شناسهٔ خبر: 30669545 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت راه و شهرسازی | لینک خبر

مرور هفتگی اخبار حوزه حمل و نقل استان‌ها

رشد ۱۶ درصدی صادرات کالا از بندر خرمشهر/ رشد دو برابری قطارهای حومه‌ای تهران به سه مقصد/ طرح توسعه بندر بوشهر به‌عنوان بندر نسل سومی/ ترانزیت بیش از ۱۰۰ هزار خودرو از بندر لنگه

در هفته‌ای که گذشت، رشد صادرات کالا دربندر خرمشهر، رشد قطارهای حومه‌ای تهران، طرح توسعه بندر بوشهر به‌عنوان یک بندر نسل سوم، ترانزیت بیش از ۱۰۰ هزاردستگاه خودرو از بندر لنگه، فرهنگ‌سازی ایمنی مدارس حاشیه خطوط ریلی استان فارس و نصف شدن هزینه حمل مواد اولیه کارخانه‌های کاشی با ریل از مهمترین اخبار حوزه حمل و نقل استان‌ها بودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در هفته‌ای که گذشت،رشد ۱۶ درصدی صادرات کالا از بندر خرمشهر، رشد دو برابری قطارهای حومه‌ای تهران به سه مقصد، طرح توسعه بندر بوشهر به‌عنوان یک بندر نسل سوم در مجتمع بندری نگین، ترانزیت بیش از ۱۰۰ هزاردستگاه خودرو از بندر لنگه، فرهنگ‌سازی ایمنی مدارس حاشیه خطوط ریلی با همکاری راه آهن و آموزش و پرورش فارس و کاهش ۵۰ درصدی هزینه حمل مواد اولیه کارخانه‌های کاشی با ریل از مهمترین اخبار حوزه به شمار می آیند.

تهران

مدیرکل راه‌آهن تهران گفت: به منظور خدمت‌رسانی بیشتر، تعداد قطارهای حومه‌ای تهران افزایش‌یافته و قطارهای حومه‌ای به ۳ مقصد پرند، پیشوا و هشتگرد، دو برابر شد. عابدین هادی نژاد با بیان اینکه «به منظور خدمت‌رسانی بیشتر، تعداد قطارهای حومه‌ای تهران افزایش‌یافته و قطارهای حومه‌ای به ۳ مقصد پرند، پیشوا و هشتگرد، دو برابر شد.» گفت: تعداد قطارهای حومه‌ای در آذرماه امسال به ۱۹۸۵ عدد رسیده و با گذشت ۹ ماه از ابتدای سال میزان تاخیر قطارهای حومه‌ای در این اداره کل از ۳۶ به ۳۲.۴ ثانیه کاهش یافته است. وی خدمت‌رسانی در داخل و ایستگاه‌های مبدأ و مقصد قطارهای حومه‌ای، ساماندهی مسافران و قطارهای اعزامی را در زمره اقدامات تعریف شده این اداره کل دانست و افزود: علاوه بر امور جاری، درحال توسعه خدمات‌دهی در توقف‌گاه‌های حومه‌ای هستیم که آماده‌سازی توقف گاه‌های حومه‌ای در محور گرمسار از این جمله است و امیدواریم تا پایان امسال به اتمام برسد.

خوزستان

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر از رشد ۱۶ درصدی صادرات کالا از بندر خرمشهر طی ۱۰ ماهه سال جاری خبر داد. نوراله اسعدی میزان صادرات کالا از بندر خرمشهر را بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن اعلام کرد. وی با اشاره به میزان رشد صادرات از بندر خرمشهر ابراز داشت:بندر خرمشهر به عنوان یکی از بخش‌های مهم اقتصاد کشور بار سنگینی در زنجیره تامین کالا به دوش دارد،این میزان رشد صادرات با وجود قرار داشتن کشور در تحریم با تلاش مدیران و کارکنان زحمتکش این اداره کل صورت گرفته است. وی در ادامه به کالاهای صادراتی از این بندر اشاره کرد و افزود:مواد معدنی،مصالح ساختمانی و مصنوعات فلزی از عمده کالاهایی هستند که از بندر خرمشهر به کشور های کویت و عمدتا عراق صادر شده است.

فارس

در جلسه بین مدیران کل راه‌آهن و آموزش و پرورش فارس بر فرهنگ سازی ایمنی مدارس حاشیه خطوط ریلی تاکید شد. در این جلسه غلامحسین ولدی مدیرکل راه آهن فارس گفت: با توجه به لزوم فرهنگ سازی ایمنی و استفاده از قطار، برنامه فرهنگ سازی ایمنی در مدارس مناطق حاشیه خطوط ریلی از ابتدای تاسیس راه اهن فارس آغاز شده و با توجه به لزوم اطلاع رسانی نیاز است این برنامه به طور گسترده در کلیه مدارس فارس اجرا شود. وی ادامه داد: کارشناسان فنی این اداره کل آمادگی دارند تا با حضور در مدارس، آموزش های ایمنی و استفاده از قطار را ارایه دهند. ولدی همچنین نسبت به برگزاری اردو و سفرهای دانش آموزی اعلام آمادگی کرد.

