شناسهٔ خبر: 30663663 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

به بهانه ارتقاء تانک‌های T-۷۲S به کرار

«کرار» ایران در تراز تانک‌های پیشرفته‌ جهانی/تانکی با قابلیت شلیک موشک

تانک کرار در ۲۲ اسفند ۹۵ رونمایی شد و بنا به گفته مقامات نظامی کشورمان در تراز تانک های پیشرفته جهان قرار دارد و حالا نیروهای مسلح بنا دارند تا با ارتقای تانک‌های T-۷۲S به کرار نیروهای نظامی ایران را با تعداد بیشتری از این سلاح تجهیز کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاعی خبرگزاری شبستان، تولید تجهیزات دفاعی در سال های اخیر باعث ارتقای جایگاه ایران در منطقه از لحاظ امنیتی شده است تا جایی که به گفته مقامات نظامی کشورمان هیچ کشوری جرات حمله نظامی به ایران را ندارد. ایران که پس از پیروزی انقلاب اسلامی بلافاصله درگیر جنگی تحمیلی شد باید برای تامین نیازهای داخلی خود در حوزه دفاعی دست به تولید ادوات نظامی و تسلیحات دفاعی می زد همین امر باعث شد تا در زمانی کوتاه کشورمان به چنان دانشی در این زمینه برسد که باعث حیرت کشورهای مدعی در حوزه دفاعی و نظامی شود.

 

نیروهای مسلح، ارتش و سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی در طی این سال ها تجهیزات نظامی فراوانی را اوهال و تولید و به مرحله بهره برداری رسانده اند که از آن جمله می توان به تانک‌های T-۷۲S اشاره کرد. تانک تی-۷۲ یک تانک اصلی میدان نبرد است که تولید آن از اوایل دهه ۱۹۷۰ در شوروی آغاز شد. این تانک شباهت‌هایی با تانک قدیمی‌تر اما پیشرفته‌تر تی-۶۴ دارد. تی-۷۲ پس از تانک دیگر شوروی‌ها؛ تی-۵۴/۵۵ پرتیراژترین تانک تولیدشده پس از جنگ جهانی دوم است و در مجموع بیشتر از ۲۵ هزار دستگاه از آن ساخته شده و کماکان برای مشتریان خارجی تولید می‌شود که توسط ده‌ها کشور مورد استفاده قرار گرفته‌است. سلاح اصلی این تانک، یک قبضه توپ بدون خان کالیبر ۱۲۵ میلی‌متری از نوع ۲A46M است.

 

لیزر مسافت‌یاب در حدود سال ۱۹۷۸ بر روی تانک نصب شد نمونه‌های قبلی دارای مسافت‌یاب نوری بودند که از آن‌ها در مسافتهای کمتر از ۱۰۰۰ متر نمی‌شد استفاده کرد برخی نمونه‌های صادراتی تا سال ۱۹۸۵ فاقد مسافت یاب لیزری بود. در اواخر دهه ۱۹۸۰ زره تی-۷۲های شوروی با زره‌های واکنشی نیز پوشانده شد.

 

در سال ۱۹۸۵ طراحی تی-۷۲ مورد بازنگری کلی قرار گرفت که در نتیجه آن زره تانک قطورتر شده و از موتور قویتری با قدرت ۸۴۰ اسب بخار در آن استفاده شد. سیستم کنترل آتش تانک نیز ارتقا یافت که به موجب آن تی-۷۲ قابلیت نصب و شلیک موشک‌های ضدتانک هدایت‌شونده را نیز پیدا کرد و به عنوان استاندارد، زره تمام تی-۷۲ها به زره‌های واکنشی نیز مجهز شدند. با این تغییرات تی-۷۲ تقریباً تبدیل به تانکی قویتر از تانک تی-۸۰ شد که قیمت بالاتری داشت. تی-۷۲بی از معروفترین مدل‌های بهینه‌سازی سال ۱۹۸۵ بود. آخرین به روزرسانی تی-۷۲ به سال ۲۰۰۰ بازمی‌گردد که این تانک با مجهز شدن به دوربین حرارتی دید در شب و زره مقاوم در برابر اورانیوم ضعیف شده ارتقا یافت.

 

حالا بنا به گفته جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح قرار است تانک‌های T-۷۲S به کرار ارتقا یابد. سردار «قاسم تقی‌زاده» در این باره به تسنیم گفته است: «در مرحله اول، برنامه ما این است که تانک‌های T-72S را بهینه‌سازی کرده و به استاندارد تانک کرار ارتقا دهیم و در مرحله بعد، تولید خود تانک کرار را هم با برنامه‌ریزی ادامه می‌دهیم. تاکنون قراردادهایی برای تحویل تانک کرار با ارتش و سپاه منعقد شده است.»

