شناسهٔ خبر: 30670371 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تسليحات جديد ايران در راه است

صاحب‌خبر -
تسليحات جديد ايران در راه است
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- فرماندهان ارتش جمهوري اسلامي ايران اعلام کردند که تسليحات دفاعي جديد جمهوري اسلامي ايران زمستان امسال رونمايي مي شوند.

به گزارش خبرنگار دفاعي ايرنا، در هفته اي که گذشته امير دريادار حسين خانزادي فرمانده نيروي دريايي ارتش اعلام کرد که نخستين زير دريايي کلاس متوسط ايران؛ تحت عنوان فاتح ماه آينده به آب انداخته خواهد شد.
زيرسطحي 527 تني فاتح به عنوان يک زيردريايي نيمه سنگين تلقي شده و تناژ آن در زيرسطح 593 تن است.
اين زيردريايي که از نظر مشخصات عملياتي بسيار برتر از غدير(زيردريايي پيشين ايران) است، توانايي حرکت در عمق 200 متر را به صورت عادي داشته و بيشينه عمق قابل دستيابي براي آن نيز 250 متر است. فاتح توان دريانوردي به مدت 35 روز را دارد که از اين نظر نيز بهبود چشمگيري نسبت به زيردريايي غدير مشاهده مي‌شود.
سرعت سطحي فاتح 11 نات (20٫35 کيلومتر بر ساعت) و در حالت غوطه ور 14 نات (25٫9 کيلومتر بر ساعت) است. اين زيردريايي توانايي حمل موشک‌هاي زيرسطحي، موشک‌هاي دوش‌پرتاب سطح به هوا و همچنين امکان حمل نيروهاي تکاور و رساندن آن‌ها به نقاط مورد نظر را نيز دارد.
فاتح داراي 4 مقر پرتاب اژدرهاي کاليبر 533 ميلي‌متري بوده و توانايي حمل 8 مين دريايي را نيز دارد و همچنين داراي دو اژدر رزرو است.
فرمانده نيروي دريايي همچنين اعلام کرد که ناوشکن دماوند که چندي پي در درياي خزر دچار حادثه شده بود، پس از طي مراحل تعميراتي تا پايان امسال بار ديگر به ناوگان دريايي شمال کشور ملحق مي شود.
رييس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش نيز در اين هفته از رونمايي سامانه جديد برد بلند پدافند هوايي ايران در آينده اي نزديک خبر داد و گفت که اين سامانه باور 373 نام دارد.
امير دريادار «حبيب الله سياري» در گفت وگو با خبرنگار دفاعي ايرنا اين سامانه را کاملا بومي عنوان کرد که ازسوي مختصصان دفاعي آخرين مراحل ساخت خود را طي مي کند.
وي افزود: اين سامانه پدافند هوايي که «باور373» نام دارد، برد بلند است و مي تواند اهداف خود را با دقت و سرعت بالايي منهدم کند.
معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوري اسلامي ايران درمورد تشابه باور 373 با نمونه هاي خارجي آن گفت: اگر توانايي هاي اين سامانه کاملا ايراني بيشتر از نمونه هاي خارجي نباشد، قطعا کمتر نيست.
دريادار سياري با بيان اين که جمهوري اسلامي ايران چند نمونه سامانه برد متوسط و برد بلند پدافندهوايي در داخل توليد مي کند، اظهار اميداوري کرد که باور 373 تا پايان امسال رونمايي شود.
بر اساس اعلام مديران وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح سامانه جديد باور 373 با برد بيش از 200 کيلومتر و ارتفاع 27 کيلومتر از قابليت هايي بيشتري نسبت به سامانه اس 300 روسي بهره مي برد.
مديران وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح پيش از اين اعلام کرده بودند که باور 373 آزمايش هاي خود را با موفقيت پشت سر گذاشته است.
**سقوط بوئينگ 707
سقوط هواپيماي بوئينگ 707 نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در فرودگاه فتح استان البرز خبرساز ترين رخ داد ايران در هفته گذشته بود.
در اين حادثه، هواپيماي بوئينگ 707 ارتش که بر اساس اعلام روابط عمومي ارتش به منظور واردات گوشت گرم گوسفند به بيشکک پايتخت قرقيزستان سفر کرده بود، صبح دوشنبه در زمان بازگشت دچار سانحه شد و در فرودگاه فتح استان البرز سقوط کرد.
در اين حادثه 15 نفر از سرنشينان اين هواپيما در دم جان خود را از دست دادند که 13 نفر از آنان پرسنل نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران بودند.
