شناسهٔ خبر: 30672121 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار کرمانشاه:

90 هزار تن آهن آلات در مناطق زلزله زده توزیع شده است

قصرشیرین - ایرنا - استاندار کرمانشاه گفت: 90 هزار تن آهن آلات شامل 70 هزار تن آهن و 20 هزار تن اسکلت فلزی از ابتدای شروع عملیات بازسازی تاکنون در بین زلزله زدگان استان ، با قیمت تعادلی و زیرقیمت بازار توزیع شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا ، هوشنگ بازوند روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از روستاهای مناطق زلزله زده سرپل ذهاب و گیلانغرب و رسیدگی به مسایل و مشکلات زلزله زدگان در گفت و گو با خبرنگاران افزود: هم اکنون 20 هزار تن آهن آلات با قیمت هر کیلوگرم سه هزار تومان بین مناطق زلزله زده در حال توزیع است که یک هزار تا یک هزار و 500 تومان با قیمت بازار اختلاف دارد و این در راستای حمایت از لزله زدگان انجام می شود.
وی اظهار داشت: با توجه به گزارش های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، روند بازسازی در روستاهای زلزله زده رو به اتمام است و امروز از روستاهای گیلانغرب و سرپل ذهاب و زیرساخت هایی که در اثر زلزله از بین رفته همچون جاده ها بازدید میدانی داشتیم.
نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه گفت: در گیلانغرب خیلی از صاحبان واحدهای مسکونی عملیات ساخت و ساز را آغاز کرده اند و بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند اما هنوز در منازل خود اسکان نیافته اند.
بازوند گفت: ما شاهد یک فرصت سازی در گیلانغرب هستیم و مردم همچنان در کنار ساخت واحدهای جدید از مکان های اسکان قبلیشان استفاده می کنند.
وی ادامه داد: بسیاری از جاده های دسترسی به زمین های کشاورزی از بین رفته و نیازمند آسفالت است و باید مرمت شود و در سرپل ذهاب نیز راه سرپل به ازگله که قبلا نیز مشکل داشت و مورد بازدید 2 وزیر راه و شهرسازی قرار گرفته بود ، هنوز عملیات اجرایی آن شروع نشده است.
بازوند، دلیل تاخیر اجرای این طرح را انصراف پیمانکار قبلی اعلام کرد و گفت: پیمانکار جدید هفته گذشته انتخاب شد و تا یک هفته دیگر شاهد آغاز عملیات اجرایی آن خواهیم بود.
وی گفت: در روستای سراب دشت ذهاب سرپل ذهاب 108 واحد تخریبی داشتیم که از این تعداد 68 واحد پایان کار گرفته و مابقی نیز با پیشرفت فیزیکی بالای 85 درصد تا پایان سال به بهره برداری خواهند رسید.
استاندار کرمانشاه در ادامه از انبار آهن آلات ، روستاهای سرباغ گلین و سراب ذهاب بازدید کرد و پای درد دل زلزله زدگان نشست و از راه های این مسیر نیز بازدید به عمل آورد.

** روند بازسازی مناسب است
نماینده مردم قصرشیرین ، سرپل ذهاب و گلانغرب در مجلس شورای اسلامی که استاندار کرمانشاه را همراهی می کرد، گفت: زلزله پارسال و امسال یک حادثه بسیار سنگینی برای غرب کرمانشاه و شهرستان های درگیر بود که البته روند بازسازی در این مناطق در مقایسه با سایر مناطق زلزله زده کشور مناسب است.
فرهاد تجری در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در این زلزله همه دستگاه ها و مجموعه نظام با عنایت رهبری و همت دولت پای کار آمدند و اقدام های خوبی صورت گرفته است.
وی اظهار داشت: امروز از روستاهای سرباغ گلین ، گواور ، حیدریه و سرپل ذهاب ، زیرساخت ها و جاده های منطقه که آسیب دیدند و مشکلات مردم و روند ساخت و ساز بازدید و از نزدیک مشکلات آنها را بررسی کردیم.
این نماینده مجلس گفت: مشکلاتی هست که با کمک استاندار و مسئولان و دیگر نمایندگان آن را در مرکز پیگیری می کنیم.
وی مهم ترین مشکلات مردم را افزایش تورم و نداشتن تمکن مالی مردم برای ادامه ساخت و سازها بیان کرد و گفت: امید است با همت دولت شاهد گره گشایی با تزریق کمک بلاعوض و افزایش تسهیلات برای حمایت از زلزله زدگان و پیشرفت روند بازسازی باشیم.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان سال گذشته در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهر سرپل ذهاب رخ داد که 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 932 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی 103 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دید.
البته در زلزله 6.4 ریشتری یکشنبه چهارم آذر 97 هم 771 مصدوم و بیش از چهار هزار واحد مسکونی خسارت دیده، به این آمارها اضافه شد.
مسئولان ارشد استان گفته اند که همه واحدهای خسارت دیده روستایی را تا پایان امسال و واحدهای شهری را تا نیمه اول سال 98 تکمیل می کنند.
3012/8066

نظر شما