 

بنابراین گزارش، تانک کرار در 22 اسفند 95، رونمایی و به طور هم زمان خط تولید آن در صنایع زرهی بنی‌هاشم دورود افتتاح شد. تانک کرار در مدت ۳ سال توسط متخصصان سازمان صنایع دفاع در دفتر طراحی صنایع زرهی بنی‌هاشم دورود طراحی و ساخته شده است. این تانک در سه حوزه اصلی قدرت و دقت آتش، تحرک و حفاظت و ماندگاری در صحنه نبرد، قابل رقابت با پیشرفته‌ترین تانک‌های دنیا را دارد.

 

پس از آن اردیبهشت ماه سال 96 سردار «محمد پاکپور»، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره به‌کارگیری تانک کرار در نیروی زمینی سپاه به تسنیم گفته بود: «این تانک توسط وزارت دفاع ساخته شده و حتماً به‌کارگیرنده آن، یا ما هستیم یا نیروی زمینی ارتش؛ ما این تانک را سفارش داده‌ایم و در برنامه‌مان است که از کرار استفاده کنیم.»

 

 

وی درباره ارتقاء تانک‌های تی72 نزسا به استاندارد تانک کرار نیز گفته بود: «در حال حاضر مشغول به انجام این کار هستیم و در حال ارتقاء سیستم‌های کنترل آتش تانک‌های خود هستیم و هر سیستمی از تانک را که نیاز به ارتقاء داشته باشد ارتقاء می‌دهیم.»

 

در ادامه امیر «کیومرث حیدری»، فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز به این رسانه از ارتقا تانک‌های تی 72 به استاندارد کرار خبر داده و گفته بود: «ارتقا در همه زمینه‌ها جزء برنامه‌های نیروی زمینی ارتش است و حوزه زرهی نیز یکی از این موضوعات است. انشالله تا پایان سال 96 ارتقاء تانک‌های تی 72 عملیاتی می‌شود.»

 

مجهز بودن به سامانه کنترل آتش الکترواپتیکی، سامانه فاصله‌یاب لیرزی، رایانه بالستیک و قابلیت شلیک به اهداف ثابت و متحرک در شب و روز و قابلیت شلیک موشک و هدایت لیزری بسیار دقیق آن و امکان شلیک توسط توپچی و فرمانده از دو سایت موازی از جمله ویژگی‌های تانک کرار است.

 

 

این تانک همچنین دارای سامانه اتوماسیون تیربار برای شلیک از داخل دهلیز جنگی در شرایط مختلف است و در حوزه تحرک، تانک کرار دارای توانمندی عبور از مناطق با عارضه، گودال و رودخانه و حرکت زیر آب است. این تانک مجهز به سامانه ناوبری و نمایش برای راننده تانک نیز است. امیر حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش در خصوص این تانک می‌گوید: «کرار» نسبت به «ذوالفقار» ارجحیت دارد. تانک کرار از تانک T. ۷۲ عبور کرده و عمده قابلیت‌های تانک T. ۹۰ را دارد. تانک کرار می‌تواند یک جایگزین مناسب برای خرید از خارج باشد.

 

سردار «حسین دهقان»، وزیر سابق دفاع درباره این تانک و قابلیت‌های آن گفته است: «تانک کرار در تراز تانک‌های پیشرفته‌ جهانی است و حالا بعضا در رسانه‌ها مقایسه می شود با تانک T. ۹۰ روسی؛ حتی یک سری ویژگی‌های برتری نسبت به آن تانک دارد که اگر بخواهیم مقایسه کنیم تانکی هست در مقیاس آبرامز آمریکایی و T. ۹۰ روسی. در هنگام تست هم تست‌هایی که از آن گرفته شده است عملکرد بالاتری را از خود نشان داده است. این تانک در حوزه بقاء و ماندگاری به حفاظت زرهی مقاوم در برابر انواع سلاح‌های ضدزره مجهز شده و با استتار در برابر انواع سلاح‌های ضدزره محافظت می‌شود و با توجه به ویژگی‌های خاصی که برای آن پیش‌بینی شده در زمره پیشرفته‌ترین تانک‌های دنیا به شمار می‌رود و قادر است نیازمندی‌های نیرو‌های مسلح را در این حوزه به‌نحو مطلوبی تأمین کند.»/

 

 

 

 

نظر شما