بوشهر

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان از طرح توسعه بندر بوشهر به عنوان یک بندر نسل سوم در مجتمع بندری نگین خبر داد. در ابتدای جلسه شورای حمل ونقل استان بوشهر سیاوش ارجمند زاده مدیرکل بنادر ودریانوردی استان بوشهر ضمن خوش آمد به اعضای شورای حمل و نقل استان،به ارائه گزارشی از عملکرد این اداره کل،اقدامات صورت گرفته و طرح های در دست اجرا  در بندر بوشهر و مجتمع بندری نگین پرداخت. ارجمند زاده گفت: طرح‌های مهمی برای توسعه زیرساخت‌های بندری در استان بوشهر طراحی شده است که تکمیل آنها نقش مهمی  در توسعه فعالیت‌های بندری دارد.

یزد

مدیرکل راه‌آهن یزد با اشاره به امضای تفاهم‌نامه کارخانه‌های تولید کاشی با راه‌آهن گفت: با این اقدام هزینه انتقال مواد اولیه کارخانه‌های کاشی به استان بالغ بر ۵۰ درصد کاهش می یابد. در نشست نماینده میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی با مدیرکل راه آهن یزد، وضعیت قطارهای مسافری، ایستگاه ها و امکانات حمل‌و‌نقل ریلی منطقه مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. سید مصطفی داودی مدیرکل راه آهن یزد نیز از انعقاد تفاهم‌نامه با کارخانجات کاشی جهت انتقال خاک نسوز آباده به میبد از راه آهن اشاره کرد و گفت: با این اقدام هزینه انتقال مواد اولیه کارخانه‌های کاشی به استان بالغ بر ۵۰ درصد کاهش می یابد.

هرمزگان

مدیر بنادر و دریانوردی بندرلنگه از ترانزیت بالغ بر ۱۰۰هزار دستگاه خودرو طی نه ماه سال جاری از طريق اين بندر خبر داد. قاسم عسکری نسب با اشاره به ترانزیت ۱۰۵ هزار و ۶۷۳دستگاه خودرو در این بندر و رشد ۵۱ درصدی این بخش از فعالیت‌های بندری طی نه ماه نخست سال جاری گفت:این تعداد خودرو از سه هزار و ۹۶۴ فروند شناور لندینگ کرافت تخلیه و ترخیص شده است. وی ادامه داد:بندرلنگه با ایجاد تسهیلات ویژه و همکاری  با ۱۱شرکت ترانزیت بین المللی،۱۵شرکت کشتیرانی فعال،۳شرکت تعاونی لنج داران و ۳۲ شناور مخصوص حمل خودرو توانسته است سكاندار بنادر كشور در زمینه ترانزیت خودرو باشد.

همچنین‌ سایت قایقرانی شهدای دریانورد سانچی، به مناسبت سالگرد حادثه کشتی نفتکش سانچی راه‌اندازی شد. اعضای شورای معاونان، مسئولان کمیته ورزش و جمعی از قایقرانان، ورزشکاران و پرسنل واحدهای دریایی این اداره کل حضور داشتند. اله‌مراد عفیفی‌پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان طی سخنانی با اشاره به اهمیت توسعه فعالیت‌های ورزشی برای سلامتی روحی و جسمی کارکنان حوزه دریایی و بندری استان گفت: امیدوارم راه‌اندازی این سایت قایقرانی بتواند نقش موثری در ایجاد انگیزه برای ورزشکاران مجموعه بنادر و دریانوردی داشته باشد.

معاون بندری و اقتصادی بندر شهید رجایی نیز از این خبر داد که ۱۲ هزار کانتینر در این بندر متروکه شده و عملیات ترخیص این کالا‌ها در دستور کار است. تورج امیری در حاشیه بازدید معاون فنی گمرک ایران از بندرشهید رجایی گفت: کانتینر‌های رسوب شده این بندر حدود ۵۰ هزار کانتینر است. وی اضافه کرد: عملیات ترخیص این کالا‌ها با همکاری کارشناسان گمرک بندر شهید رجایی در دستور کار است.

اردبیل

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان اردبیل از آماده باش کامل راهداران جهت انجام عملیات زمستانی در تمامی محورهای مواصلاتی استان خبر داد. علی رحمتی در بازدید از اداره ماشین آلات راهداری گفت:با توجه به اطلاعیه ستاد مدیریت بحران استان مبنی بر بارش برف سنگین در روزهای آخر این هفته، اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان با بسیج همه امکانات و تجهیزات آماده خدمات رسانی به مردم در جاده ها است.  مدیر جهادی استان اردبیل از آمادگی ۴۵۸ نفر نیروی انسانی با ۲۵۱ دستگاه ماشین آلات در قالب ۱۲۰ اکیپ خبر داد وافزود: راهداران سخت‌کوش دیار سبلان در ۱۲ راهدارخانه ثابت و سیار استان در تمامی محورهای مواصلاتی مستقر هستند تا مردم در این ایام هیچگونه مشکلی در رفت و آمد نداشته باشند.

چهارمحال و بختیاری

مدیرکل اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه لازم است هموطنان در دو سه روز آینده به دلیل شدت بارندگی از سفرهای غیرضروری خودداری کنند، گفت: توصیه اکید من به هموطنان این است که در محورها هنگام وقوع کولاک به هیچ وجه از خودروهایشان خارج نشوند. احمد جمشیدی، مدیرکل اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان چهارمحال و بختیاری درباره آخرین وضعیت محورهای مواصلاتی استان در بارندگی‌های اخیر به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر در همه محورهای استان با بارش باران و برف مواجه هستیم و در همه گردنه‌ها بارش برف ادامه دارد. وی افزود: تاکنون همه محورها از نظر تردد وسایل نقلیه باز است و همکاران در همه محورها در حال ارایه خدمات راهداری زمستانی به حالت ۲۴ ساعته و آماده‌باش هستند.

نظر شما