شناسهٔ خبر: 30666815 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

گزیده اخبار سیاسی شبستان در هفته ای که گذشت

آغاز طراحی سوخت مدرن ۲۰ درصد رآکتور هسته ای/حضور جدی تر ایران در بازسازی سوریه

آغاز پرداخت های ژاپن به ایران، حضور جدی تر ایران در بازسازی سوریه، آغاز به‌کار ۴۰ هزار پروژه محرومیت زدایی بسیج، زمزمه های انتصاب خرازی به سمت قائم مقام ظریف، آغاز طراحی سوخت مدرن ۲۰ درصد رآکتور هسته ای از جمله گزیده سیاسی شبستان در هفته گذشته بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان،  آغاز پرداخت های ژاپن به ایران، حضور جدی تر ایران در بازسازی سوریه، آغاز به‌کار ۴۰ هزار پروژه محرومیت زدایی بسیج، زمزمه های انتصاب خرازی به سمت قائم مقام ظریف، آغاز طراحی سوخت مدرن ۲۰ درصد رآکتور هسته ای از جمله گزیده سیاسی شبستان در هفته گذشته بود که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

بانک مرکزی نیازهای مردم و فعالان اقتصادی را تامین می کند

«عبدالناصر همتی» ۲۵ دی ماه در نشست دوره ای با استادان و صاحبنظران اقتصادی، با اشاره به فشارهای اقتصادی و جنگ روانی و تبلیغاتی دولت آمریکا و متحدانش برای برهم زدن تعادل بازار ارز، از کنترل بانک مرکزی بر بازار ارز خبر داد.


رییس کل بانک مرکزی افزود: بر اساس اقدام های انجام شده روند تامین و صدور حواله های ارزی ازطریق کشورهای مختلف بسط یافته است.

همتی همچنین با اشاره به ابلاغ دستورالعمل سپرده ریالی مبتنی بر ارز در روزهای آینده و نیز آغاز فرآیندهای اجرایی ایجاد بازار متشکل معاملات ارزی تصریح کرد: مجموعه این اقدام ها در کنار برنامه ریزی های انجام شده برای اصلاح نظام پولی کشور نویدبخش استمرار ثبات در بازار پول و ارز کشور است.

 

سفر پمپئو به خاورمیانه سرپوشی بر شکست آمریکا در منطقه بود

«عباس خامه یار» شب گذشته (سه شنبه 25 دی ماه) با حضور در برنامه «رو در رو» شبکه چهار سیما به بررسی سفر پمپئو به خاورمیانه پرداخت و در تحلیل این سفر و سردرگمی سیاسی، امنیتی آمریکا در عرصه بین الملل گفت: «این سفرها و موج های ساختگی پیرامون آن یک جنگ روانی است. سفر پمپئو جنبه فضای روانی دارد و عمدتاً شکست خورده ها هیاهو می کنند.»

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه این سفر سرپوشی بر شکست آمریکا در منطقه بود، گفت: «آمریکا ارتش های نسل چهارم را هدف قرارداده و در چهل سال گذشته علیه ایران موضع گیری سیاسی داشته اما هرگز توان مقابله نظامی را نداشته و ائتلاف های پیش رو صرفاً سیاسی است.»

خامه یار در بخش دیگری از این برنامه به تشریح فرهنگ مقاومت و تکثیر آن در منطقه پرداخت و گفت: «تجزیه کشورهای عربی و معامله بزرگ قرن را در برنامه دارند و همه اینها تیری است که به سنگ خورده است. در مورد انقلاب اسلامی هم همین اشتباه را داشتند و امروز بیداری اسلامی در منطقه فراگیر است و انصار الله در کنار ارتش یمن ایجاد می شود مانند بسیج که در کنار سپاه و ارتش ایجاد شد.»

 

پرداخت های ژاپن به ایران آغاز می شود

۸ کشور معاف از تحریم های ایران ۲ ماه بعد از دریافت معافیت ها در حال پرداخت طلب ایران در ازای واردات نفت کشورمان هستند.

در همین رابطه، مرکز اس اند پی گلوبال اعلام کرد که بعد از دریافت مجوزهای نهایی، بیشتر بانک‌های ژاپن معاملات نفتی ایران را از سر خواهند گرفت.

