم و هر روزه هم از آن به فراوانی سخن به میان می‌آید، تنها مختص امروز نیست بلکه از زمان پیش از انقلاب هم ما دچار اینگونه تحریم‌ها بوده‌ایم و شاید حتی گاها هم بیشتر از امروز فشارهایی را بر مردم وارد می‌کرد؛ بنابراین ما سال‌هاست که دچار جنگ اقتصادی هستیم.

پیغامی با اشاره به اینکه قطار انقلاب با سرعت در حال پیشروی است که این انقلاب مسیرش را طی خواهد کرد و تاحدودی هم تاکنون در این سال‌ها طی کرده است، افزود: انقلاب اسلامی از ابتدای شکل‌گیری به دلیل اینکه مبتنی بر جنگ نرم بوده، جبهه‌های فرهنگی و نرم آن همیشه پر رنگ بوده است.

وی عنوان کرد: آن بخشی که به همه ما مربوط می‌شود، بخش فرهنگی این جبهه نرم است. در واقع مردم خود را سربازان مهم و اصلی این جنگ ندانسته‌اند. ما باید عصر انقلاب را در عرصه اقتصاد فعال کنیم چرا که حوزه اقتصاد آنگونه که باید به فتح انقلاب در نیامده است و انقلاب اسلامی در این عرصه سپاه کامل و همچنین رسانه‌ خوبی ندارد. بر همین اساس نیز ما مشمول مشکلاتی در حوزه فرهنگ اقتصادی، سبک زندگی، سواد اقتصادی و شبهات اقتصادی هستیم.

این استاد اقتصاد تاکید کرد: ما باید کلمات قرآنی را در سبک زندگی خود پیاده‌سازی کنیم‌. در آن صورت است که زندگی با سبک و سیاق قرآنی داریم و این امر نیز منجر به موفقیت نسبی در جنگ نرم می‌شود.

مشهد خاستگاه فکری مقام معظم رهبری
در ادامه این نشست رضا خوراکیان، مسئول دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در مشهد، اظهار کرد: مشهد خاستگاه فکری و محل رشد و پرورش مقام معظم رهبری بوده و نقش اساسی و بنیادی در رشد شخصیتی ایشان داشته است. همچنین امروز نیز مشهد یکی از کانون‌های نقش آفرینی در انقلاب اسلامی است.

وی گفت: در همین خصوص دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در خدمت همه افراد علاقه‌مند به اندیشه‌های ناب انقلاب اسلامی است. همچنین اگر کسی بخواهد با اسلام ناب آشنا شود، زمینه لازم این کار فراهم می‌شود. مقام معظم رهبری متعلق به همه هستند. با توجه به اینکه اندیشه‌های ایشان گرانبهاست، باید مدعی شد که شناخت کافی از ایشان نداریم.

مسئول دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در مشهد عنوان کرد: اکنون هر اندازه که بتوانیم پیوندهای عاطفی را که به نوعی مهم هستند را به جایی برسانیم و گسترش دهیم، به شناخت بهتر فکر و اندیشه مقام معظم رهبری که از آن به عنوان پرچم دار فکری انقلاب اسلامی یاد می‌شود، کمک خواهیم کرد. در این صورت قطعا در حوادث روزگار عملکرد بهتری خواهیم داشت و در رشد و بالندگی ما نیز موثر‌تر خواهد بود.

خوراکیان در ادامه بیان کرد: در این دفتر دوره‌های تربیتی پژوهشگری و همچنین دوره‌های آشنایی با اندیشه و آثار مقام معظم رهبری دنبال می‌شود‌. همچنین آماده ارائه خدمات با محوریت اندیشه مقام معظم رهبری به علاقه‌مندان است‌.

انتهای پیام

نظر شما