شناسهٔ خبر: 30666418 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

فرهنگ صحیح مصرف نهادینه شود؛

بوشهر رتبه اول مصرف برق در کشور/ کاهش خاموشی‌ها نیازمند فرهنگسازی

بوشهر - استان بوشهر رتبه اول کشور در زمینه سرانه مصرف برق را دارد که بخش قابل توجهی از برق مصرفی مربوط به بخش خانگی و استفاده برای وسایل سرمایشی است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - فاطمه حیاتی: استان بوشهر در بخش گرم و خشک کشور قرار گرفته است و در فصل تابستان، زندگی در هر نقطه‌ای از این استان بدون استفاده از وسایل سرمایشی غیرقابل تصور است.

شدت گرما به حدی است که حتی یک دقیقه قطع برق و خاموشی وسایل سرمایشی می‌تواند انسان را به ستوه آورده و زجرآور باشد و به همین دلیل پایداری برق در فصل تابستان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

بسیاری از خانه‌ها دارای چندین کولر گازی هستند که هر یک از این کولرها به اندازه مصرف برق چند خانواده در مناطق سردسیر برق مصرف می‌کنند و تجمع این وسایل سرمایشی باعث شده تا سرانه مصرف برق در استان بوشهر رتبه اول کشور را به خود اختصاص دهد.

در سال گذشته میزان پیک بار برق استان بوشهر در برخی از روزهای تابستان بسیار بالا رفت و همین موضوع باعث شد تا سیاست‌هایی همچون تغییر ساعت کاری ادارات و اعمال خاموشی‌های نوبتی در دستور کار مدیران برق استان قرار گیرد.

راهکار عبور از این مشکلات و پیشگیری از اعمال خاموشی‌های نوبتی در روزهای گرم تابستان این است که در زمینه فرهنگ‌سازی برای مصرف صحیح برق حرکت‌های جدی‌تری صورت گیرد و شاهد استفاده بهینه از وسایل برقی به‌ویژه وسایل سرمایشی باشیم.

کاهش مصرف برق در ساعات اوج مصرف از دیگر راهکارهایی است که این هم بستگی به فرهنگ استفاده از وسایل برقی دارد و باید با برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در این زمینه اقدام کرد.

سرانه مصرف برق در بوشهر بالا است

سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر در پاسخ به خبرنگار مهر گفت: در راستای فرهنگ‌سازی برای کاهش مصرف برق و استفاده بهینه از این انرژی تلاش‌های گسترده‌ای در سطح استان بوشهر صورت گرفته است.

نادر تمیمی یکی از اولویت‌های استان بوشهر را تامین برق پایدار برای مشترکین در همه ایام سال عنوان کرد و ادامه داد: تلاش همه ما در مجموعه برق استان بوشهر این است که کمترین خاموشی را شاهد باشیم.

وی به هزینه‌های بالای تولید برق اشاره کرد و افزود: مصرف برق در استان بوشهر بسیار بالا است و از نظر سرانه مصرف برق در سطح کشور رتبه نخست را داریم که بیشترین مصرف در بخش خانگی و مربوط به وسایل سرمایشی است.

سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر خواستار تلاش رسانه‌های استان برای ترویج فرهنگ صحیح مصرف برق شد و اضافه کرد: کنترل هوشمند مصرف مشترکین برق دیماندی، نصب کنتورهای هوشمند و . . . در دستور کار است.

وی با اشاره به تلاش برای رفع خاموشی‌های نوبتی استان بوشهر در تابستان پیش رو خاطرنشان کرد: در صورتی که برق پایداری داشته باشیم، صنایع و بخش اقتصادی استان نیز اطمینان خاطر بیشتری در اجرای فعالیت‌های خود دارند.

تمیمی یکی از دلایل مصرف بالای برق را پائین بودن نرخ فروش برق به مشترکین عنوان کرد و گفت: بیشترین مصرف برق در استان بوشهر مربوط به بخش خانگی است که اصلاح وضعیت مصرف نیازمند فرهنگ‌سازی است.

