شناسهٔ خبر: 30662681 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

194 هزار نفر از جمعیت 10 تا 49 سال آذربایجان غربی بیسواد است

مهاباد - ایرنا - معاون سوادآموزی اداره کل آموزش ‌و پرورش آذربایجان غربی گفت: 194 هزار نفر از جمعیت رده سنی 10 تا 49 سال این استان را افراد بیسواد تشکیل می دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، علی اکبر صمیمی روز چهارشنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش مهاباد اظهار داشت: براساس سرشماری سال 1395 از تعداد جمعیت 2 میلیون و 112 هزار نفری استان یک میلیون و 916 هزار نفر طبق خود اظهاری باسواد شناخته شده اند و 194 هزار نفر خود را بیسواد اعلام کرده اند.
وی گفت: هم اکنون آذربایجان غربی جزو سه استان پایین کشور و در رده 29 در امر تعداد جمعیت باسواد قرار دارد.
صمیمی با بیان اقدامات گسترده آموزش و پرورش در امر سواد آموزی در استان افزود: براساس آمارهای موجود آذربایجان غربی در سال جاری در جذب و نگهداشت افراد بیسواد توانسته است رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده و در آخرین سرشماری انجام شده نیز جزو 6 استان برتر کشور در زمینه رشد باسوادی قرار بگیرد.
وی در زمینه توسعه مراکز یادگیری در استان نیز بیان کرد: هم اکنون 49 مرکز یادگیری در آذربایجان غربی راه اندازی شده است که به این لحاظ رتبه دوم کشور را این استان داراست که از این تعداد چهار مرکز در مهاباد ایجاد شده است.
صمیمی اضافه کرد: در این مراکز یادگیری علاوه بر سوادآموزی مهارت های زندگی، مهارت های شغلی و آسیب های اجتماعی نیز به سوادآموزان آموزش داده می شود که در این راستا امسال 200 نفر از این افراد نیز در حال دیدن آموزش رایانه هستند.
فرماندار مهاباد نیز در این جلسه ضمن تبریک 26 دیماه سالروز تشکیل شوراهای آموزش و پرورش، این نهادها را گامی مهم در راستای تمرکز زدایی و تحقق مشارکت و نظارت مردم در امر تعلیم و تربیت و تسهیل در فعالیت های اجرایی دستگاه عظیم آموزش و پرورش عنوان نمود.
ایرج شجاعی افزود: تعلیم و تربیت مساله بسیار ظریف و حساسی است که باید همه دستگاه ها و مردم به آموزش و پرورش در راستای تحقق اهداف عالیه تعلیم و تربیت کمک و مشارکت نمایند.
امام جمعه مهاباد نیز در این جلسه با گرامیداشت سالروز تصویب شوراهای آموزش و پرورش، این شوراها را از تاثیرگذارترین و مهمترین ظرفیت های قانونی برای پیشبرد اهداف متعالی نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: آموزش و پرورش از مهمترین نهادهایی است که رسالت خطیر تربیت نسل آینده را برعهده دارد بنابراین باید دراین حوزه از همه ظرفیت ها از جمله مشارکت مردم و خیران استفاده کرد.
ماموستا عبدالسلام امامی افزود: شوراهای آموزش و پرورش می توانند در تدوین برنامه های آموزشی و پرورشی نقشی اساسی داشته باشند و با هم افزایی توان و ظرفیت دستگاه ها و استفاده از مشارکت خیران، بسیاری از کمبودهای موجود در حوزه آموزش و پرورش را برطرف کنند.
به گزارش ایرنا در حاشیه این جلسه سالن چند منظوره فرهنگسرای معلم این شهرستان نیز با هزینه یک میلیارد و 500 میلیون ریال مورد بهره برداری رسید.
آذربایجان غربی بر اساس سرشماری سال 1395 دارای 512 هزار بی سواد است که از این تعداد 194 هزار بی سواد در گروه سنی 10 تا 49 سال هستند.
6185/7129

نظر شما