براساس ترجمه ایرنا، منابع خبری مرکز گلوبال می‌گویند: با توجه به تلاش پالایشگاه‌های ژاپن برای آغاز بارگیری هر چه زودتر محموله‌های نفتی از ایران در ماه جاری، مجوزهای نهایی برای ادامه ازسرگیری فعالیت بانک‌های ژاپن صادر شده است.

بر اساس گزارش گلوبال، بعد از مجوز مقامات نظارتی دولت‌های آمریکا و ژاپن، بانک‌هایی ژاپن قادر به صدور اعتبارات برای معاملات واردات نفت از ایران خواهند بود.

این بانک‌ها با نحوه پرداخت پالایشگاه‌های این کشور به واحد پولی ژاپن (ین) برای واردات نفت از ایران موافقت کرده‌اند.

 

حضور جدی تر ایران در بازسازی سوریه

برخلاف تلاش های آمریکا به منظور محدودسازی حضور ایران در سوریه، تهران همکاری های خود با دمشق برای بازسازی سوریه را افزایش می دهد.

در همین رابطه، مقامات سوری نیز معتقدند که ایران بیش از هر کشور دیگر در بازسازی دمشق سهم خواهد داشت.

۲ روز گذشته، «برایان هوک»، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران ارائه کمک برای بازسازی سوریه را به خروج کامل ایران از  این کشور مشروط کرد.

طبق ترجمه خبرگزاری فارس، وی در مصاحبه با شبکه خبری سی ان بی سی گفت: «ما به این فکر می‌کنیم که اگر با همگان در منطقه همکاری کنیم و دیپلماسی‌مان را آن‌ طوری طراحی کنیم که می‌خواهیم، می‌توانیم از شر تمامی نیروهای تحت کنترل ایران خارج شویم.»

هوک افزود: «اجازه نمی‌دهیم آنها در سوریه همان کاری را که در لبنان کردند انجام دهند و ما جلوی کمک‌ها برای بازسازی [سوریه] را خواهیم گرفت. ابزارهای متعددی برای رسیدن به آن هدف در اختیار داریم.»

 

آغاز به‌کار ۴۰ هزار پروژه محرومیت زدایی از دوازدهم بهمن در سراسر کشور

سردار «محمد علی جعفری» در مراسم رونمایی از ۵ هزار و 400 پروژه عمرانی محرومیت زدایی گفت: آرامش و اقتدار امروز مدیون تلاش شهدا و ایثارگران است که هنوز در گوشه و کنار کشور و نقاطی که دشمن طمع ورود به آنها را دارد،‌ تلاش می کنند.

فرمانده کل سپاه اظهار کرد: نیروی زمینی سپاه امروز با اقتداری بی نظیر برای دفاع از مرزهای کشور و دفاع از انقلاب اسلامی در راه برقراری امنیت در سخت ترین شرایط در مناطق شمال غرب و جنوب شرق که از نظر جغرافیایی و ارتباط با کشورهای همسایه مستعد توسعه ناامنی است، تلاش می کند؛ این تلاش ها نتایج چشمگیری داشته است که اگر این تلاش ها نبود ناامنی های دیگری در کشور ما حاکم می شد.

وی با اشاره به اینکه رویکرد نیروی زمینی سپاه در برقراری امنیت مردم داری و استفاده از ظرفیت مردمی است، گفت: یکی از اقدامات نیروی زمینی سپاه در مناطق محروم توجه به این مناطق و محرومیت های آنهاست که در پاره ای از مناطق تحت امر نیروی زمینی این موضوع در دستور کار قرار گرفته است تا بتوانند از مجموعه امکانات موجود برای خدمت به مردم و ایجاد امنیت در این مناطق استفاده کنند.

سردار جعفری اظهار کرد: مهمترین تفاوت مأموریت نیروی زمینی سپاه در برقراری امنیت با سایر نیروها این است که محور اصلی فعالیت برای برقراری امنیت در انجام ماموریت های نیروی زمینی سپاه مردم هستند.