آرش پوربهی مدیر دیسپاچینگ و فوریت‌های برق استان بوشهر نیز اظهار داشت: در راستای کاهش خاموشی‌ها در سطح استان بوشهر تلاش گسترده‌ای داریم و تلاش می‌شود که هرگونه خرابی در سریع‌ترین زمان رفع شود.

وی از برقراری سالانه ۴۰۰ هزار تماس با مرکز فوریت‌های برق استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: همکاران ما تلاش می‌کنند که در سریع‌ترین زمان به مطالبات و نیازهای مردم پاسخ دهند و کار تا حصول نتیجه نهایی پیگیری می‌شود.

کاهش سرانه مصرف برق

معاون دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر نیز در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد افزایش سرانه مصرف برق اظهار داشت: طی سال‌های گذشته شاهد کاهش سرانه مصرف برق در بین مشترکین خانگی بوده‌ایم.

علیرضا احمدی یزدی اضافه کرد: سرانه مصرف برق از دو هزار و ۹۵۰ کیلووات ساعت به دو هزار و ۷۰۰ کیلووات ساعت رسیده است که بیانگر کاهش سرانه مصرف برق در بخش خانگی است.

وی خاطرنشان کرد: این کاهش سرانه مصرف برق در حالی محقق شده است که شاهد افزایش دو برابری تعداد وسایل و تجهیزات برقی در خانه‌ها هستیم و هر روزه بر تعداد این وسایل افزوده می‌شود.

معاون دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر با بیان اینکه همه ما وظیفه داریم که در زمینه فرهنگ‌سازی مصرف صحیح برق تلاش کنیم، ادامه داد: رسانه‌ها باید همراهی مناسب را در این زمینه داشته باشند.

وی با بیان اینکه در تابستان سال آینده کشور هشت هزار مگاوات برق کمبود خواهد داشت، افزود: می‌طلبد راهکارهای لازم در خصوص مدیریت مصرف در رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شود.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای توسعه تولید انرژی خورشیدی در کشور، خاطرنشان کرد: نیروگاه‌های خورشیدی منافع مختلف برای کشور دارد و خوشبختانه انرژی خورشیدی آلایندگی زیست محیطی ندارد.

فرهنگ صحیح مصرف نهادینه شود

مسئول بسیج رسانه استان بوشهر نیز اظهار داشت: رسانه‌های استان بوشهر همواره در راستای توسعه استان کام برمی‌دارند و یکی از نیازهای استان ترویج فرهنگ صحیح مصرف است که در این راستا نیز شاهد اقدامات خوبی از سوی رسانه‌ها خواهیم بود.

عبدالله نجفی با اشاره به ورود رسانه‌ها به موضوع فرهنگ صحیح آب و برق و رفع مشکلات این حوزه‌ها بیان کرد: رسانه‌ها باید ضمن بیان کمبودها و انتشار خدمات ارگان‌ها و سازمان‌ها برای فرهنگ سازی گام‌های موثری بردارند.

وی با اشاره به چالش‌های برق و آب استان بوشهر به ویژه در فصل گرما بیان کرد: رسانه‌ها در تابستان گذشته همراه با مردم و همگام با مسئولان برای رفع چالش‌های بزرگ آب و برق در استان خدمات موثری داشته‌اند.

مسئول بسیج رسانه استان بوشهر  بیان کرد: در همین راستا اردوی یک روزه خبرنگاران بوشهری برای بازدید از تاسیسات و زیرساخت‌های برق‌رسانی استان بوشهر، نیروگاه‌های خورشیدی، مرکز دیسپاچینگ و فوریت‌های برق استان بوشهر برگزار شد.

وی تاکید کرد: رسانه‌های استان بوشهر می‌توانند به خوبی در زمینه ترویج فرهنگ صحیح مصرف برق فعالیت کنند و انتظار داریم که با هم‌افزایی در این حوزه شاهد ارتقای فرهنگ مصرف صحیح برق باشیم.

نظر شما