شناسهٔ خبر: 30666844 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

به مناسبت سالروز شهادت نواب صفوی؛

نواب قبل از تیرباران چه گفت؟

فیلم داستانی " درختان حماسی " درباره اعدام شهید نواب صفوی و یارانش به دست رژیم شاه است؛ در این فیلم آخرین لحظات حضور او و هم بندانش در زندان و همچنین تیربارانشان به تصویر کشیده شده است.

صاحب‌خبر -

مجله مهر: شهید سید مجتبی نواب صفوی یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین چهره‌های تاریخ انقلاب اسلامی است که با تشکیل و رهبری گروه فدائیان اسلام اولین جرقه‌های مبارزه علنی با رژیم پهلوی را زد.

شجاعت و روحیه حق‌طلبانه او باعث شد تا نواب که طلبه‌ای جوان بود، ادامه تحصیل در حوزه علمیه را رها کند و برای دفاع از دین خدا، با تشکیل گروهی انقلابی و فعال به مبارز با رژیم پهلوی و دست‌پرورده‌های آن بپردازد.

اولین حرکت نواب و یارانش ترور احمد کسروی، نویسنده منحرفی بود که به طور علنی به توهین و جسارت به مکتب اهل‌بیت به‌ویژه امام صادق (ع) پرداخته بود؛ تروری که مورد حمایت بسیاری از علمای سرشناس و مراجع تقلید وقت قرار گرفت. آنها در یک اقدام انقلابی دیگر رزم‌آرا را تیز ترور کردند.

فعالیت‌های انقلابی و مسلحانه گروه «فدائیان اسلام» تا سال ۱۳۳۴ و واپسین روزهای دی‌ماه آن سال، یعنی زمانی که نواب صفوی همراه برادران واحدی، ذوالقدر و طهماسبی به فیض شهادت برسد، ادامه داشت و بعد از آن نیز راه این گروه توسط دیگر گروه‌های انقلابی ادامه یافت.  

نظر شما