عزيز الله شهبازي استاندار البرز پس از وقوع اين حادثه اعلام کرد که اين هواپيما باري، متعلق به ارتش جمهوري اسلامي ايران در اجاره بخش خصوصي بوده است؛ اما سخنگوي ارتش پس از انتشار اين مطلب در تماس با خبرگزاري ايرنا، اين مطلب را تکذيب کرد و گفت: ماموريت علاوه بر ماموريت انتقال گوشت به کشور براي طرح مردم ياري، ماموريت آموزشي نيز بوده و همچنين هواپيما به هيچ عنوان در اجاره نبوده است.
امير سرتيپ دوم شاهين تقي خاني با بيان اين که جان باختگان شهيد راه خدمت به مردم محسوب مي شوند، اظهارداشت: در ماموريت هاي طولاني براي صرفه جويي در استفاده از تجهيزات و استفاده مطلوب از زمان طولاني ماموريت همزمان اقدام آموزشي نيز صورت مي پذيرد؛ در اين ماموريت نيز در فاصله رفت و برگشت، ماموريت آموزشي براي خلبانان و مجموعه تيم پروازي انجام شد.
**پاسخ به نتانياهو
در هفته اي که گذشته نخست وزير رژيم صهيونيستي در آخرين اظهار نظرهاي ضد ايراني خود مطرح کرد، `چنانچه ايران نيروهاي نظامي خود را سريعا از سوريه خارج نکند، اسراييل به حملات خود عليه مواضع ايران ادامه مي دهد` که فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نسبت به اين موضوع واکنش نشان داد.
سردار سرلشگر پاسدار «محمد علي جعفري» با مضحک و خنده دار دانستن اين تهديد و تاکيد بر اراده جمهوري اسلامي مبني بر حفظ آنچه در سوريه دارد ، اظهارداشت: هم تمامي مستشاران نظامي و انقلابي و هم تجهيزات و سلاح‌هايي که براي آموزش و توانمند سازي مبارزين مقاومت اسلامي و حمايت از مردم مظلوم سوريه در اين کشور اسلامي داريم را حفظ خواهيم کرد.
وي به اظهارات اخير سخنگوي وزارت امور خارجه ايران اشاره کرد و افزود: اگر وي گفته است که «ايران هيچ نيروي نظامي در سوريه ندارد»، منظورشان اين بوده که ايران يگان نظامي در سوريه ندارد و شما خوب مي‌دانيد که اقتدار و ابهت يگان هاي نظامي اين کشور به حدي است که اگر حضور حتي يکي از آنها را در سوريه ببينيد از ترس قالب تهي خواهيد کرد.
فرمانده کل سپاه خطاب به نتانياهو تاکيد کرد: مطمئن باشيد اين تهديد مضحک شما را هيچ به حساب نمي آوريم ؛ بدانيد اگربرابر برخي اقدامات مذبوحانه شما صبر پيشه مي کنيم ،حکمتي بزرگ در آن نهفته است.
سرلشگر جعفري با بيان اين که بي شک شما در آينده اي نه چندان دور به مصلحت و صبر انقلابي ما پي خواهيد برد، تصريح کرد: فقط بدانيد که با دم شير بازي مي کنيد!، بترسيد از روزي که موشک هاي نقطه زن ايران غرش کنان بر سرتان فرود آيد و انتقام همه خون هاي به ناحق ريخته مسلمانان مظلوم منطقه را از شما بگيرد.
سردار سرلشگر بسيجي حسن فيروزآبادي مشاور عالي فرمانده معظم کل قوا نيز در رابطه با حضور مستشاران نظامي جمهوري اسلامي ايران در سوريه گفت: سوريه براي مقابله با تروريست هاي تکفيري از ايران خواسته است که مستشاران نظامي خود را به اين کشور اعزام کند، از اين رو تا زماني که تروريست هاي تکفيري فعاليت خود را در سوريه ادامه يا گسترش دهند و دولت دمشق درخواست کند ما کماکان از اين کشور حمايت مي کنيم.
**ادامه رايزني هاي نظامي در باکو
چهارشنبه اين هفته سردار سرلشکر باقري رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح در ادامه سفرهاي منطقه اي 2 سال اخير خود، پس از سفر به روسيه، ترکيه، سوريه و پاکستان وارد باکو پايتخت آذربايجان شد.
وي در اين سفر با الهام علي اف رييس جمهوري آذربايجان و ذاکر حسن اف وزير دفاع اين کشور ديدار و پروتکل همکاري هاي نظامي تهران و باکو را امضا کرد.
رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح پس از امضا اين پروتکل گفت: در اين ديدار حمايت جمهوري اسلامي ايران را از تماميت ارضي کشور آذربايجان اعلام و بر ضرورت توسعه همکاري ها در زمينه هاي مختلف لجستيکي، آموزشي و انتقال تجارب عملياتي تاکيد کرديم.
سردار باقري با بيان اينکه توافقات ارزشمندي در اين ديدار انجام گرفت، اظهار اميدواري کرد که اين سفر گام بلندي براي توسعه روابط دفاعي و نظامي بين دو کشور باشد. افق هاي بسيار روشني براي آينده روابط دفاعي و امنيتي دو کشور نمايان است.
وزير دفاع جمهوري آذربايجان نيز در اين رابطه ضمن ابراز قدرداني از سفر سردار باقري، گفت: اطمينان دارم پس از اين سفر همکاري هاي نظامي دو کشور به بالاترين سطح برسد.
حسن اف همچنين از مواضع ايران در رابطه با حمايت از تماميت ارضي آذربايجان قدرداني کرد و گفت: اميدواريم اين روند همچنان ادامه يابد.
**افتتاح پنج هزار و 400 طرح محروميت زدايي سپاه
نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نيز در اين هفته پنج هزار و 400 طرح محروميت زدايي خود در مناطق محروم مرزي جنوب شرف و شمال غرب کشور را افتتاح کرد. اين پروژه و طرح ها توسط قرارگاه‌هاي قدس، ثامن الائمه، کربلا ،حمزه سيدالشهدا، مدينه و قرارگاه نجف اشرف نيروي زميني سپاه اجرايي شده اند.
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در مراسم افتتاح اين طرح ها با تاکيد بر اين که محروميت زدايي در کشور حتما به همکاري هاي دولت نياز دارد، گفت: اجراي بيش از 40 هزار پروژه محروميت زدايي از 12 بهمن ماه در سراسر کشور آغاز مي شود.
سردار سرلشگر محمدعلي جعفري با بيان اين که اگر ‌تلاش هاي نيروي زميني سپاه نبود بدون ترديد در شمال غرب و جنوب شرق به مناطقي بحراني تبديل مي شدند، افزود: مردم داري، رفع محروميت و استفاده از مردم در راس ماموريت هاي نيروي زميني سپاه است و در مناطق مرزي توانايي هاي عظيم سپاه در خدمت مردم قرار مي گيرد.
وي اعلام کرد: نزديک به 20 هزار بسيجي حقوق بگير در مناطق جنوب شرق و شمال عرب در حال کمک به برقراري امنيت هستند.
فرمانده نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نيز در اين مراسم گفت: با محروميت زدايي از مردم، امنيت به وجود مي آيد زيرا محروميت عامل اصلي برخي ناامني ها است.
سردار سرتيپ پاسدار محمد پاکپور افزود: زماني که جوانان يک منطقه از محروميت رنج ببرند ممکن است به برخي بزه ها روي بياورند و اقداماتي چون قاچاق و ناامني ايجاد شود.
فرمانده نيروي زميني سپاه با بيان اين که به اقدامات محروميت زدايي خود ادامه مي دهيم، اظهار داشت: با محروميت زدايي از مردم، امنيت به وجود مي آيد زيرا عامل اصلي برخي ناامني ها محروميت است.
**اسناد دفاع مقدس منتشر مي شود
يکي ديگر از اخبار نظامي که در اين هفته مورد توجه رسانه ها قرار گرفت انتشار اسناد محرمانه مربوط به دفاع مقدس بود.
رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس در گفت وگو با ايرنا اعلام کرد که اسناد محرمانه جنگ تحميلي رژيم بعث عراق عليه جمهوري اسلامي ايران ابتداي سال آينده منتشر خواهد شد.
سردار بهمن کارگر اظهارداشت: از اوايل سال 98 سايتي را معرفي خواهيم کرد که در آن تمام اسناد و مدارک دوران دفاع مقدس منتشر خواهند شد. اسناد مربوط به عمليات هاي کربلا چهار و کربلاي پنج و ديگر عمليات ها دوران دفاع مقدس نيز در اين سايت منتشر مي شود.
به گفته رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دوران دفاع مقدس 90 درصد کل اسناد دوران دفاع مقدس قابل انتشار هستند که سال آينده منتشر خواهد شد.
**9612**1601**
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما