شناسهٔ خبر: 30672699 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران

رایزنی های خوبی برای ارتقا آموزش موسیقی شکل گرفته است

صالحی گفت: نگاه ما براین است که چگونه می‌توانیم هنرستان‌ها را به عنوان یک پایگاه جدی هنر ایرانی قرار بدهیم، امیدواریم گفت‌و‌گوهای ما فرصتی را ایجاد کند تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش‌و‌پرورش توجه مضاعفی به هنرستان‌های موسیقی داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «سید عباس صالحی» در حاشیه جشن صدسالگی هنرستان موسیقی تهران در مورد وضعیت آموزش موسیقی در ایران گفت: به نظر می رسد در حوزه آموزش های پایه موسیقی که می تواند مبنایی برای موسیقی آینده ایران باشد باید بیش از این جدی عمل کنیم.

وی ادامه داد: اگر امروز به دنبال یک موسیقی قوی و ناب ایرانی هستیم حتما از پایه موسیقی این اتفاق رقم می خورد، پس باید موسیقی پایه را تقویت کنیم. سابقه ی صدسالگی هنرستان موسیقی ایران اعتباری به موسیقی کلاسیک و آموزشی ما داده که حتما می توان بروی این اعتبار حساب کرد و نباید آن را دست کم بگیریم و تداوم این اعتبار را داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: گفت و گوهایی در امر آموزش با آموزش و پرورش آغاز کرده ایم. هنرستان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک پایگاه قابل توجهی برای هنر متعالی و متفاوت ایرانی بوده اند.

صالحی یادآور شد: وقتی به سابقه ها نگاه می کنیم هنرستان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از انقلاب اسلامی یک پایگاه جدی برای موسیقی ایرانی در شاخه ها متنوع بوده است، همچنین بخشی از هنر معاصر ایرانی مدیون هنرستان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با قدمت های متفاوت و باحضور اساتید بزرگ بوده است که شاگردان بزرگی در آنها پرورش یافته اند.

وی افزود: متاسفانه به خاطر پاره ای از ناهماهنگی هایی که بین وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش بوده ‌و هست نقطه های تلاقی خوبی برقرار نشده است، البته نامه نگاری هایی صورت گرفته و صحبت های مقدماتی را هم داشته ایم، نگاه ما براین است که چگونه می توانیم هنرستان ها را به عنوان یک پایگاه جدی هنر ایرانی قرار بدهیم، امیدواریم گفت و گوهای ما فرصتی را ایجاد کند تا هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم آموزش و پرورش توجه مضاعفی به هنرستان های موسیقی داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که فضای شغلی برای دانش آموختگان هنرستان های موسیقی فراهم نمی شود نیز گفت: با آن چیزس که باید در عرصه اشتغال این حوزه وجود داشته باشد فاصله داریم اما ما یک گردش نسبتا رو به رشد را در عرصه موسیقی ایرانی داریم، البته همه گروه ها و افراد یکسان از این فضا استفاده نمی کنند یا بهره مندی لازم را ندارند، امروز مبلغی بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان گردش سالانه موسیقی ایرانی است.

صالحی بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در دو بخش در موسیقی فعالیت کند، ابتدا گردش مالی در موسیقی باید ارتقا پیدا کند در واقع مصرف ما در موسیقی باید به نحوی باشد که این گردش مالی را ارتقا بدهد، البته باید فضاهای متفاوتی را برای عرضه موسیقی که بتواند گردش مالی را بالا برد باید فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: برای گردش مالی موسیقی در یک بخش می توان از فضای مجازی بهره گرفت که گر‌وه های موسیقی می توانند در آن حضور پیدا کنند زیرا ما تا بخواهیم به سمت احداث سالن ها برویم زمان زیادی خواهد برد و گروه ها موسیقی اگر بخواهند حرکت رو به جلو داشته باشند ممکن است فرصت های زیادی را از دست بدهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: سالن های دولتی در حدی که موردنظر است در حال آماده سازی است اما فضایی که بتواند سریعا فرصتی را ایجاد کند تا گر‌وه های موسیقی به گردش مالی برسند استفاده از پردیس ها و فضاهای مجازی است.

صالحی در مورد حذف جایزه «باربد» از جشنواره موسیقی فجر نیز تصریح کرد: بنده در همه جشنواره ها به مسیری که دبیرخانه حرکت می کند احترام می گذاریم، در واقع شعی کردم به عنوان وزیر دخالت حداقلی را در این حوزه داشته باشم تا به نظر نرسد که مسیر با یک نگاه دستوری از بالا صورت می گیرد، البته استدلال دبیرخانه موسیقی براین بود که جشنواره موسیقی ما غیر رقابتی است.

وی در پایان گفت: برخی جشنواره ها رقابتی است که در یک فضای رقابتی آثار در کنار هم قرار می گیرد و داوری گذاشته می شود اما ‌برخی جشنواره ها مثل موسیقی به این شکل است که رقابتی در آن وجود ندارد، فضای رقابتی باید به بخش خصوصی واگذار شود، فضای رقابتی حوزه دخالت ها و شرایط خاص خود را دارد که در قالب جشنواره موسیقی نمی گنجد.

نظر شما