شناسهٔ خبر: 30662813 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

هشدارهای دوستی را جدی بگیریم

گروه اجتماعی ـ در دوستی با دیگران به‌ویژه در دوستی‎های دوران نوجوانی باید به هشدارهایی ازجمله پرهیز از دوستی با افراد بخیل، حسود، دروغگو و افراد عیب‎جو توجه ویژه داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

هشدارهای دوستی را جدی بگیریمحجت‌الاسلام محمد سوری‌خرم‎آبادی، از نویسندگان لرستانی در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در رابطه‌با هشدارهای دوستی، گفت: نوجوانان گَُل‌های زیبای بوستان زندگی‎اند هر یک با رنگ و بویی خاص و روحی لطیف، صفای باطن، صداقت و راستی و بسیاری از صفات پسندیده دیگر، محیط خانه و جامعه را طراوت و شادابی می‎بخشند.
وی افزود: روح لطیف و تاثیرپذیر نوجوان از یک‌سو و خالی بودن ذهن و دل او از هرگونه شائبه و نقاط سیاه از سوی دیگر، به وی این آمادگی و میدان را داده است تا با بهره‌گیری از سرمایه‌های نوجوانی و یاری گرفتن از نهادهای تربیتی تاثیرگذار هم‌چون خانه، مدرسه، محیط اطراف و نیز دوستان و هم‌سالان، مسیر زندگی را برای خود هموار کرده، شخصیت خود را رشد داده و به هدف‎های مورد نظرش دست یابد.
این کارشناس مذهبی با اشاره به این فرموده امام علی(ع) که «دل نوجوان مانند زمین خالی از هرگونه گیاه و سبزه است که هر بذری در آن پاشیده شود، می‎‌پذیرد و آن‌را می‎پرود»، ادامه داد: محیط اجتماعی، رفت و آمد با دیگران، گفت‌وشنودها و رفاقت و دوستی‎ها، از مهم‌ترین عوامل سازنده و یا تخریب کننده شخصیت و اخلاق نوجوان هستند.
سوری‌خرم‌آبادی با بیان این‌که نوجوان همواره تحت‌تاثیر عوامل تربیتی محیط و جامعه‌ای است که در آن زندگی می‎کند، افزود: همان‌طور که باغ‌ها، جنگل‌ها و مزارع در معرض آفت و بیماری قرار دارند و هر لحظه حیات آن‌ها تهدید می‎شود نوجوانان نیز در معرض آسیب‎های گوناگونی قرار دارد.
وی با بیان این‌که نوجوان به‌خاطر سه ویژگی خاص بیشتر در معرض آسیب قرار دارد، گفت: آنان بی‎‌تجربه هستند و شناخت کافی از نیرنگ‌بازان و حربه‌های افراد شرور و دام‌های آنان ندارند، روح لطیف و فطرت پاک و سالم آنان باعث شده که همه کس و همه چیز را خوب و بی‎عیب ببینند و حتی احتمال این‌را ندهند که ممکن است بعضی افراد، ناسالم و فرومایه و پست باشند.
این مؤلف لرستانی اضافه کرد: احساسات تند و جوش و خروش نوجوانی معمولاً مجال تفکر و اندیشه و انتخاب آگاهانه و دقیق را از آنان می‎گیرد و به‌خاطر همین سه عامل است که می‎بینیم نطفه بسیاری از انحرافات و کژی‌‎ها در این دوره بسته می‎شود و نوجوانان بیشتر در این دوره اغفال می‎شوند، فریب می‎خورند، نسنجیده به اشخاص دل می‎بندند.با آن‌ها طرح دوستی می‌ریزند، اسرار زندگی خود را با آنان در میان می‎گذارند و گاهی تحریک آن‌ها مرتکب اعمال ناروایی می‎شوند.
نوجوانان به هشدارهای تربیتی توجه کنند
این کارشناس مذهبی با بیان این‌که صفحه دل نوجوانان مانند ورقی سفید، خالی از هرگونه نقش و نگار است و هنوز افراد فرصت‌طلب و منحرف در آن نفوذ نکرده‌اند، افزود: از این‌رو آنان باید هنگام خروج از محیط محدود کودکی و ورود به محیط وسیع اجتماعی، به هشدارهای تربیتی توجه دقیق داشته، عوامل نفوذی، تخریب‌کنندگان روح و روان و عناصر فاسد و منحرف و منحرف و حیله‌های آنان را بشناسند تا راه رسیدن به سعادت و خوشبختی را برای خود هموار سازند.

