شناسهٔ خبر: 30667956 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیونگ یانگ تبدیل شبه جزیره کره به «منطقه صلح» را خواستار شد

پکن - ایرنا - روزنامه رسمی کره شمالی، قبل از برگزاری نشست دوم سران واشنگتن و پیونگ یانگ، خواستار تلاش برای تبدیل شبه جزیره کره به 'منطقه صلح' بدون تهدید جنگ شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا 'رودونگ سینمون' روزنامه حزب حاکم بر کره شمالی روز پنجشنبه نوشت: تبدیل شبه جزیره کره به منطقه ای برای صلح پایدار، راه اصلی برای ایجاد صلح، رفاه و روابط دوستانه دو جانبه است.
روزنامه نوشت: تنها زمانی شبه جزیره را به یک منطقه برای صلح پایدار و جامع تبدیل می کنیم که مردم ما امکان برخورداری از زندگی مسالمت آمیز و صلح پایدار را داشته باشند و برای نسل های آینده نیز رفاه ایجاد شود.
این روزنامه از کره جنوبی خواست از برگزاری تمرینات نظامی مشترک با نیروهای خارجی و استفاده از تجهیزات استراتژیک جنگی در شبه جزیره کره خودداری کند موضوعی که 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی در سخنرانی سال نو میلادی خود به آن تاکید کرده است.
این درخواست کره شمالی از آمریکا و کره جنوبی در حالی است که انتظار می رود برنامه ریزی برای برگزاری دومین نشست سران آمریکا و کره شمالی هفته جاری در واشنگتن برگزار شود در این نشست قرار است جزئیات بیشتری از جمله دستور کار، محل برگزاری و تاریخ نشست دوم بین کیم و ترامپ مورد بحث قرار گیرد.
کیم در اولین اجلاس سران با ترامپ در ماه ژوئن سال 2018 در سنگاپور موافقت کرد که خلع سلاح هسته ای را با هدف تضمین امنیت شبه جزیره کره در برابر تضمین های امنیتی از واشنگتن بپذیرد.
با این حال در چند ماه گذشته و بعد از نشست نخست، پیشرفت چندانی در مذاکرات دو کشور و فرایند خلع سلاح هسته ای ایجاد نشده است پیونگ یانگ خواستار کاهش و یا برداشتن تحریم های آمریکا و سازمان ملل علیه خود در برابر اقدامات انجام شده مانند انهدام یک سایت آزمایش موشک های هسته ای است اما واشنگتن این نوع اقدامات را بی فایده می داند.
در همین حال رهبر کره شمالی در سخنرانی سال نو میلادی خود خواستار پایان دادن به تمرینات نظامی مشترک بین کره جنوبی و ایالات متحده و همچنین جلوگیری از انتقال دارایی های استراتژیک خارجی به شبه جزیره کره شد.
وی همچنین خواستار مذاکرات چند جانبه برای تبدیل وضعیت شبه جنگی شبه جزیره به یک معاهده صلح دائمی شد.
در نخستین دیدار' مون جائه این' رییس جمهوری کره جنوبی و 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی در آوریل سال گذشته میلادی نیز قرار شد دو کشور تا پایان سال 2018 میلادی پایان رسمی جنگ کره را اعلام کنند و به طور فعال در مذاکرات چند جانبه با حضور دو کره، آمریکا و احتمالا چین برای ایجاد یک رژیم صلح پایدار و جامع در شبه جزیره فعالیت کنند.
**آساق**1904** 1546

نظر شما