شناسهٔ خبر: 30667955 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

کسب موفقیت بالن مدیریت بحران در استان البرز

رئیس پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی وزارت ارتباطات گفت: تست سامانه بالن بحران در شعاع ۴۰ کیلومتری با موفقیت به آسمان البرز رفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، رحیم احسانی از تست موفق یک سامانه‌ی بالن ارتباطی کاملا بومی در استان البرز خبر داد، گفت: مانور تست بالن بحران امروز با حضور مقامات استان البرز و فرمانداران برگزار شد، اظهار داشت: خوشبختانه این تست موفقیت آمیز بود.

وی تصریح کرد: به دلیل بحرانهای پیش آمده در راستای کنترل و مدیریت بحران در کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که از سال گذشته چند بالن ارتباطی با هدف تأمین ارتباطات در حوادثی چون زلزله، سیل و ... عملیاتی کرده است و  امروز نیز نمونه تکمیل شده دیگری را با موفقیت تست کرد.

رئیس پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی وزارت ارتباطات ادامه داد: ارتباطات صوتی و اینترنت LTE  جزو سرویس هایی است که این بالن در شعاع ۴۰ کیلومتری خود و با ظرفیت ۴۰۰۰ کاربر همزمان فراهم خواهد آورد لازم به ذکر است این بالن نسبت به نمونه های خارجی بسیار مقرون به صرفه و تماما توسط جوانان ایرانی ساخته شده است.

به گزارش خبرآنلاین؛ پژوهشکده حمل و نقل فضایی از سال ۱۳۶۲ با عنوان مرکز تحقیقات مهندسی (وابسته به جهاد سازندگی) و با هدفِ رفع برخی از نیازهای ملی در عرصه فناوری‌های پیشرفته تأسیس شد. در سال ۱۳۷۹، پس از اجرای موفق پروژه‌های محوله (با مجوز شورای گسترش وزارت علوم تحقیقات و فناوری) به عنوان یکی از اولین پژوهشکده‌های رسمی کشور در عرصه‌های مختلف علمی و فنی به انجام مأموریت تداوم داده و پس از کسب ۱۸ جایزه از جشنواره بین‌المللی خوارزمی، در سال ۱۳۹۰ به پژوهشگاه فضایی ایران منتقل شده است.

خدمات این پژوهشکده، حوزه‌های فناوری فضایی، هوافضایی و ICT را شامل می‌شود. تجاری سازی یافته‌های پژوهشی به عنوان نماد کاملی از تجلیِ شعارِ اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی بوده که توسط این پژوهشکده به اجرا درآمده است. این پژوهشکده در عرصه تأمین و اکتساب فناوری، طراحی و توسعه سامانه‌های حمل و نقل محموله‌های فضایی (با محوریت فـناوری‌های پیشران) و بـا تأکید بر پیشـرانه‌های جامـد و هواسوز و تجهیـز کلیه ملزومات سامانه‌ها، فعالیت می‌کند.

این پژوهشکده دارای ۳۹۵ نفر نیروی انسانی مجرب و کارآمد است که بخش عمده‌ای از این نیروها را اعضای هیأت علمی و پژوهشگران متخصص در رشته‌هایی چون مهندسی مکانیک، هوافضا، برق، مخابرات، شیمی، پلیمر، مواد، پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی پروژه‌های متعددی را در راستای مأموریت خود به انجام رسانده و یا در دست اجرا دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

۱-  طراحی مفهومی و مهندسی بلوک انتقال مداری برای انتقال ماهواره از مدار LEO به GEO با تعیین الزامات ماهواره‌بر

۲- طراحی و ساخت اولین موتور کروی فضایی سوخت جامد کشور (موسوم به آرش ۲۲)

۳- دستیابی به فناوری سوخت موتورهای سوخت جامد فضایی

۴- شبیه سازی دقیق پرتاب، جدایش و تزریق بلوک انتقال مداری

۵- بازیابی محموله‌های فضایی درون اتمسفر و در سرعت‌های مافوق صوت (برای اولین بار در کشور)

۶- طراحی سیستم‌های مختلف جدایش سرد و گرم حامل‌های فضایی

۷- طراحی، ساخت، پرتاب و بازیابی اولین کاوشگر کشور در سال ۱۳۸۲

۸- طراحی و ساخت آزمایشگاهیِ موتورهای هیبریدی

۹- طراحی و ساخت سیستم‌های تله متری برای حامل و انتقال مداری

۱۰- طراحی و تولید نانو ساختارها برای استفاده در بدنه سامانه‌های فضایی

۱۱- تولید پوشش‌های نانوسرامیک برای حفاظت اجزاء در حرارت بالا برای مأموریت‌های فضایی

۱۲- طراحی انواع تراسترهای فضایی (تراستر گاز سرد، تراستر هیدرازینی، تراسترهای تک پیشرانه و دو پیشرانه)

۱۳- طراحی و ساخت قطعات فوق سبک، سبک و مقاوم کامپوزیتی

۱۴- طراحی، ساخت و راه اندازی کشتی هوائی

۴۶

نظر شما