پرهیز از دوستی با حسودان
وی دوست نشدن با حسودان را از هشدارهای پیشوایان معصوم در زمینه دوست و دوستی ذکر کرد و گفت: یکی‌از صفات رذیله و بیماری‎های خطرناک اخلاقی که بسیاری از ما انسان‌ها به آن گرفتاریم، حسد است و امام علی(ع) در این رابطه می‎فرماید: «حسد سرآمد همه زشتی‎ها است».(مستدرک الوسائل، ج 2، ص 328)
سوری خرم‌آبادی با بیان این‌که حسد یعنی رشک بردن، بدخواهی، تنگ‌چشمی، زوال نعمت کسی را خواستن یا دور شدن نعمت از فردی را آرزو کردن، ادامه داد: انسان حسود، انحصارطلب است، همه خوبی‎ها را برای خود می‎خواهد و به دیگران با دید حقارت می‎نگرد کمااینکه در مستدرک الوسائل آمده است که «حسود نابودی نعمت را برای خود نعمت می‎شمارد».
حسود موفقیت‌های دوستان خود را برنمی‎تابد
وی افزود: حسود موفقیت‌های دوستان خود را برنمی‎تابد.از حوادث ناگواری که برای آنان پیش می‎آید خرسند می‎شوند و از موفقیت‌ها و پیشرفت‌هایی که نصیب‌شان می‎شود، غصه‌دار است.
حجت‌الاسلام سوری با بیان این‌که معاشرت با حسود، مایه عقب‎افتادگی و به دور از آسایش و راحتی است و دوستی با او سالم و ماندگار نیست لذا باید از آن اجتناب کرد و از آتشش در امان ماند، اظهارکرد: امام علی(ع) فرموده است: «حسد به دوست از بیماری دوستی است، چون از صداقت نیست» و نیز فرمودند: «حسود را دوستی نباشد و در جایی دیگر فرمودند: «حسد، زندگی را تلخ و تیره می‎کند».(مستدرک الوسائل، ص 328)
دوستی با بخیل هرگز
این کارشناس مذهبی با بیان این‌که ائمه معصوم(ع) همچنین تاکید داشته‌اند که با بخیل هرگز دوست نباشیم، اضافه کرد: بُخل یعنی رشک، ترک ایثار به هنگام حاجت، تنگ‌چشمی و خسیسی، ضد جود و کرم است و امام علی(ع) فرموده است: «بُخل، گردآورنده همه بدی‌‎ها و افساری است که (شخص) با آن به هر کار زشتی کشیده می‎شود» و نیز فرموده است: «بخیل بیشتر ‌از آن‌چه که از مالش بخل می‎ورزد از آبرویش می‎بخشد و از دین خود چندین برابر دارایی و آن‌چه به او وابسته است، تباه می‎کند» و نیز فرمود: «بخیل؛ مروت و مردانگی ندارد».(تصنیف غررالحکم و درر الکلم، احادیث 6513 و 6546)
مؤلف لرستانی با بیان این‌که یکی‌از هدف‎ها و انگیزه‌های پیوند دوستی بین برادران، بهره‌گیری از یاری و کمک یکدیگر در سختی‎ها و شداید روزگار است، گفت: هر یک از ما انسان‌ها در زندگی روزانه خود با مشکلات و موانع کوچک یا بزرگی روبه‌رو هستیم که بسا موفقیت در حل مشکلات کوچک یا پیروزی در برطرف کردن آن‌ها، به‌تنهایی غیرممکن یا طاقت‌فرسا می‎نماید، از این‌رو به دوستان خود روی آورده و از امکانات و توا‌ن‌مندی‌های آنان مدد می‎جوییم.

بدترین دوستان از نگاه امام علی(ع)
حجت‌الاسلام سوری‌خرم‌آبادی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) با این مضمون «دوستان جوان‌مرد برای سختی‎ها ذخیره می‎شوند»، گفت: از دیدگاه حضرت علی(ع) بدترین دوستان کسانی هستند که به هنگام نیاز، به جدایی روی می‎آورند کمااینکه حضرت در حدیثی دیگر می‎فرماید: «بدترین دوستان کسانی هستند که به هنگام آسایش، پیوند دوستی می‎بندند و به هنگام گرفتاری جدا می‎شوند».(تصنیف غررالحکم و دررالکلم، ص 422، حدیث 9582)
بخیل عذرتراش است/پرهیز از مشورت با بخیل
وی با بیان این‌که دوست آن است که در زمان گرفتاری و سختی به یاری انسان بشتابد و باری را از دوشش بردارد و مشکلی را برطرف سازد، نه این‌که بار و زحمت خود را نیز بر دیگری تحمیل کند و مایه فزونی زحمت و رنج دیگران شود، افزود: ائمه معصوم(ع) همچنین سفارش کرده‌اند که با افراد بخیل مشورت نکنیم چراکه بخیل عذرتراش است و قابل اعتماد نیست کمااینکه امام علی(ع) در نامه 53 نهج‌البلاغه به مالک اشتر سفارش کرده است: «در مشورت خود، بخیلان را دخالت مده که مانع نیکی و احسان می‎شوند و به فقر و تنگ‌دستی تهدیدت می‎کنند».
سوری خرم‎آبادی با یادآوری این‌که برای آبرومند ماندن و محفوظ بودن از خسارت‌ها و مفاسد هم‌نشینی با بخیل نباید با او پیوند دوستی برقرار کرد، اضافه کرد: نبی مکرم اسلام فرموده است: «سخاوتمند نادان پیش خداوند از عبادت‌کننده و پارسای بخیل محبوب‌تر است».(محجةالبیضاء، ج 6، ص 74)
این کارشناس مذهبی با بیان این‌که دروغگو شایسته دوستی نیست، ادامه داد: دروغ یکی‌از آفت‌های زبان و از گناهانی است که آثار بد و زیان‌های فردی و اجتماعی فراوانی دارد، سرچشمه همه بدی‎هاست، انسان را از رحمت خدا دور می‎کند، افراد را به یکدیگر بدگمان کرده و اعتماد عمومی را از بین می‎برد لذا امام حسن‌عسگری(ع) فرموده است: «همه زشتی‎ها در یک خانه گذارده شده و کلید آن دروغ است».(بحارالانوار، ج 69، ص 263)
دروغ از نفاق و ناهماهنگی دل و زبان ناشی می‎شود
سوری با بیان این‌که دروغ از نفاق و دورویی و ناهماهنگی دل و زبان ناشی می‎شود، افزود: انسان دروغگو به‌خوبی می‎داند آن‌چه بر زبان می‎آورد، درست برخلاف آن چیزی است که در دل می‎داند و این نوعی از نفاق است لذا نبی مکرم اسلام فرموده است: «دروغ، دری از درهای دورویی است».(کنرالعمال، ج 3، ص 621) و نیز امام علی(ع) فرموده است: «دروغ رسوایی است» و نیز فرموده است: «کسی‌که بسیار دروغ می‎گوید، آبروبش اندک است».(تصنیف غررالحکم و دررالکلم، حدیث 4402، ص 220)

انتهای پیام

نظر شما