شناسهٔ خبر: 3066794 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | لینک خبر

فاز نخست اجرای سامانه هوشمند پالایش شبکه های اجتماعی آغاز شد

شرکت ارتباطات زیرساخت و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تفاهم نامه طراحی مدل جدید پالایش هوشمند شبکه های مجازی را امضاء کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، این تفاهم نامه پس از طرح و تصویب مدل مفهومی پالایش هوشمند در کمیسیون امنیت شورای عالی فضای مجازی به منظور توسعه فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی بر اساس اصول و ضوابط فرهنگی و اجتماعی کشور به مرحله اجراء در آمده است.

در این تفاهم نامه که بین شرکت ارتباطات زیرساخت به نمایندگی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان مرجع پژوهشی و علمی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات منعقد شده است، مقرر شد فاز نخست سامانه پالایش هوشمند فضای مجازی تا پایان خرداد سال 1394 به بهره برداری برسد.

این پروژه برای حداقل سازی عوارض مدل سلبی موجود که انسداد عمومی صفحات اینترنتی را در بر می گیرد و با توجه به گستره درخواست های متعدد کاربران مبنی بر دسترسی به صفحات و اطلاعات علمی و تخصصی موجود در فضای اینترنت، طراحی و اجرایی می شود.

با اجرای مدل جدید، علاوه بر رفع نگرانی های صاحب نظران فرهنگی و دینی و نهادهای ذی ربط، محتوای موجود در صفحات اینترنتی شامل متن، عکس و ویدئو..... بر اساس نیاز واقعی طیف مخاطبان در لایه های مختلف دسته بندی و مدیریت می شود.

با بهره گیری از این سامانه که به صورت هوشمند طراحی و اجرایی می شود امکان تفکیک، ممیزی و پالایش صفحات زیر مجموعه سایت های اینترنتی فراهم شده و این سایت ها به صورت کامل مسدود نمی شود.

شایان ذکر است  با اجرایی شدن این پروژه علاوه بر استفاده از ظرفیت علمی و دانش فنی شرکت های دانش بنیان و مراکز علمی و دانشگاهی کشور در راستای بومی سازی فناوری های نوین ارتباطی، انقلابی در مسیر صیانت فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی کشور صورت می گیرد.

 

نظر شما