شناسهٔ خبر: 30663421 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

بزرگ‌ترین شکست دولت انگلیس در پارلمان در دوره ترزا می روی داد

خیزش علیه ترزا می

با شکست توافقنامه برگزیت در پارلمان بریتانیا، ترزا می، نخست‌وزیری این کشور سه‌شنبه شب بسیار تلخی را از سر گذراند و روز بعد در جلسه ملتهب پارلمان با تهدید عدم رأی اعتماد به دولت او، تلخی شب‌ گذشته برای او دو چندان شد. جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر و رقیب سیاسی او پیش از این درخواست کرده بود در صورت شکست طرح برگزیت می‌ در پارلمان، به دولت او رأی عدم اعتماد داده شود.

صاحب‌خبر -
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
کمتر از 24 ساعت بعد از شکست سنگین می‌ در پارلمان، او در موقعیت بغرنج دیگری قرار گرفت تا منتظر تعیین تکلیف آینده سیاسی‌اش توسط نمایندگان پارلمان شود. در جلسه‌ای که نمایندگان پارلمان برگزار کردند تا درباره رأی اعتماد یا عدم اعتماد به دولت او تصمیم بگیرند، کوربین در بیانیه‌ای همراه با نمایندگان دیگر، خواستار برگزاری همه‌پرسی دیگری شد. آنها در بیانیه‌ای نوشتند: «ما نماینده انسان‌های مختلف از شمال گرفته تا جنوب و از ولز تا اسکاتلند هستیم. بسیاری از کسانی که ما نماینده آنها هستیم در سال 2016 رأی به ترک اتحادیه اروپا دادند. ما باید به این خواسته گوش بسپاریم و به دلایلی که مردم چنین تصمیمی گرفتند، توجه کنیم. اما ما اکنون در میان بحرانی ملی افتاده‌ایم و همین نظر بسیاری را تغییر داده است. واضح است که مذاکراتی دوباره کارساز نخواهد بود و عدم توافق فاجعه‌بار خواهد بود. ترزا می‌ در ایجاد وفاق ملی ناکام مانده است. ما باید هرچه زودتر دولت کنونی را برکنار کنیم. اما شاید حذف دولت کنونی و برگزاری انتخابات زودهنگام مشکل باشد، بنابراین همه ما باید به اتحادیه‌های تجاری بپیوندیم و با کمک یکدیگر کشورمان را به جلو برانیم: تصمیم‌گیری را بر عهده مردم بگذاریم تا در رأی‌گیری عمومی نظر خود را 
مطرح کنند».
به گزارش ایندیپندنت، هرکس که سیاست بریتانیا را تحت نظر دارد یا می‌خواهد از اوضاع کنونی آن سر در بیاورد باید بداند که نمایندگان محافظه‌کار حامی برگزیت از طرح نخست‌وزیری بر سر خروج از اتحادیه اروپا خوششان نمی‌آید اما از چشم‌انداز دولت حزب کارگر با رهبری جرمی کوربین نیز نفرت دارند. به همین خاطر است که سیاست بریتانیا در وضعیت زمین و هوا معلق مانده است. 
به گزارش گاردین، سه‌شنبه شب اعضای پارلمان بریتانیا با 432 رأی در مقابل 202 رأی طرح ترزا می‌ را که شرایط خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در روز 29 مارس ارائه داده بود، رد کردند. او روز گذشته با فشارهای نسبتاً قابل توجهی برای استعفا مواجه شد و تلخی این رأی‌گیری برای او بیش از هر چیز در این بود که هم حامیان برگزیت و هم مخالفان آن به طرح او رأی منفی دادند. پیش از انجام رأی‌گیری به جز بخشی از اعضای حزب محافظه‌کار که حامی برگزیت بدون توافق هستند، حزب کارگر و حزب ملی اسکاتلند نیز مخالفت خود را با توافق میان ترزا می‌و پارلمان اروپا اعلام کرده بودند و صراحتاً خواستار برگزاری همه‌پرسی دوباره بر سر خروج از اتحادیه از اروپا شده بودند. به گزارش رویترز، اندکی پس از اعلام نتایج رأی‌گیری دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا هم اعلام کرد شاید بهتر باشد بریتانیا در اتحادیه اروپا باقی بماند. او در توئیتی نوشت: «اگر رسیدن به توافق ممکن نیست، و کسی توافقی نمی‌خواهد، در آن صورت چه کسی می‌تواند جرأت داشته باشد و تنها راه‌حل مثبت را بیان کند؟» آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در واکنش به عدم رأی مثبت پارلمان به طرح می‌گفت: «نباید خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با بی‌نظمی همراه باشد و من از شکاف میان دولت و پارلمان در این باره ناراحتم».
اما نخست‌وزیر بریتانیا که از ابتدای آغاز کارش با انتقادات و هجمه‌های تندی علیه خود روبه‌رو بود، رسیدن به توافق را بهترین راه حل می‌داند و برای آن تلاش می‌کند. او دقایقی قبل از آغاز رأی‌گیری گفت، نتیجه هر چه که باشد از مقام خود کناره نمی‌گیرد و تلاش می‌کند مذاکرات را ادامه دهد. با این وجود رسیدن به توافق در شرایطی که حتی اعضای حزبش هم با او سر مخالفت دارند، بسیار مشکل است؛ در این رأی‌گیری از مجموع 317 نفر از اعضای حزب محافظه‌کار، 118 تن از آنها به او رأی منفی دادند. البته برخی از تندروترین هم‌حزبی‌های می‌پیش از این تلاش کردند او را برکنار کنند اما موفق نشدند. ناکامی طرح می، بزرگ‌ترین شکست در تاریخ رأی‌گیری پارلمانی برای دولت است و کوربین نیز طرح رأی عدم اعتماد به دولت را مطرح کرده است تا فشارها علیه دولت می‌ بیشتر شود.
برخی اعتقاد دارند با برگزاری همه‌پرسی دوباره شرایط برای بازگشت بریتانیا به اتحادیه اروپا باید هر چه زودتر فراهم شود؛ عده‌ای دیگر خواهان ارائه طرحی تازه برای برگزیت هستند و برخی دیگر خروج بدون توافق را راه‌حل کنونی می‌دانند. به گزارش سی‌ان‌ان، بدون شک ترزا می‌ اکنون سخت مشغول یافتن راهی است که هرچه زودتر طرح خروج از اتحادیه اروپای خود را نجات بدهد و بتواند موافقت نمایندگان سرسخت پارلمان را به دست بیاورد. در صورت عدم موفقیت نخست‌وزیری بریتانیا برای کسب رأی اعتماد، حزب محافظه‌کار 10 روز فرصت خواهد داشت تا دولت جدیدی تشکیل بدهد اما اگر نتواند با موفقیت دولت تشکیل بدهد، ظرف دو هفته آینده انتخابات سراسری زودهنگام برگزار خواهد شد.
 

کلمات کلیدی

شکست دولت انگلیس

علیه ترزا می

ترزا می

نظر شما