شناسهٔ خبر: 30670185 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیریت مصرف خون، هزینه‌های بیمار و اقتصاد جامعه را کاهش می دهد

وزارت بهداشت و درمان

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: با مدیریت و پایش مصرف خون، ضمن کاهش هزینه‌های بیمار می توان به اقتصاد جامعه کمک موثری کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر علی اکبر پور فتح اله در سمینار سه روزه هموویژلانس و مدیریت خون بیمار در قزوین با بیان اهمیت مدیریت خون بیمار، چالشها و راهکارها و نقش آن در اقتصاد سلامت گفت: باید به سمت مدیریت خون بیمار برویم تا به جای اینکه روی انتقال خون تمرکز شود روی خود بیمار تمرکز داشته باشیم.

وی افزود: چالش دیگر نظام سلامت افزایش جمعیت سالمندی است که از یک سو هزینه سلامت را بالا می برد و نیاز به خون و فرآورده های آن در درمانهای مربوط به این گروه از جمعیت روبه افزایش است و از سوی دیگر با پیری جمعیت، اهدا کنندگان زیادی از اهدای خون بازنشسته می‌شوند و جایگزین ندارند که باید برای آن تدبیری اندیشید.

دکترپور فتح اله یادآورشد:  آمارهای جهانی نشان می دهد دو سوم خون مصرفی در اروپا در افراد بالای ۵۰ سال مصرف شده است در صورتی که با پیری جمعیت، تعداد اهدا کننده به شدت کاهش پیدا می کند.

وی تاکید کرد: طب ما باید به سمت اقتصادی شدن برود و با هزینه موثر را انجام دهیم کارآیی بالا می رود.

پورفتح اله خاطرنشان کرد: یکی از موثرترین روشها برای ذخیره سرمایه ها، توجه به سه موضوع "کم خونی، خون ریزی و انتقال خون" است که باید جدی گرفته شود زیرا در حال حاضر بیش از ۲۷درصد جمعیت دنیا دچار کم خونی هستند و ۳۹درصد بیماران که جراحی شده اند از کم خونی رنج می برند.

وی اظهارکرد: خون ریزی در واقع فریاد بیمار در برابر پزشک است و باید بیمار به آن توجه کند و هر چقدر این خونریزی کمتر شود بسیاری از مشکلات از جمله عفونت بیمارستانی و مصرف خون کم شده و مدیریت منابع صورت می گیرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران تصریح کرد: اگر کم خونی درمان نشود در جراحی ها نیاز به انتقال خون بیشتر می شود و عوارض و هزینه ها نیز افزایش می یابد.

دکتر پورفتح اله اظهار کرد: سالانه بیش از ۱۵۰میلیون تزریق خون در دنیا صورت می گیرد که اگر آن را مدیریت کنیم پیشرفت بزرگی در اقتصاد سلامت ایجاد می شود لذا باید پیامدهای تزریق گلبول قرمز را بررسی کنید و بدانید وقتی تزریق خون صورت می گیردگاهی برای بیمار فاجعه آفرین است.

وی افزود: بررسی روی  ۸ هزار بیمار نشان می دهد تزریق چه پیامدهایی داشته و خطر مرگ را تا شش برابر بالا برده است.

 دکترپور فتح اله خاطر نشان کرد: در جهان سالانه ۲۰میلیارد دلار در سه بخش خون گیری، خون ریزی و انتقال خون  هزینه می شود که اقتصاد نظام سلامت ایجاب می کند که خون بیمار مدیریت شود .لذا پزشکان باید بدانند هر تزریق خون را نباید اهدای زندگی تلقی کرد زیرا هر مورد تزریق می تواند توام با عوارض باشد.

وی افزود: باید به بیماران آموزش داد که مطالبه گر باشند و از پزشک بپرسند چرا به تزریق خون احتیاج دارد و پیامدهای آن را از پزشک بپرسد.


به گزارش وبدا، وی گفت: توجه به تعرفه گذاری خدمات مدیریت خون بیمار، گواهی صلاحیت تجویز خون، ادغام مدیریت خون بیمار با کمیته های انتقال خون بیمارستانی و آموزش همگانی برای بیماران و پزشکان تجویزکننده خون از برنامه هایی است که به مدیریت انتقال خون کمک می کند.

گفتنی است، سمینار سه روزه هموویژلانس و مدیریت خون بیمار با حضور علی اکبر پور فتح اله، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، محمد حسین برادران، مدیرکل انتقال خون استان، منوچهر مهرام، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین و ۳۵۰پزشک، پرستار و کارشناس بانک خون در دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد.

انتهای پیام

دبیرخبر: سولماز خوان

نظر شما