شناسهٔ خبر: 30672097 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

انسداد مبادی بی سوادی در اردبیل همت مسئولان را می‌طلبد

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: انسداد مبادی بی سوادی در اردبیل همت مسئولان استان را می‌طلبد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، کمال عالی زاده، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل امروز در جلسه شورای معاونین آموزش و پرورش استان اردبیل با بیان اینکه یکی از اولویت‌های آموزش و پرورش استان در راستای تحقق عدالت آموزشی برنامه عمل انسداد مبادی بی سوادی است افزود: انسداد مبادی بی سوادی همت و تلاش ارگان‌ها و شرکای آموزش و پرورش را می‌طلبد و باید استان از تمام ظرفیت‌های خود جهت ریشه کنی امر بی سوادی بهره ببرد.
وی با بیان اینکه در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ پوشش تحصیلی ابتدایی در استان اردبیل ۹۸.۹۴ درصد بوده است، بیان کرد: این در حالی است که میانگین کشوری ۹۸.۱۳ درصد بوده و در واقع استان اردبیل ۸۱ صدم درصد از میانگین کشوری بالا عمل کرده است.
معاون آموزش و پرورش استان اردبیل با بیان اینکه نرخ پوشش تحصیلی استان اردبیل در مقطع ابتدایی بالاتر از میانگین کشوری است، گفت: در سال تحصیلی جاری بیش از ۹۹ درصد از دانش آموزان در دوره ابتدایی تحت پوشش تحصیلی قرار گرفته اند.
عالی زاده به وجود ۱۶ مدرسه تک دانش آموزی و ۵۶۵ مدرسه با کمتر از ۱۶ نفر دانش آموز در استان اشاره کرد و گفت: حتی یک نفر دانش آموز نیز نباید از چرخه تعلیم و تربیت بدور باشد.
وی با اشاره به اینکه هر چند دوره پیش دبستانی دوره رسمی در تعلیم و تربیت نیست، ولی با این حال آموزش و پرورش در جذب نوآموزان در دوره پیش دبستانی اهتمام ویژه‌ای دارد.
معاون آموزش ابتدایی استان اردبیل تصریح کرد: استان اردبیل در جذب نوآموزان جایگاه خوبی در بین دیگر استان‌ها دارد و این روند رضایت بخش است.
عالی زاده طرح انسداد مبادی بی‌سوادی را کمک به جذب کودکان بازمانده از تحصیل دانست و افزود: این طرح به جذب کودکان بازمانده از تحصیل و کودکان کار کمک خواهد کرد و برای تحقق این برنامه نیازمند حمایت همه‌ی دستگاه‌ها و نهاد‌های مرتبط هستیم.
وی اظهار کرد: نه تنها در سال‌های اخیر تعداد دانش‌آموزان مقطع ابتدایی کاهش نیافته بلکه در سه چهار سال اخیر یک روند رو به رشدی را در ورودی دانش‌آموزان دوره ابتدایی شاهد هستیم، بطوری که طی ۴ سال آمار دانش آموزان ابتدایی از ۱۱۴ هزار نفر به ۱۲۴ هزار و ۹۲۵ نفر افزایش یافته است.
معاون آموزش ابتدایی استان اردبیل تصریح کرد: در سال تحصیلی ۹۸-۹۷، ۱۲۴ هزار و ۹۲۶ دانش آموز دوره ابتدایی در ۵ هزار و ۹۶۸ کلاس درس و یک هزار و ۵۰۷ مدرسه مشغول تحصیل هستند و این در حالی است که در سال تحصیلی گذشته تعداد دانش آموزان این دوره ۱۲۰ هزار و ۸۹۳ دانش آموز بود که این میزان، رشد ۲.۳ درصدی در دوره ابتدایی را نشان می‌دهد.
عالی زاده اضافه کرد: در سال تحصیلی جدید ۱۶ مدرسه تک نفره، ۳۱ مدرسه دو نفره، ۴۹ مدرسه سه دانش‌آموزی، ۶۷ مدرسه چهار دانش‌آموزی و ۵۶۶ مدرسه زیر ۱۶ نفر که با همراهی یک معلم تحصیل خود را در مقطع ابتدایی انجام می‌دهند.
وی در خصوص نرخ پوشش تحصیلی در دوره متوسطه اول نیز گفت: پوشش تحصیلی دوره اول متوسطه استان در سه سال گذشته روند افزایشی داشته به طوری که این شاخص در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ برابر ۷۳/۹۲ درصد، در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ برابر با ۰۱/۹۳ و در سالتحصیلی ۹۷-۹۶ برابر با ۵۷/۹۳ درصد بوده که بالاتر از میانگین کشوری (۵۰/۹۳) می‌باشد.
سرپرست معاونت آموزش متوسطه اردبیل وضعیت نهایی بازماندگان از تحصیل بر اساس دفتر آموزش دوره اول متوسطه را ۷۸۶ نفر اعلام نمود که از این تعداد ۸۲ نفر با تلاش همکاران مجددا جذب و مشغول تحصیل شده اند.
عالی زاده در خصوص نرخ پوشش تحصیلی در دوره متوسطه دوم نیز گفت: پوشش تحصیلی در دوره متوسطه دوم در سالتحصیلی ۹۷-۹۶ را ۷۹ درصد اعلام کردو وضعیت نهایی بازماندگان از تحصیل بر اساس اعلام دفتر آموزش دوره دوم متوسطه را ۳۴۰۰ نفر اعلام نمود که از این تعداد ۹۲۵ نفر با تلاش همکاران مجددا در طول مهر تا آبان ۹۷ جذب و مشغول تحصیل شده اند.
وی با بیان اینکه عمده‌ترین دلایل بازماندگی از تحصیل در دوره‌های متوسطه اول و دوم استان مربوط به مسائل اقتصادی، فرهنگی از جمله بیکاری، ازدواج دختران، ناآگاهی از حقوق و مسئولیت‌ها دانست و گفت: در این راستا تلاش نهاد‌های ذیربط در کنار آموزش و پرورش برای جذب بازماندگان از تحصیل لازم و ضروری است.
عالی زاده ادامه داد: نباید از دانش آموزان بازمانده از تحصیل غافل نمانیم بایستی در شناسایی، جذب، نگهداشت و آموزش آن‌ها اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم و تمام تلاش ما بر این است تا تحصیل دانش‌آموزان به شکل مناسب بوده و زمینه یک پوشش تحصیلی ۱۰۰ درصدی را شاهد و ناظر باشیم.
انتهای پیام/ح

اردبیل در پوشش تحصیلی ابتدایی از میانگین کشوری بالا است

نظر شما