شناسهٔ خبر: 30665861 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

افزایش 20 ساله امید به زندگی از دستاوردهای انقلاب است

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ محمدابراهیم الهی تبار روز پنجشنبه در مراسم تجلیل از پرستاران مراکز درمانی استان کرمانشاه در سرسرای اجتماعات بیمارستان امام رضا (ع)

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار ایرنا؛ محمدابراهیم الهی تبار روز پنجشنبه در مراسم تجلیل از پرستاران مراکز درمانی استان کرمانشاه در سرسرای اجتماعات بیمارستان امام رضا (ع) افزود: با وجود همه کارشکنی ها، تحریم ها و چوب لای چرخ گذاشتن های دشمنان، امروز شاهد توسعه کشور در بخش های مختلف هستیم.
او یکی از نمونه های بارز توسعه و پیشرفت را ارتقای شاخص های بهداشتی درمانی دانست و گفت: در زمینه امید به زندگی، مرگ و میر نوزادان و زنان باردار، پوشش بیمه ای و تعداد پرسنل تخصصی در دنیا در سطح مطلوبی قرار داریم و در منطقه هم رتبه اول را کسب کرده ایم.
وی اظهار داشت: در 40 سالگی انقلاب با وجود تهدیدها و تحریم ها به موفقیت در شاخص های توسعه انسانی رسیده ایم و ایران به عنوان کشور نخست منطقه در ارتقای شاخص های توسعه انسانی مطرح است و بیش از 41 رده در نرم جهانی ارتقا داشته ایم و از رتبه 110 قبل انقلاب به 64 رسیده ایم.
او تصریح کرد: در حوزه نظام بهداشت و درمان، امید به زندگی در بین مردان از 55 سال به 73 سال و در زنان از 57 سال به 78 سال رسیده و 20 سال امید به زندگی در کشور افزایش پیدا کرده است.
به گفته او ، امروز 68 میلیون از جمعیت کشور زیرپوشش بیمه قرار دارند و تعداد پرستاران از هفت هزار نفر پیش از انقلاب به 125 هزار نفر رسیده است.
معاون سیاسی ، امنیتی و‌ اجتماعی استانداری کرمانشاه در ادامه اظهار داشت: ارتقای این شاخص ها به معنی یک سرمایه گذاری عظیم در حوزه نظام سلامت است که در کشور صورت گرفته است.
الهی تبار پایه و اساس ارتقای نظام سلامت را پرستاران دانست و گفت: پرستاران با دانش و تجربه خود، التیام بخش بوده و با رفتارشان می توانند همچنان در ارتقای شاخص های توسعه انسانی در سطح منطقه نقش آفرین باشند.
وی اظهار داشت: هر چه سیستم پرستاری از نظر کیفی و کمی افزایش داشته باشد نقش آفرینی پرستاران در ارتقای شاخص های توسعه انسانی بیشتر می شود.
وی به اجرای طرح تحول نظام سلامت نیز گریزی زد و گفت: حوزه سلامت، محور دولت تدبیر و امید و شخص رییس جمهور بود و اجرای طرح تحول نظام سلامت نیز تحولی بزرگی را ایجاد کرد و نتیجه اجرای این طرح در هتلینگ بیمارستانها و فرانشیزها به خوبی پیداست.
الهی تبار به حادثه زلزله سال گذشته غرب استان نیز اشاره کرد و افزود: در اتفاقاتی که در زلزله کرمانشاه ماندگار شد تلاش های علوم پزشکی برجسته بود.
وی گفت: جابجایی هفت هزار نفر با اورژانس هوایی و زمینی کار ساده ای نبود و بسیج تمام کشور با ساماندهی علوم پزشکی استان صورت گرفت.
وی توضیح داد که در موضوع بیماری های واگیردار 900 کیلومتر سم پاشی صورت گرفت که علوم پزشکی و وزیر وقت بهداشت و درمان سنگ تمام گذاشتند.
رئیس کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان کرمانشاه در ادامه سخنان خود افزود: حاصل این تلاش ها ارتقای شاخص های بهداشتی و درمانی نسبت به قبل از زلزله بوده است و در حوزه مشکلات روانی و رفتاری، با مداخله گری و اهتمام علوم پزشکی و بهزیستی از آسیب ها جلوگیری شد و امروز این شاخص ها نیز نسبت به قبل از زلزله بهبود داشته است.
الهی تبار اضافه کرد: مجموعه مدیریت استان هر اندازه که بتواند و امکان آن باشد در بهبود وضعیت جامعه پزشکی و پرستاری تلاش خواهد کرد و از اقدامی دریغ نخواهد کرد.
در استان 2 میلیون نفری کرمانشاه 18 بیمارستان دولتی دانشگاه علوم پزشکی، 2 هزار و 680 تخت بیمارستانی، 2 بیمارستان خصوصی، سه بیمارستان نظامی و 2 بیمارستان تامین اجتماعی فعال است.
اکنون 2 هزار و 587 پرستار در مراکز درمانی استان مشغول به کار هستند که به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان با کمبود 600 پرستار روبرو است.
در مراسم روز پرستار در مجموع از 280 پرستار تجلیل شد که 35 نفر به صورت نمادین لوح تقدیر و هدایای خود را از دست مسئولان استان دریافت کردند.
3033/8066
انتهای پیام

نظر شما