 

زمزمه های انتصاب خرازی به سمت قائم مقام ظریف

«محمد جواد ظریف» که از روز یکشنبه ۲۳ دی راهی بغداد شده در این سفر هیاتی را به همراه دارد. در این هیات تجار ایرانی به بهانه ایجاد همکاری با تجار عراقی و کردستان این کشور وزیر امور خارجه را در سفر به عراق همراهی می کنند.

اما در میان همراهان ظریف، «صادق خرازی» نیز حضور دارد. حضور او نه جنبه اقتصادی دارد نه جنبه سیاسی. او که فعال حزبی در کشور است رابطه خاصی با احزاب عراقی ندارد و فعالیت اقتصادی خاصی را با تجار این کشور دنبال نمی کند.

پیش از حضور خرازی در این سفر، شایعاتی مبنی بر انتصاب او به عنوان قائم مقام وزیر خارجه به جای «مرتضی سرمدی» زمزمه می شد. این سفر شایعات موجود را داغ کرده و انتظار می رود در بازگشت از عراق وزیر امور خارجه در فرصتی مناسب این انتصاب را انجام دهد.

این شایعه تا کنون نه از سوی وزارت امور خارجه تائید یا تکذیب شده نه از سوی خود خرازی.

 

از اظهارنظر مقام افغان شگفت زده شدیم/مذاکراتمان با طالبان با اطلاع دولت افغانستان است

«بهرام قاسمی» در نشست خبری امروز (دوشنبه 24 دی ماه) در پاسخ به سوال شبستان و در واکنش به اظهارنظر مقام افغان در مخالفت با مذاکرات ایران و طالبان گفت: مذاکرات ما با طالبان با اطلاع دولت افغانستان بوده و روابط بسیار خوبی بین ایران و افغانستان وجود داشته و آشکار و مبین است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ایران علاقمند به صلح، ثبات و امنیت در افغانستان است، گفت: در خصوص مذاکرات با طالبان با مقامات افغانستان گفت گو کردیم و آنها در جریان مواضع و نگاه خودمان قرار دادیم. بعد از مذاکره و گفتگو با طالبان در تهران نیز بلافاصله در کابل با مقامات مختلف افغانستانی گفتگو کردیم و گزارش لازمه را ارائه کردیم.

قاسمی با تاکید بر اینکه از روند ثبوت در افغانستان با جدیت تمام حمایت می کنیم، افزود: ثبات و امنیت افغانستان را ثبات و امنیت ایران می دانیم. ایران دخالتی در آینده افغانستان و نقش آفرینی گروه های مختلف در سرنوشت این کشور مانند طالبان ندارد و این مساله را مردم افغانستان تعیین می کنند.

 

آغاز طراحی سوخت مدرن ۲۰ درصد رآکتور هسته ای

«علی اکبر صالحی» گفت: در دانش و صنعت هسته‌ای آنقدر پیشرفت کرده‌ایم که به جای مهندسی معکوس و استفاده از طراحی دیگران، خودمان می‌توانیم سوخت جدید طراحی کنیم که این دستاوردی بزرگ برای کشور است.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: رآکتور هسته‌ای تهران تاکنون با سوخت قدیم کار می‌کرد، اما سوخت مدرن، بهره وری رآکتور را افزایش می‌دهد.

صالحی عنوان کرد: اقدامات اولیه برای طراحی سوخت مدرن 20 درصد آغاز شده است و در آستانه آن قرار داریم؛ محصولی که با سوخت 20 درصد قبلی متفاوت است و هر رآکتوری مانند رآکتور تهران ساخته شود، می‌توانیم سوختش را تأمین کنیم.

وی تامین سوخت و ساخت اتاق کنترل را از گلوگاه های اصلی رآکتور برشمرد و افزود: اکنون طراحی رآکتور برای متخصصان کشورمان،کاری بسیار ممکن شده است.

صالحی اظهارداشت: از دیگر دستاوردهای بزرگ هسته‌ای ما این است که علاوه بر تجهیزاتی که می‌سازیم، دانش صنعت هسته‌ای را مهار کردیم و توانستیم مستندسازی کنیم به نحوی که فرمول‌های علمی را به صورت نرم افزاری درآورده‌ایم و پس از راستی آزمایی؛ از آن برای طراحی استفاده می‌کنیم./

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما