شناسهٔ خبر: 30672414 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

مبارزه با فشار خون بالا با کمک سلول‌های ایمنی

خبرگزاری میزان- پژوهش جدید دانشمندان اسکاتلندی نشان می‌دهد که سلول‌های ایمنی بدن می‌توانند به مقابله با فشار خون بالا کمک کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، دانشمندان در پژوهش جدیدی نشان داده‌اند که سلول‌های سیستم ایمنی، نقش مهمی در مقابله با فشار بالای خون بر عهده دارند. این پژوهش توانست نقش گلبول‌های سفید خاصی موسوم به "درشت‌خوار" (macrophage) را در سیستم ایمنی بدن مشخص کند.

مبارزه با فشار خون بالا با کمک سلول‌های ایمنی

فشار خون بالا، یکی از دلایل پیش آمدن شرایط خطرناکی مانند سکته قلبی، بیماری‌های کلیوی و سکته است. این پژوهش که در "دانشگاه ادینبرو" (University of Edinburgh) اسکاتلند صورت گرفت، نشان داد که درشت‌خوارها، مولکول‌های یک هورمون قوی موسوم به "اندوتلین" (endothelin) را از بین می‌برند. آنها با بررسی و تنظیم سطح اندوتلین خون، به استراحت رگ‌های خونی کمک می‌کنند و فشار خون را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهند.

دانشمندان در بررسی خود دریافتند که کاهش سطح درشت‌خوارها، فشار خون موش‌ها را افزایش می‌دهد و با رسیدن درشت‌خوارها به سطح عادی، فشار خون به حالت طبیعی بازمی‌گردد.

پژوهشگران در مرجله بعد، گلبول‌های سفید بیمارانی که اختلال در سیستم‌ ایمنی، رگ‌های خونی آنها را تحت تاثیر قرار داده بود، مورد بررسی قرار دادند. افرادی که درمان آنها، سطح درشت‌خوارها را کاهش می‌داد، نسبت به افرادی که تحت درمان‌های دیگر بودند، فشار خون بالاتری داشتند.

به گفته دانشمندان، ممکن است یافته‌های این پژوهش بتوانند به شناسایی افرادی که در خطر ابتلا به فشار خون بالا قرار دارند کمک کند. این پژوهش می‌تواند راه‌های درمانی کنونی را بهبود بخشد اما پژوهشگران تاکید کرده‌اند که برای تایید این نتایج، بررسی بیشتری مورد نیاز است.

پروفسور "متیو بیلی" (Matthew Bailey)، سرپرست این پژوهش گفت: فشار خون بالا، سالانه میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد که 70 درصد آنها بالای 70 سال هستند. پژوهش ما، عوامل خطرناک را در مورد این مشکل مشخص می‌کند و امکان بررسی داروهای جدید برای درمان آن را فراهم می‌سازد. مرحله بعد در فرآیند پژوهشی ما، بررسی نقش درشت‌خوارها در افراد مبتلا به فشار خون بالا خواهد بود.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نظر شما