شناسهٔ خبر: 30663958 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چند خبر کوتاه از اصفهان

اصفهان - ایرنا - اخذ سند برای برخی بقاع متبرکه گلپایگان ، تداوم آلودگی هوا در اصفهان ، مرمت بام خانه تاریخی سرتیپ در خمینی شهر و تولید اولین محصول خاویار پرورشی در آران و بیدگل، خبرهای کوتاه استان اصفهان است.

صاحب‌خبر -

** گلپایگان
حجت الاسلام عباس نصیر الاسلامی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گلپایگان گفت: با پیگیری های انجام شده توسط کارشناسان حقوقی و ثبتی این اداره امسال برای 37 مورد از رقبات این شهرستان سند مالکیت اخذ شد.
وی با اشاره به اینکه هدف از اخذ سند مالکیت حفاظت و صیانت از حقوق واقفین و اجرای امینانه نیات آنان است ،افزود: با اخذ جدید سند رقبات در سال جاری در مجموع تاکنون، هزار و 488 فقره از رقبات منفعتی و انتفاعی شهرستان گلپایگان سند مالکیت دریافت کرده اند و برای 768 رقبه فاقد سند در حال پیگیری هستیم.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گلپایگان خاطر نشان کرد: موقوفاتی که عواید و درآمد آن در راستای نیت واقف هزینه می شود مانند مغازه یا زمین زراعی موقوفه منفعتی و موقوفاتی که از عین آن در راستای نیت واقف استفاده می شود مثل مساجد، حسینیه ها و دارالقرآن موقوفه انتفاعی خوانده می شود.
وی در ادامه از تکمیل ثبت اطلاعات یک هزار و 200رقبه در سیستم GIS سامانه موقوفات این شهرستان خبر داد و گفت: شناسایی و تعیین ابعاد دقیق، دسترسی آسان به اطلاعات موقوفات، تهیه آمارهای موردنیاز از موقوفات و تسهیل برنامه ریزی ها از فواید اجرای این طرح است.
نصیر الاسلامی همچنین گفت: از 40 باب بقعه متبرکه و امامزاده شهرستان گلپایگان 20 باب دارای سند هستند و پیگیری برای اخذ سند بقیه این اماکن متبرکه در دستور کار این اداره قرار دارد.
ت/7138

** اصفهان
برغم بارش های جوی وضعیت کیفی هوای اصفهان تا ساعت هفت صبح روز پنجشنبه بر اساس اعلام اداره کل حفاظت محیط استان اصفهان روی عدد 103 و در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس است.
شاخص کیفی هوا (A Q I )یا شاخص آلودگی هوا (P S I )معیاریست که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر منوکسید کربن- دی اکسیدگوگرد- ترکیبات نیتروژن دار- ازون و ذرات معلق ( ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرو متر و ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرو متر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است را تبدیل به یک عدد بدون واحد کرده و وضعیت آلودگی هوا را سطوح مختلف مطابق با جدول فوق نمایش می دهد.

** خمینی شهر :
آغاز مرمت پشت بامهای خانه تاریخی سرتیپ سدهی خمینی شهر در استان اصفهان
علیرضا حبیبی رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان خمینی شهر از آغاز مرمت پشت بامهای خانه تاریخی محمد حسین خان سرتیپ سدهی این شهرستان با نظارت کامل اداره میراث فرهنگی و مشارکت شهرداری خمینی شهر خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ وی افزود: این خانه تاریخی در محله لادره فروشان خمینی شهر قرار دارد و دارای بنائی زیبا و ارزشمند متعلق به دوره قاجار است.
حبیبی خاطر نشان کرد: با توجه به کتیبه سردر ایوان این خانه تاریخی، ساخت این خانه متعلق به سال 1315 هجری قمری بوده که در سال 1380 به ثبت آثار ملی رسیده است.

** آران و بیدگل
اولین محصول خاویار پرورشی در استان اصفهان در شهرستان آران و بیدگل استحصال شد.
به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی استان اصفهان ، آغاز فعالیت تولید ماهیان خاویاری در استان اصفهان به سال 89 برمی گردد . این فعالیت در چندین مزرعه با ورود بچه ماهیان خاویاری باوزن متوسط حدود 8 تا 10 گرم آغاز شد و ضمن پیگیری موضوع پرورش این ماهیان توسط شیلات استان و مدیریت جهاد کشاورزی بعد از حدود هشت سال در ماه جاری برای اولین بار در شهرستان آران و بیدگل ، از یک ماهی خاویاری ( فیل ماهی) به وزن حدود 62 کیلو گرم میزان حدود پنج پنج کیلوگرم خاویار پرورشی توسط متخصصان استحصال شد.

نظر شما